logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۹
[ شناسه خبر : ۲۵۱۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در گفتگو با پژوهشگر واقعه گوهرشاد مطرح شد؛

دو مکان حتمی کشف گورهای دسته جمعی دوران رضاخان در مشهد

دو-مکان-حتمی-کشف-گورهای-دسته-جمعی-دوران-رضاخان-در-مشهد
شرفی ضمن اشاره به اینکه بر اساس صاحبان خاطره و بزرگان شهر بیشتر شهدا در گودال خشت‌مال‌ها و باغ خونی دفن شده‌اند گفت: آیت‌الله خزعلی در مصاحبه‌ای به دفن شهدای گوهرشاد در باغ خونی اشاره دارند اما عده‌ای در کشور به دنبال تطهیر رژیم پهلوی هستند.

به گزارش موج رسا; ابوالفضل شرفی، پژوهشگر واقعه گوهرشاد با اشاره به این واقعه تاریخی اظهار کرد: طبق تحقیق‌هایی که صورت گرفته یکی از شهدای قیام گوهرشاد جلوی درب ورودی پارک کودک(سه‌راه کاشانی) تدفین شده و آنجا یادمان دارد؛ از تعداد شهدای این واقعه نیز آمارهای متفاوتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: یک سری از شهدا را به منطقه گودال خشت‌مال‌ها منتقل کردند و این منطقه از سایر منطقه‌ها مستندتر است؛ یکی سری از شهدا را هم به باغ خونی بردند و برخی دیگر نیز در بیمارستانی به نام بیمارستان آمریکایی‌ها منتقل شدند که بعداً معلوم نیست کجا دفن شدند؛ احتمالاً این بیمارستان حوالی بیمارستان امام رضا (ع) فعلی است.

این پژوهشگر واقعه گوهرشاد بیان کرد: افرادی که در روز واقعه به این بیمارستان منتقل کردند به‌شدت زخمی بودند و احتمالاً نسبت به دفن آن‌ها چون وضعیت وخیمی داشتند، اقدام شده و مشخص نیست کجا دفنت شدند.

شرفی عنوان کرد: اسامی 22 تا 23 نفر از شهدا در سندی به‌عنوان دفتر مردگان گلشور ثبت و منتشر نیز شده است.

وی ادامه داد: طبق گفته‎ های صاحبان خاطره و بزرگان شهر بیشتر شهدا در گودال خشت‌مال‌ها و باغ خونی دفن شده‌اند.

این پژوهشگر واقعه گوهرشاد بیان کرد: گودال خشت‌مال‎ها ازاین‌جهت مستندتر است که جایی آماده برای دفن بوده است، چون واقعه سریع اتفاق افتاده و پیش‌بینی برای آن نشده و دستور تیراندازی و حمله هم به لحظه داده شده است، کشته‌ها را به گودال خشت‌مال‎ها منتقل کردند.

شرفی ادامه داد: آن موقع چون خفقان شدیدی وجود داشته، عملاً هیچ روایت درستی از واقعه وجود ندارد؛ عده‌ای که شاهد واقعه بودند، کشته شدند و برخی نیز به شنیده‌ها اکتفا کردند و تحقیق در این رابطه منجر به مرگ می‌شد؛ حتی خانواده‌های شهدا نیز حق گریه کردن نداشتند.

این پژوهشگر واقعه گوهرشاد گفت: آن چیزی که از واقعه روایت می‌شود، بیشتر حدس و گمان است و بیشترین خاطراتی که درباره محل دفن شهدا ثبت کردیم، به گودال خشت‌مال‌ها (پارک وحدت کنونی) اشاره دارد.

شرفی تصریح کرد: عده‌ای هم در خاطرات اشاره داشتند که در منطقه الندشت نیز شهدا را دفن کردند؛ در مصاحبه‌ای که خود آقای وحید جلیلی با آیت‌الله خزعلی دارند، اشاره می‌کنند که شهدا را در باغ خونی دفن کردند.

وی اضافه کرد: در کتاب قیام گوهرشاد آقای سینا واحد نیز از کسانی که در واقعه بودند و یا ارتباط مستقیم با واقعه داشتند، گفتند که شهدا را به باغ خونی برای دفن منتقل کردند.

 این پژوهشگر واقعه گوهرشاد بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی به دلیل اینکه ثبت خاطره‌های شفاهی انقلاب اسلامی و بعد دفاع مقدس مهم بود، ازاین‌جهت واقعه گوهرشاد در این میان مغفول ماند.

شرفی بیان کرد: برای واقعه گوهرشاد تاریخ باید واکاوی شود و اگر هم استخوان‌هایی پیدا شده باید در آزمایشگاه‌هایی مورد آزمایش قرار بگیرند و قطعی شود که مربوط به آن زمان است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها به‌وسیله باستان‌شناسی و آزمایش‌های مختلف ریزترین مسائل تاریخی‌شان را واکاوی می‌کنند؛ در رابطه با قیام گوهرشاد نیز باید کارشناسان جمع شوند و کارگروهی تشکیل دهند و این واقعه را از دیدگاه‌های مختلف موردبررسی قرار داده و اگر مدرک فیزیکی و شفاهی وجود دارد، زیر ذره‌بین قرار بگیرد.

این پژوهشگر واقعه گوهرشاد عنوان کرد: عده‌ای که در کشورمان به دنبال تطهیر رژیم پهلوی هستند ازجمله کسانی هستند که نمی‌خواهند وقایعی همچون گوهرشاد رسانه‌ای و یا در مورد آن تحقیقات انجام شود.

شرفی با ذکر خاطره‌ای از برادرزاده یکی از شهدای قیام گوهرشاد بیان کرد: وی مطرح کرد که پدر من یعنی برادر شهید اوایل انقلاب خیلی پیگیر این مسئله بودند، اما پاسخی به ایشان ندادند و بعداً هم از پیگیری ما نیز مسئولان تعجب کردند.

وی در پایان گفت: شهر و روستاهای مختلف مشهد را برای تحقیقات درباره قیام گوهرشاد زیرورو کردیم، اما دریغ از اینکه پشتیبانی از سوی دستگاه‌های متولی صورت گیرد.

منبع: صبح توس

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر