logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۵۱۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

نخستین خط تولید پارچه کیسه هوا کشور در زنجان افتتاح شد

نخستین-خط-تولید-پارچه-کیسه-هوا-کشور-در-زنجان-افتتاح-شد
خط تولید پارچه مخصوص کیسه هوا (ایربگ) برای اولین بار در کشور با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و سایر مسئولان امروز (چهارشنبه 6 بهمن) در کارخانه نخ تایر زنجان افتتاح شد.

به گزارش موج رسا; مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز در آیین افتتاح خط تولید پارچه کیسه هوا (ایربگ) در کارخانه نخ تایر زنجان گفت: میزان سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک طی چند سال اخیر در کشور، کمتر و منفی شده است.

وی با بیان اینکه این کاهش، زنگ خطر برای کشور است، خاطرنشان کرد: وقتی تولید چنین محصولاتی در مجموعه‌ای مانند نخ تایر را می‌بینیم، خوشحال می‌شویم.

طاهری با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای رشد اقتصادی 8 درصد در کشور و 8.7 درصد در استان زنجان، اظهار داشت: افتتاح این خط تولید، حرکت مبارکی برای استان زنجان است.

وی تصریح کرد: هرچه بتوانیم سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاری در کشور از استهلاک، جلوتر بزند یک خیر و برکتی برای آیندگان است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی ویژگی‌های کارخانه نخ تایر زنجان گفت: تولید ناخالص کشورمان نسبت به انرژی، عدد خوبی نیست و تولید در کشورمان نسبت به میانگین خیلی از کشورها انرژی‌بر است.

وی با بیان اینکه نخ تایر از جمله صنایعی است که باعث افتخار ما است و می‌تواند بخشی از این پارامتر را اصلاح کند، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های نخ تایر، کارآفرینی و تولید بدون مصرف انرژی زیاد است که در این رابطه تمایل به کمک به مجموعه هم داریم.

طاهری، بهره‌وری را ویژگی بعدی نخ تایر بیان کرد و گفت: دولت برای رشد اقتصادی 8 درصد برنامه‌ریزی کرده که 3.5 درصد این رشد را در بهره‌وری دیده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته، دستگاه‌هایی به طول 20 متر در سالن‌های نخ تایر بود که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، طول دستگاه‌ها را تبدیل به 2 متر کرده و به جای یک دستگاه توانستند 5 دستگاه را در سالن قرار دهند و در واقع میزان نیروی انسانی و تولید در این مجموعه چند برابر شد و بهره‌وری، امتیاز خیلی خوبی در این مجموعه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز شدید کشور به لاستیک خودروهای سنگین ابراز کرد: مشکل جدی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صمت حتی در حد استیضاح داشتیم همین نیاز کشور به لاستیک خودروهای سنگین بود.

وی افزود: علی‌رغم اینکه دولت، سقف ورود و محدودیت‌ها را برداشته اما بیش از 80 درصد وابستگی داریم و این نیاز، یک مشکل و بحران در کشور هم از نظر موجودی و هم از نظر قیمت است.

طاهری با بیان اینکه نخ تایر، ظرفیت و امکان تولید نه در لاستیک خودروهای سورای بلکه تولید لاستیک‌های خاص را دارد، بیان کرد: کمک‌های لازم را در این زمینه ارائه می‌دهیم و قول هم گرفته‌ایم که یک‌ساله بتوانند خط تولید لاستیک‌های خاص را نیز افتتاح کنند که در این صورت ضمن حل مشکل خیلی مهمی از کشور سبب جلوگیری از خروج ارز و تامین نیاز جدی داخل نیز می‌شود.

*‌تکنولوژی 33 میلیون یورویی را با 100 میلیارد تومان بومی‌سازی کردیم

حسین صنعان، مدیرعامل شرکت نخ تایر زنجان نیز در این آیین گفت: امروز با افتتاح این خط تولید، فعل خواستن در زمان تحریم را طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند تولید و حمایت از تولید، راه نجات کشور در زمان تحریم توانستیم صَرف کرده و جامه عمل به آن بپوشانیم.

وی با اشاره به زیان انباشت شرکت و شامل شدن در ماده 141 (ورشکستگی) در سال 1388 اظهار داشت: حتی مدیر تصفیه فرستاده بودند که شرکت، تعطیل شود اما خوشبختانه تلاش و زحمات کارگران، مدیران و مهندسان مجموعه سبب احیای زیرساخت‌های این موضوع کردیم.

صنعان با بیان اینکه این شرکت 30 درصد سهم بازار را در سال 1386 داشت، خاطرنشان کرد: با زیرساخت‌هایی که در قسمت منابع انسانی و تکنیکالی در قسمت کاهش ضایعات با ایجاد محیط‌های تخصصی و تشکیل کمیته‌ها شد، ضایعات کارخانه از 20 به 2.5 درصد کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت نخ تایر زنجان با بیان اینکه 100 درصد ماشین‌آلات این شرکت، اروپایی بود، گفت: شروع کردیم با کارگاه‌های کوچک در مجموعه از جوانان بومی منطقه استفاده شد و در 15 سال اخیر، یک روز هم به دلیل نبود مواد و قطعات تخصصی نه تنها شرکت، تعطیل نشده بلکه گسترش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه با مهندسی معکوس، بخش اعظم تعمیرات و ساخت قطعات در خود مجموعه انجام می‌شود و کمیته کاهش هزینه تمام‌شده تشکیل شده که ماهانه هزینه‌های سربار را رصد می‌کند، اظهار داشت: خوشبختانه این شرکت در سال 91 از ماده 141 (ورشکستگی) خارج شد و با تلاش‌های صورت‌گرفته، انباشت زیان شرکت نیز به صفر رسید.

صنعان خاطرنشان کرد: امروز نخ تایر در صنعت لاستیک و صنایع بالادستی، شرکتی است که بیشترین سود خالص را به شستا داده و این سود حتی بیشتر از شرکت‌هایی مانند بارز، یزدتایر و کویرتایر بوده که باعث افتخار مجموعه است که نتیجه اعتماد سهامداران را می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اکنون نخ تایر از بابت شاخص‌های عملکردی، یکی از شرکت‌های موفق شستا است، افزود: نخ تایر، تنها شرکتی است که در اوج تحریم‌ها توانست شرکت‌های تایرسازی را ساپورت کند.

صنعان با بیان اینکه پا را فراتر گذاشته و شروع به ترویج طرح‌های توسعه‌ای کردیم، تصریح کرد: معتقدیم که حیات و ممات یک شرکت، بستگی به توسعه دارد و توسعه در کشور، حکم پایداری و ایجاد اشتغال پایدار است.

وی با بیان اینکه ضایعاتی که از 20 به 2.5 درصد کاهش یافته بود را هم توانستیم به ارزش افزوده تبدیل کنیم، گفت: با ایجاد یک کارخانه کوچک در داخل مجموعه، ضایعات را به ارزش افزوده تبدیل کردیم و عملاً ضایعات شرکت، صفر شده و هیچ ضایعاتی در مجموعه تولید نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت نخ تایر زنجان گفت: معاونت تحقیق و توسعه در این مجموعه تشکیل شده و به دنبال طرح‌هایی بودیم که کشور به آن وابسته بود و واردات انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه در تولید پارچه صنعتی خودکفا شدیم، اظهار داشت: مشکلی که مطرح شد این بود که خودروها به دلیل نبود پارچه، بدون پارچه ایربگ عرضه می‌شد که در آن مقطع دست به کار شدیم و شروع به تحقیق در این موضوع کردیم.

صنعان با بیان اینکه تولید پارچه ایربگ، تکنولوژی خیلی بالایی دارد و کشورهای همسایه هم این تکنولوژی را ندارند، خاطرنشان کرد: کمیته‌ای در این رابطه تشکیل و کارهای تحقیقاتی انجام شد و توانستیم پارچه‌ای که تکنولوژی بالایی دارد را در داخل مجموعه نخ تایر، بومی‌سازی کرده و طرح جدیدی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: پروژه ایربگ 33 میلیون یورو هزینه دارد که هزینه بالایی است اما با طراحی در خود مجموعه نخ تایر با 8 میلیون یورو و کمترین هزینه یعنی حدود 100 میلیارد تومان توانستیم بومی‌سازی کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

صنعان ابراز کرد: خوشبختانه در عرض 10 ماه توانستیم طرح‌های، تولید و اخذ تاییدیه‌های سخت خودروسازان و بازاریابی را انجام دهیم که در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرعامل شرکت نخ تایر زنجان گفت: تولید آزمایشی و پایلوت این محصول انجام شده و امروز به تیراژهای صنعتی رسیده و قراردادهای بزرگی را منعقد کرده‌ایم و در حال حاضر 1.5 میلیون مترمربع پارچه ایربگ تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ حمایتی در این زمینه انجام نشد، اظهار داشت: واقعاً از بابت طراحی با کشور چین رقابت کردیم و قیمتی دادیم عین قیمتی است که از چین خریداری می‌شود اما کیفیت محصولات ما به مراتب بالاتر ار پارچه‌های چینی است و امروز بدون ممنوعیت واردات و بدون حمایت‌ها با چین رقابت می‌کنیم.

صنعان با بیان انیکه ظرفیت تولید ما 5 میلیون مترمربع است و امروز در صحنه صنعت می‌جنگیم که بتوانیم به این ظرفیت برسیم، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که بتوانیم دوخت پارچه را هم در مجموعه راه انداخته و کیسه آماده را به خودروسازان تحویل دهیم و امیدواریم ظرف چند ماه آینده به این موفقیت هم دست پیدا کنیم و خود کیسه را دوخته و تحویل خودروسازان دهیم.

وی افزود: با افزایش ایمنی در خودرو این پروژه در آینده نزدیک می‌تواند توسعه داشته باشد و به فکر صادرات هم هستیم که تا اردیبهشت یا خرداد سال آینده شاهد افتتاح فاز نخست 10 هزار تُن سیم تایر در این کارخانه برسیم چرا که رویکرد ما رویکرد توسعه است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر