logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۴۹۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معاون استاندار زنجان:

لزوم تجهیز محیط زیست استان زنجان به تجهیزات مدرن و امکانات بروز/ فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در بین مردم استان زنجان نهادینه شود

لزوم-تجهیز-محیط-زیست-استان-زنجان-به-تجهیزات-مدرن-و-امکانات-بروز-فرهنگ-حفاظت-از-محیط-زیست-باید-در-بین-مردم-استان-زنجان-نهادینه-شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در بین مردم استان زنجان نهادینه شود، گفت: محیط زیست، ارتباط مستقیمی با جان مردم دارد و حفاظت از آن ادامه زیست برای شرایط فعلی و نسل آینده است.

به گزارش موج رسا; ابوالفضل رفیعی امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه تغییرات مدیریتی مانند دو امدادی است، اظهار داشت: انتظار از مدیریت جدید این است که وضعیت فعلی محیط زیست استان را ارتقا داده و ماموریت‌ها را اعتلا ببخشد.

وی با بیان اینکه تمام مخلوقات طبیعی خداوند، لازمه استمرار زندگی است، خاطرنشان کرد: این مخلوقات باید حفاظت شده و عامل بقای زمین با تمام اجزا و مشتقات آن باشد.

رفیعی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست کاملاً فطری، طبیعی و حیاتی است، افزود: در آموزه‌های دینی نیز به این موضوع توجه شده و به همین دلیل نه فقط مدیران و کارکنان بلکه همه مردم در این خصوص مسئولیت دارند و حفاظت از محیط زیست، همگانی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه تمام حکومت‌ها به عنوان بحث حاکمیتی به موضوع محیط زیست پرداخته و سیاست‌های کلانی در دنیا وجود دارد، گفت: حفاظت از محیط زیست در ایران نیز علاوه بر اینکه موضوع فطری، طبیعی، روایی و حق‌الناس است، حاکمیت نیز توجه جدی به این مساله داشته و سیاست‌های کلان محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه تخریب محیط زیست غیر از روحیه خودخواهی و منافع شخصی با هیچ چیز دیگری قابل تفسیر نیست، اظهار داشت: جلوی زیاده‌خواهی دیگران با استفاده از ابزار قانون باید گرفته شود که حقوق عمومی مردم را زیر پا می‌گذارند و باید از ضایع شدن حقوق مردم جلوگیری شود.

رفیعی تصریح کرد: در کنار سیاست‌های بالادستی و قوانین، دستگاه‌های بسیاری در حفاظت از محیط زیست، نقش دارند و تمام همّ و غم ما در استان نیز توجه جدی به موضوع محیط زیست است چرا که محیط زیست، ارتباط مستقیمی با جان مردم دارد و ادامه زیست برای شرایط فعلی و نسل آینده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه اطلس و طرح جامع و بومی محیط زیست استان زنجان متناسب با آسیب‌ها، تهدیدات و فرصت‌ها و با هدفگذاری و اولویت‌ها باید تهیه شود تا در چهارچوب آن بتوانیم حرکت کنیم، گفت: محوریت قانون و قانونمداری در پیگیری ماموریت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و هیچ مصلحتی غیر از توجه به حقوق عمومی در بستر قانون نداریم.

وی با بیان اینکه به حقوق خصوصی در برابر برخی اشخاص که به هر شکلی در پی تضییع آن هستند باید توجه شود، اظهار داشت: حمایت از مدیران و کارکنان متعهد و پاک‌دست که سال‌ها در این عرصه خدمت کرده‌اند، لازم است و باید فرهنگسازی و تقویت شود.

رفیعی، اقدام کارشناسی، متقن، علمی و قابل دفاع را بسیار ضروری دانست و خاطرنشان کرد: محیط زیست استان زنجان با محدودترین و کمترین تجهیزات و امکانات توانسته‌اند وظایف خود را به خوبی انجام دهند اما لازم است که به تجهیزات و امکانات مدرن، تقویت شود.

وی با تاکید بر جلب مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست، افزود: افراد خیلی زیادی هستند که حتی دلسوزتر از برخی مدیران هستند و تلاش می‌کنند و دغدغه حفظ محیط زیست را دارند و همچنین تشکل‌ها و سمن‌ها غیر دولتی نیز به عنوان یک ظرفیت خوبی وجود دارند که می‌توان ساماندهی و از آن‌ها استفاده کرد.

این مسئول ادامه داد: سمن‌ها و افراد مذکور، دیده‌بان برای مجموعه‌ها هستند و می‌توانند کمک‌کار مدیران و ابزاری برای پیگیری مطالبات مردم باشند.

معاون استاندار زنجان در ادامه، ترویج فرهنگ عمومی برای حفاظت از محیط زیست را ضروری دانست و گفت: فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مردم از همان دوران کودکی باید ترویج یابد.

*‌ تقویت نگرش عدم تقابل محیط زیست با توسعه، محور کاری‌ام خواهد بود

محمدرضا یافتیان، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: مجموعه‌ای در مدیریت استان وجود دارد که نه به لحاظ سیاسی بلکه به لحاظ فکری و توسعه‌ای، یک‌دست هستند و استان زنجان مسیر ترقی و رشد را طی می‌کند.

وی با اشاره به محورهای کاری خود اظهار داشت: تقویت و تحقق نگرش عدم تقابل محیط زیست و توسعه، تلاش در راستای تصمیم‌گیری‌های سیستمی و جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای، پیگیری استفاده از تجهیزات مدرن در فعالیت‌ها و بالا بردن کیفیت کار همکاران، تلاش برای ایجاد تعامل بیشتر با واحدهای تولیدی و صنعتی و کمک به آن‌ها در راستای توسعه تولید در کنار حفظ محیط زیست و استفاده از توانمندی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای انجام پژوهش‌های مساله‌محور از جمله محورهای کاری برای تصدی این مسئولیت است.

یافتیان خاطرنشان کرد: همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دیگر، ایجاد آزمایشگاه‌های معتمد و برون‌سپاری مطابق قانون، اجرای نظام پیشنهادات از درون و بیرون سازمان و استفاده از تمام ظرفیت‌ها نیز بخش دیگری از محورهای کاری است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه 2 وجه برای کار خودم می‌بینیم، گفت: وجه اول، وکیل‌مدافع بودن برای همکاران در چهارچوب قانون است که بار اصلی وظایف را بر عهده دارند که آموزش‌های عمومی و تخصصی در این زمینه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه وجه دوم کار، دادستان بودن است، افزود: کارمند و مجموعه، حقوقی در برابر یکدیگر دارند که هر 2 ابید باید به آن توجه داشته باشند.

حسین آبسالان، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز در ابتدای این مراسم با اشاره به شهادت 2 محیط‌بان زنجانی توسط شکارچیان غیرمجاز گفت: آن روز هر کس دیگری به جای آن‌ها بود به دنبال شکارچی‌ها می‌رفت.

وی با بیان اینکه مجموعه محیط زیست به عنوان اقلیت برای حفاظت از محیط زیست، تلاش می‌کنند، اظهار داشت: در هر جامعه‌ای و در هر زمانی، اقلیت باید جور اکثریت در تمام زمینه‌ها را بکشند که دفاع مقدس، محیط زیست و سایر زمینه‌ها نمونه‌ای از این مسائل است.

آبسالان با اشاره به درخواست مجوزهایی که صورت می‌پذیرفت، خاطرنشان کرد: کار غیرکارشناسی را طی این مدت به هیچ عنوان قبول نمی‌کردیم و پاسخ مستند و علمی می‌دادیم چون قرار نیست مجوزی صادر شود که آلودگی داشته باشد و بعد از چند سال، حکایت زنجان فعلی در موضوع پسماندهای روی، پیش آید.

وی با بیان اینکه کاری که منافع مردم را به خطر بیندازد را انجام نمی‌دهیم، افزود: اقدام دیگری که طی این مدت انجام شد، موضوع آلودگی‌ها بود.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه تمام استان برای موضوع پسماندها، تصفیه‌خانه‌ها و فاضلاب‌ها بسیج شدند، گفت: خیلی از این موضوعات در حال حل شدن است و هزینه‌های میلیاردی برای سر و سامان دادن به این مشکلات انجام شد که تاثیر آن امروز در بنی مردم مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان در تعداد پایش‌ها در سطح کشور، تک است، ابراز کرد: زنجان، اولین استانی بود که گواهینامه ISO17025 را در سطح کشور دریافت کرد.

در پایان این مراسم، محمدرضا یافتیان به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان معارفه و حسین آبسالان (مدیرکل سابق) نیز به مقام بازنشستگی مفتخر شد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر