logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۴۹۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

احداث راه آهن ساحلی از خلیج فارس تا مکران

احداث-راه-آهن-ساحلی-از-خلیج-فارس-تا-مکران
خواسته مردم هرمزگان از رئیس جمهور نگاه ویژه به حل مشکلات معیشتی، اشتغال، توسعه اقتصادی و متوازن است. احداث راه آهن ساحلی می تواند به توسعه متوازن کمک شایانی کند.

به گزارش موج رسا; غلامعباس شمس الدینی: مقصد چهاردهمین سفر رئیس جمهور و هیئت همراه، استان هرمزگان است. استانی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فوق العاده که به پایتخت اقتصادی کشور شهرت دارد. آن روی سکه هم رتبه‌های اول و سوم در فقر و بیکاری است که مردم این خطه را گلایه مند کرده است. شهرستان رودان بهشت جنوب و نگین سبز هرمزگان لقب گرفته که نزدیک به سه دهه خشکسالی، معیشت بیش از ۸۰ درصد ساکنان را در معرض خطر جدی قرار داده است.

هر چند بارش‌های نیمه اول دی ماه کمی از دغدغه‌های عمومی را کاهش داد اما توقعات و انتظارات مردم از رئیس جمهور را به سمت جبران خسارات وارده از سیل در حوزه‌های مختلف به ویژه کشاورزی و واحدهای مسکونی سوق داد. خواسته‌های متضاد حکایت از انتظار آنها از رئیس جمهور در کاهش مشکلات و ایجاد تحولات بنیادین دارد.

ایجاد خط ریلی در جنوب کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان

توسعه گردشگری، اقتصادی، فرهنگی، تجاری با ایجاد شبکه‌های حمل و نقلی از جمله راه و راه آهن شکل می‌گیرد. قرار گیری صنایع بزرگ، بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی در جوار سواحل جنوبی کشور موضوع مصوبه ایجاد شبکه ریلی و بزرگراهی در جنوب کشور را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است. جابجایی کالا از طریق شبکه ریلی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

ایجاد شبکه ریلی می‌تواند به توسعه گردشگری و آبادانی شهرها و روستاهای در مسیر خط راه آهن کمک کند. نکته قابل توجه آن است که ایجاد راه آهن در کنار دریا می‌تواند به جاذبه‌های توریستی و کاهش هزینه‌های سفر نیز کمک کند.

احداث راه آهن ساحلی از خلیج فارس تا مکران/مصوبات مسئله محور باشد

لزوم تقویت زیرساخت‌های کشاورزی در شهرستان رودان

۴۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان رودان زیرکشت انواع محصولات باغی، صیفی و خرما قرار دارد. از این میزان ۳۲ هزار هکتار به محصولات باغی و ۱۰ هزار هکتار به محصولات زراعی، سبزی و صیفی اختصاص دارد. در تولید لیمو ترش و کشت خارج از فصل رتبه اول کشور را داراست. در سالهای گذشته همواره قیمت محصولات تولیدی این بخش نارضایتی عمومی را در پی داشته است. به نحوی که گاهی قیمت فروش محصول در شهرستان یک پنجم قیمت عرضه در میادین میوه و تره بار بود. شاید دخالت دولت در گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی بتواند در جلوگیری از افت قیمت به نحوی که کشاورزان محصولات را در اراضی رها نکنند یا در خیابان‌ها نریزند، اثر گذار باشد.

شهرستان‌های هرمزگان که قطب تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل هستند، هنوز یک میدان تره بار ندارند. مگر می‌شود یک منطقه قطب کشاورزی استان و کشور باشد، اما میدان میوه و تره بار نداشته باشد و کشاورزان و باغداران هزینه‌های گزاف حمل و نقل را به مقصد میادین میوه و تره بار تهران، شیراز، اصفهان و استان‌های دیگر متحمل شوند؟

فقر و بیکاری جوانان هرمزگانی را آزار می‌دهد

نکته دیگری که در خواست‌های مردم از رئیس جمهور پر تکرار بود موضوع بیکاری جوانان به خصوص جوانان تحصیلکرده است، که رتبه خوبی در استان و کشور ندارد. شاید عدم توسعه صنایع و معادن در هرمزگان موجب شده، جوانان همچنان منتظر کار بمانند. آمار افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی به خوبی نشان دهنده گسترش فقر در استان هرمزگان است بیش از یک پنجم جمعیت شهرستان رودان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و عمده درخواست شأن از منتخب مردم و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور حل معضل فقر است.

توسعه متوازن با بهره گیری از آمایش سرزمینی

توسعه متناسب با آمایش سرزمین خواست مردم هرمزگان است. گلایه مردم از توسعه نامتوازن، عدم برخورداری روستاها از امکانات زیر ساختی، عدم تخصیص اعتبارات لازم بر مبنای نیاز مناطق بیشتر مطرح می‌شد تا دولت برای رفع این نقایص آستین همت بالا زند.

احداث راه آهن ساحلی از خلیج فارس تا مکران/مصوبات مسئله محور باشد

هدایت صادقی عضو شورای بخش مرکزی رودان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات شهرستان رودان گفت: مهمترین مشکلات شهرستان زیر ساختی است، هنوز روستاهایی هستند که از نعمت آب آشامیدنی سالم، آموزش، زیرساخت‌های ارتباطات بی بهره هستند. انتظار اینست که دولت با مصوبه‌ای زمینه توسعه زیر ساخت‌ها در مناطق روستایی را فراهم آورد.

عضو شورای بخش مرکزی رودان با اشاره به تهدید منابع آبی گفت: متأسفانه منابع آبی شهرستان کاهش یافته، دشت‌ها دچار فرونشست شده‌اند و منابع آب‌های زیر زمینی به طرز قابل توجهی افت داشته و گاهی به شوری و تلخی گراییده است. همین امر آینده کشاورزی و باغداری را در رودان تهدید می‌کند. دولت باید به سمت گسترش صنایع برود. البته گسترش صنایع در شهرستان نیازمند مشوق‌هایی است که باید در نظر گرفته شود و سرمایه گذاران ترغیب شوند در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

صادقی به موضوع کمبود اراضی مسکونی در شهر و مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: رودان شهرستانی محدود است و در ده سال آینده معضل توسعه شهر و روستاها به مسئله مهم تبدیل خواهد شد. متولیان مسکن باید فکری اساسی برای این مسئله داشته باشند. در روستاها این مشکل به گونه دیگری نمود پیدا کرده است. تعیین حریم ۵۲ متری در اطراف راه‌های مواصلاتی و فاصله واحدهای مسکونی با حریم رودخانه‌ها موجب شده تا توسعه سکونت در روستاها به بن بست کامل برسد لذا دولت می‌تواند با کاهش میزان حریم، کمی از مشکلات موجود بکاهد اما تردید نکنید اگر فکری اساسی نشود در آینده نزدیک این معضل به بحران تبدیل خواهد شد.

مصطفی غلامپور فرماندار سابق رودان که تا پس از پایان سفر ریاست جمهوری همچنان در این مسئولیت ایفای نقش می‌کند به خبرنگار مهر گفت: مسائل و مشکلات مهم شهرستان از یک ماه گذشته در قالب کارگروههای مختلف احصا شده است که در ۱۲ بخش مورد توجه قرارگرفته اند و بصورت مکتوب تقدیم نماینده اعزامی ویژه رئیس جمهور به شهرستان (وزیر صمت) خواهد شد.

۱۲ طرح پیشران توسعه شهرستان رودان

مصطفی غلامپور افزود: ۱۲ طرح پیشران توسعه شهرستان یا خواسته‌های مهم به عنوان نیازهای اصلی پیشنهاد شده است، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و بندر خشک با توجه به مصوبه سال ۱۳۹۶ هیئت دولت، تعیین بنیاد علوی به عنوان نهاد معین شهرستان با هدف محرومیت زدایی، تجهیز راهداری، شهرداری و دهیاری‌ها شهرستان به ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز با عنایت به اینکه شهرستان در مسیر رودخانه‌های متعدد قرار دارد به عنوان نیاز مهم مطرح می‌شود.

فرماندار سابق رودان با اشاره به ضرورت توجه به توسعه راه‌ها اظهار کرد: تکمیل راه ارتباطی مرکز شهرستان به زیارتعلی و بخش جغین و احداث راه مواصلاتی بیکا به شهرستان میناب و توسعه راههای روستایی از دیگر خواسته‌های قابل طرح است.

وی بر جبران خسارات ناشی از سیل در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: ۲۸۴ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف در سیل اخیر وارد شد که امیدواریم دولت در این خصوص تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

غلامپور به سایر خواسته‌های مردم و نیازهای عمده شهرستان اشاره کرد و افزود: احداث ورزشگاه ۵ هزارنفری رودان با توجه به استعدادهای فوق العاده ورزشکاران، احداث مصلی، تأمین زمین مسکن ملی برای جوانان، سرمایه گذاری دراحداث کارخانه تولید کنستانتره کرومیت بدلیل معادن کرومیت، احداث بارانداز و ساخت میدان بزرگ میوه وتره بار، سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، بسته بندی و توسعه شهرک صنعتی با محوریت صنایع کشاورزی، توسعه گردشگری کشاورزی و بومگردی در سطح شهرستان با عنایت به اینکه الگو و طرح آن آماده است، از مهمترین مواردی است که در این سفر مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با تشکر از همراهی رسانه‌ها ابراز امیدواری کرد دولت بخشی از خواسته‌های مطرح شده را عملیاتی کند تا با تدابیر اتخاذ شده و اجرای این خواسته‌ها زمینه توسعه شهرستان، بهبود وضعیت اشتغال و تقویت معیشت مردم فراهم آید.

میناب به عنوان دومین شهرستان بزرگ و پر جمعیت استان هرمزگان شناخته می‌شود و در شرق استان واقع شده است. میناب از گذشته به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و دارا بودن ظرفیت کشاورزی در استان مورد توجه بوده است اما عدم توجه مناسب به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این شهرستان موجب افزایش فقر، بیکاری و عقب افتادگی در حوزه‌های آموزشی شده است.

همجواری با دریا صید و صیادی در این شهرستان را رونق خاصی بخشیده است. کشاورزی، کشت انبه، لیموترش، محصولات کشاورزی خارج از فصل بخشی از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی در میناب است. اما بی توجهی به ظرفیت‌ها باعث شد تا جوانان مینابی به سمت قاچاق سوخت سوق پیدا کنند. عدم مدیریت صحیح مسئولان و عدم توازن در تقسیم صنایع شرایط را به گونه‌ای رقم زد که میناب در برهه‌ای از زمان به عنوان مرکز دپوی قاچاق سوخت شناخته شد.

جولان خودروهای قاچاق سوخت و ترانزیت سوخت از این شهرستان به یک چالش جدی برای امنیت جان مردم تبدیل شده است. جان باختن پنج معلم مینابی در این شهرستان به خاطر تصادف با خودروهای سوخت بر یکی از تلخ‌ترین حوادث در این شهرستان است.

یکی از جدی ترین خواسته‌های مردم میناب تعیین سهم توسعه سواحل مکران و نقش میناب در این توسعه است. اگر توسعه سواحل مکران بدون در نظر گرفتن معیشت و مردم بومی انجام شود خود در آینده به یک چالش و آسیب تبدیل خواهد شد. از این رو مردم میناب خواستار تصویب مصوبه‌ای برای تعیین نقش مردم بومی و محلی میناب در توسعه سواحل مکران هستند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر