logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۵۰۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
به مناسبت 29 دی، روز ملی هوای پاک؛

جلوگیری از آلودگی هوا، مستلزم اهتمام مردم و مسئولان/ تخفیف 50 درصدی مراکز معاینه فنی زنجان به مناسبت روز ملی هوای پاک

جلوگیری-از-آلودگی-هوا،-مستلزم-اهتمام-مردم-و-مسئولان-تخفیف-50-درصدی-مراکز-معاینه-فنی-زنجان-به-مناسبت-روز-ملی-هوای-پاک
جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها و تشدید آلودگی هوا مستلزم اهتمام مردم، مسئولان و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی است تا با هم‌افزایی سبب استمرار هوای پاک بوده و ضمن برخورداری از تنفس سالم، آیندگان را نیز از هوای پاک، سهیم کنیم.

به گزارش موج رسا; گسترش روزافزون شهرها و افزایش جمعیت سبب توسعه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی و افزایش تعداد خودروها شده و همین امر در بلندمدت، آلودگی هوا را در پی داشته و همین آلودگی سبب بروز بیماری‌های مختلف در جامعه شده و تنفس را با مشکل مواجه کرده است.

*‌ نامگذاری روز هوای پاک در ایران

به منظور جلب توجه مردم در دنيا به موضوعات مربوط به حفظ محيط زيست و تامين زندگي سالم در راستاي نيل به اهداف توسعه پايدار، روزهاي نمادين خاصي از جمله روز جهاني محيط زيست، روز زمين پاك، روز هواي پاك و.. تعیین شده است. روز هواي پاك در دنيا تحت عناوين مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و... در كشورهاي مختلف نامگذاري شده و اقدامات خاصي در اين روز جهت تنوير افكار عمومي صورت می‌گیرد. در ايران نيز بحران آلودگي هوا در تعدادی از شهرها مسئولين را بر آن داشت تا به منظور ايجاد حساسيت در بين اقشار مختلف جامعه، روز 29 دی از سال ۱۳۷۴ را به عنوان «روز ملي هواي پاك» نامگذاری کنند.

همانطور که گفته شد، هدف از اعلام روز ملی هوای پاک، ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است و از آنجا که راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می‌تواند شروع عزم ملی برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا باشد که مردم و مسئولان در کنار یکدیگر باید برای تحقق این امر، اهتمام ورزند.

*‌ جلوگیری از آلودگی هوا مستلزم اهتمام مردم و مسئولان

به دلیل شرایط جوّی در فصل زمستان، احتمال آلودگی هوا افزایش می‌یابد و از این رو در شرایط بحران آلودگی هوا شهروندان باید از تردد در محدوده‌های مرکزی و پرترافیک شهرها اجتناب کنند، فعالیت کودکان در محیط‌های باز محدود شود، افراد مُسن یا دارای بیماری‌های قلبی و ریوی نظیر آسم، برونشیت مزمن و نارسایی قلبی از منزل خارج نشوند و مردم در محیط‌های شهری به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

زنجان، جزء شهرهایی است که هوای ان معمولاً در شرایط عادی قرار دارد و تعداد کمی از روزها در طول سال است که هوای زنجان در وضعیت ناسالم و یا ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار می‌گیرد و شهروندان باید مراقب باشند اما سالم بودن هوا دلیل بر عدم رعایت نکات لازم نمی‌شود و شهروندان، مردم، مسئولان و صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی باید دستورالعمل‌های لازم برای پیشگیری از آلودگی هوا را رعایت کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

*‌ تخفیف ۵۰ درصدی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک شهر زنجان در روز ملی هوای پاک

حامد تقی‌بگلو، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان با اشاره به 29 دی، روز ملی هوای پاک گفت: امروز تمام مراکز معاینه فنی خودروهای سبک شهر زنجان به مناسبت روز ملی هوای پاک با ۵۰ درصد تخفیف، ارائه خدمات خواهند داشت.

وی اظهار داشت: همزمان با گرامیداشت ۲۹ دی، روز ملی هوای پاک، مراکز معاینه فنی خودروهای سبک در شهر زنجان با ۵۰ درصد تخفیف، اقدام به ارائه خدمات خواهند کرد.

تقی‌بگلو خاطرنشان کرد: از آنجا که یکی از منابع مهم آلودگی هوا در شهرها تردد خودروهای معیوب می‌باشد، ضروری است با انجام معاینه فنی، نواقص و عیوب خودروی خود را برطرف کرده و از این طریق در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی داشته باشیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان گفت: امروز (29 دی) فقط مرکز معاینه فنی «صبا» و «شهرآرا» در طرح تخفیف ۵۰ درصدی آماده خدمت‌رسانی به عموم مردم هستند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر