logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۵۱۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلار گسترش روابط اقتصادی و توافقنامه‌های دفاعی دستاور رئیس جمهور به روسیه

هدفگذاری-۱۰-میلیارد-دلار-گسترش-روابط-اقتصادی-و-توافقنامه‌های-دفاعی-دستاور-رئیس-جمهور-به-روسیه
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلار برای گسترش روابط اقتصادی ، انجام مبادلات با پول ملی دو کشور و توافقنامه‌های دفاعی از مهمترین دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه است.

مصطفی طاهری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار،موج رسا; اظهار داشت: پس از فروپاشی اتحاد شوروی، فدراسیون روسیه همچنان همسایه ماست، گو این که ما مرز مشترکی با این کشور نداریم و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز که به لحاظ فرهنگی و تاریخی با ایران نزدیکترند اکنون حائل بین روسیه و ایران هستند.

وی با بیان اینکه از یاد نبریم که این تغییر استراتژیک از اهمیت روابط ایران و روسیه کم نمی‌کند، افزود: روسیه کشوری استثنایی است و بنابراین باید به صورت ویژه آن را تحلیل کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بزرگترین پهنه جغرافیایی جهان، با منابع طبیعی وسیع از جمله ذخائر نفت و گاز و زغال سنگ و معادن فلزات نادر، دسترسی به دریاها و اقیانوس‌های متعدد و جمعیت نسبتا کم، ارتش قوی و بازیگر در فضا و تولید کننده سلاح‌های پیشرفته در کارنامه این کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روسیه یک کشور اقتدارگراست و رهبران این کشور تجربه تلخی از دوران پس از فروپاشی و نزدیک شدن به غرب دارند، ادامه داد: دوره یلتسین باعث سقوط اقتصاد، رشد تورم، بیکاری زیاد و جنگ‌های داخلی شد، جنگی که به کشته شدن بیگناهان در چچن، مسکو و داغستان انجامید. طاهری بیان داشت: پوتین به بهانه مبارزه با تروریسم و بازگردانی اقتصاد روسیه به روزهای اتحاد شوروی به کرملین آمد و در روزهای آخر زمامداری یلتسین وضع آنقدر بد بود که بازگشت به دوره قبل که به دلیل وخامت اوضاع رژیم شوروی از هم فروپاشید، از آرزوها و آمال مردم روسیه شده بود.

وی ادامه داد: منابع سرمایه‌ای، وزارت خانه‌ها، شرکت‌ها، کارخانجات بزرگ و بانک‌ها با دخالت کشورهای غربی و شرکت‌های بین المللی به تاراج برده شده و به اصطلاح خصوصی شدند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پوتین با اندیشه‌های ملی گرایانه به تدریج اقتصاد روسیه را بهبود بخشید و پوتین برای مقابله با نفوذ خزنده ناتو به مرزهای روسیه چاره‌ای جز حمله نظامی و اشغال شبه جزیره کریمه در 2014 ندید و از آن زمان روابط غرب و روسیه در کش و قوس است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینک پس از سفر آقای رئیسی اسناد همکاری‌های مشترک بین دو کشور از جمله مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های مشترک، فعال سازی کوریدو شمال- جنوب بین ایران و روسیه، هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلار برای گسترش روابط اقتصادی ، انجام مبادلات با پول ملی دو کشور و توافقنامه‌های دفاعی، هوا-فضا منعقد شد، این توافق‌ها برای همکاری مناسبند.

طاهری ادامه داد: بخصوص زمانی که در نظر داشته باشیم که روسیه می‌تواند بازاری برای کالاهای کشاورزی، باغبانی و محصولات صنعتی با فنآوری‌های متوسط باشد و از لحاظ سیاسی نیز دو کشور در مسائل منطقه‌ای از جمله طرفداری از دولت سوریه، مسئله نگاه به شرق و مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا متفق‌القول بوده و از لحاظ آموزشی نیز ما می‌توانیم با دانشگاه‌ها، فرهنگستانها، و مراکز پژوهشی روسیه کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم تاریخ تلخ گذشته، می‌توانیم روابطی متوازن با روسیه داشته باشیم. بخصوص در دو بخش انرژی و آموزش عالی. فراموش نکنیم یکی از دلایلی که قیمت نفت را از هر بشکه برنت 15 دلار در 2020 به 88 دلار در امروز رساند همکاری روسیه و اوپک در چارچوب اوپک پلاس بوده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه‌گیری آن است که ایران باید برای آینده خود اهداف درازمدت مبتنی بر توسعه پایدار داشته و استراتژی‌های مناسب برای چنین اهدافی داشتن رابطه نزدیک و همه جانبه با دیگر کشورها بخصوص همسایگان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست گذاری صحیح آن است که جامعه روش‌های ازدیاد تجارت ایران با پیرامونش را دنبال کند و برنامه‌ریزی مبتنی بر سیاست‌گذاری‌ها حکم می‌کند که با روسیه به صورت متوازن واردات و صادرات داشته باشیم. در این بخش نباید از همکاری‌های آموزشی نیز غافل بود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر