logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۹
[ شناسه خبر : ۲۵۱۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

بازار روز، ابزار کنترلی برای دسترسی شهروندان به انواع کالا با قیمت مناسب/ بازارهای روز و جمعه‌بازار زنجان به زودی دایر می‌شوند

بازار-روز،-ابزار-کنترلی-برای-دسترسی-شهروندان-به-انواع-کالا-با-قیمت-مناسب-بازارهای-روز-و-جمعه‌بازار-زنجان-به-زودی-دایر-می‌شوند
طبق اعلام مسئولان، بازارهای روز و جمعه‌بازار شهر زنجان به زودی دایر می‌شود تا ضمن جلوگیری از تجمع دستفروشان در نقاط مختلف شهر و ایجاد ازدحام و ترافیک، انواع کالا با قیمت مناسب به دست شهروندان برسد.

به گزارش موج رسا; بازارهای روز و جمعه‌بازارها محلی برای عرضه انواع کالا و ملزومات مورد نیاز شهروندان است که ضمن دسترسی سریع شهروندان به کالاهای مختلف با قیمت مناسبی نیز عرضه می‌شود و سبب می‌شود تا هم فروشنده و هم خریدار، رضایت داشته و بتوانند به هدف مورد نظر خود برسند. یک جمعه‌بازار در شهر زنجان در کنار مصلای نماز جمعه وجود داشت که بعد از انتقال نماز جمعه از امامزاده سیدابراهیم(ع) به مصلای خاتم‌الانبیا(ص)، جمعه‌بازار نیز محل خود را به انتهای کوی فرهنگ انتقال داد و سپس محل قبلی جمعه‌بازار به عنوان دوشنبه‌بازار فعالیت می‌کرد تا زمان فعالیت این بازار، تداخلی با برگزاری فریضه عبادی – سیاسی نماز جمعه نداشته باشد.

*‌ کرونا و تعطیلی بازارهای روز

پس از شیوع ویروس منحوس کرونا در اسفند 1398 بسیاری از کسب‌وکار و فعالیت‌های صنفی تحت تاثیر قرار گرفته و دوشنبه‌بازار و جمعه‌بازار زنجان تعطیل شدند. در حالی که تعطیلی جمعه‌بازار به دلیل جلوگیری از تجمع مردم و گسترش ویروس کرونا انجام شده بود اما نتیجه مثبتی نداشت چرا که دستفروشانی که در بازارهای روز در یک نقطه جمع می‌شدند جهت ادامه کسب‌وکار و تامین معیشت خود به نقاط مختلف شهر پراکنده شدند که این پراکندگی در کنار تجمع مردم برای خرید کالا به قیمت مناسب سبب ترافیک پرحجم در این نقاط می‌شد که نارضایتی شهروندان را در پی داشت و کاری هم نمی‌شد کرد چرا که هم فروشنده حق داشت و هم مردم حق داشتند که کالای مورد نیاز خود را به قیمت مناسب و تنوع فراوان دریافت کنند و جریمه راهنمایی و رانندگی نیز در این رابطه راهگشا نبود چرا که مامور راهنمایی و رانندگی هر روز که نمی‌توانست در آن مسیرها قرار گیرد و مستقر شود.

ادامه تعطیلی بازارهای روز و کاهش قدرت خرید مردم و البته تجمع دستفروشان در نقاط مختلف شهر، مسئولان را بر آن داشت که چاره‌ای برای دایر شدن مجدد بازارهای روز، بیندیشند.

*‌ بازگشایی مجدد بازارهای محلی زنجان برای خدمات‌رسانی به شهروندان

پرویز خالقی، فرماندار زنجان حدود یک هفته قبل در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به تلاش برای بازگشایی مجدد بازارهای محلی گفت: موانع برای ایجاد بازار روز و بازارچه‌های محلی شهر زنجان باید رفع شود.

خالقی با بیان اینکه مهمترین تاثیری که رشد شتابان شهرها به همراه داشته، نابسامانی نظام توزیع خدمات است، اظهار داشت: وظیفه اصلی ما تعیین مکان بهینه مراکز خدماتی متناسب با شهر به‌گونه‌ای است که تمام ساکنان شهری به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

وی افزود: برای جلوگیری از سودجویی برخی افراد و همچنین محلی برای عرضه و توزیع برخی کالاها نیازمند راه‌اندازی بازار روز در زنجان هستیم.

خالقی با بیان اینکه بازارچه‌های محلی در رونق محله‌ها و ایجاد نشاط اجتماعی آن‌ها تاثیر به‌سزایی دارد، ادامه داد: بدون تردید، شکل گرفتن و جریان یافتن هر بازار کالایی در هر سطح و اندازه در شهر، تقاضای موثر برای خرید دارند.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه شکل‌گیری هر بازار به معنای وجود فعالیت و داد و ستد است، گفت: بازار روز و بازارچه‌های محلی می‌تواند اقتصاد و کسب‌وکار را در سطح جامعه رونق دهد.

وی با تاکید بر اهمیت بازارچه‌های محلی در زندگی شهروندان، افزود: بازارچه‌های محلی توسط  شهرداری و برخی ادارات و سازمان‌های متولی ایجاد و سعی خواهد شد در وضعیت ترافیکی شهر زنجان تاثیرات مثبتی بر جای بگذارد.

خالقی با اشاره به اینکه بر این اساس، نیاز به توسعه این بازارچه‌ها به عنوان یک ضرورت مطرح است، عنوان کرد: این بازارها خودجوش و مردمی است که با استفاده از زمین‌های در اختیار شهرداری بر اساس نیاز روز محله، شکل گرفته و در آن‌ها در یک روز کالاهایی عرضه می‌شود.

فرماندار زنجان همچنین چند روز قبل در جلسه ستاد بازآفرینی شهریِ استان زنجان در خصوص زمین جنب مصلای نماز جمعه از مدیران ارشد استان تقاضا کرد که این زمین را برای دایر کردن بازار روز اختصاص دهند تا هم بازار روز و هم جمعه‌بازار در محلی دیگر از شهر زنجان دایر شود.

*‌ بازار روز و جمعه‌بازار زنجان به زودی دایر می‌شود

منصور مرادلو، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: تحویل زمین بازار روز به شهرداری زنجان، مشکل حقوقی داشت که در پی حل ان هستیم.

وی با تاکید بر پیگیری حل این مشکل و تحویل زمین به شهرداری اظهار داشت: تلاش بر این است که بازارهای روز و جمعه‌بازار زنجان دایر شود تا دستفروشان در آن جا جمع شوند.

مرادلو خاطرنشان کرد: در این صورت، دستفروشان در یک نقطه از شهر جمع می‌شوند و از بروز ترافیک شهری و ایجاد چهره نازیبا برای شهر نیز جلوگیری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان گفت: در صورتی که بازارهای روز و جمعه‌بازار دایر شوند، تمام دستفروشان در آنجا جمع می‌شوند ضمن اینکه از برخی سودجویی‌ها نیز جلوگیری می‌شود و شهروندان نیز به انواع کالاها با قیمت مناسب، دسترسی خواهند داشت.

مرادلو بیان کرد: تلاش بر این است که نه فقط جمعه‌بازار بلکه بازار روز علاوه بر جمعه‌ها در سایر ایام هفته نیز برقرار باشد.

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در همان جلسه ستاد بازآفرینی شهریِ استان زنجان با بیان اینکه تحویل 4 هکتار زمین به شهرداری جهت دایر کردن بازار روز، نیاز به صورتجلسه دارد، گفت: این صورتجلسه تنظیم و آماده شده و به محض تایید و امضا، زمین مربوطه تحویل شهرداری زنجان می‌شود.

*‌ عرضه کالا با قیمت پایین در بازار روز به تورم استان تاثیر می‌گذارد

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در این رابطه گفت: دایر شدن بازار روز سبب تجمع دستفروشان و سایر فروشنده‌ها در این نقطه با کنترل و نظارت شهرداری و سایر دستگاه‌ه می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به بالا بودن اجاره‌بها در زنجان، فروشندگان نیز کالاهای خود را با قیمت بالا عرضه می‌کنند، اظهار داشت: بازارهای روز و جمعه‌بازار، ابزاری در اختیارمان هستند که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان انوع مختلف کالاها با قیمت مناسب و با نظارت شهرداری زنجان به شهروندان عرضه شود.

افشارچی با بیان اینکه در صورت دایر شدن بازارهای روز و جمعه‌بازار، قطعاً انواع مختلف کالاها با قیمت پایین به دست مردم می‌رسد، خاطرنشان کرد: این امر نهایتاً تاثیر خود را به تورم استان نیز خواهد گذاشت.

استاندار زنجان گفت: برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت دیگری نیز داریم که در ادامه، اجرا خواهند شد تا اتفاقات مثبتی در این زمینه در شهر زنجان بیفتد.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر