logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۴۹۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل بهزیستی استان زنجان خبرداد

ارائه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد برای بیش از ۱۰۳ هزار نفر در استان زنجان

ارائه-برنامه‌های-پیشگیری-از-اعتیاد-برای-بیش-از-۱۰۳-هزار-نفر-در-استان-زنجان
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در حال حاضر تعداد 187 محیط شهری ، روستایی، آموزشی و محیط کاری با جمعیتی بالغ بر 103 هزار و857 نفر تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

محمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به فعاليت‌های پيشگيرانه جهت پيشگيری از اعتياد در سطح جامعه توسط اداره کل بهزیستی استان اظهار کرد: برنامه های پیشگیرانه در موضوع اعتیاد در سه سطح اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری اولیه یعنی تدابیری جهت جلوگیری کردن از مصرف مواد اعتیاد آور یا به تأخیر انداختن سن شروع مصرف می باشد، ابراز کرد: در این راستا برنامه های مختلفی اجرا شده است که مهم ترین آنها برنامه آگاه سازی والدین از مواد مخدر نوظهور در بین جوانان در برنامه زنده فضای مجازی، معرفی خط ملی اعتیاد در محلات، آموزش پیشگیری از اعتیاد در محلات حاشیه نشین و آسیب خیز، برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی و هنری در هفته اعتیاد در کمپ برای معتادین، تجلیل از مادران و همسران بهبود یافتگان در سال 1400، اجرای برنامه لایو با موضوع باورهای غلط مصرف مواد مخدر، انتشار پوستر درمحیط‌های مجازی با موضوع اگاه سازی والدین درخصوص مصرف مواد مخدر، آموزش زوجین در فضای مجازی در دوران کووید 19، جلسات آموزشی در محلات شهری برای گروه‌های همیار سلامت و تیم‌های اجتماع محور هستند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد ویژه دبیران شهرستان ابهر در قالب اجرای سه کارگاه در فضای مجازی در بسترشبکه آموزش دانش آموزی( شاد)، تصریح کرد: کارگاه برقراری ارتباط، کارگاه مهارت جرئت ورزی، کارگاه مهارتهای حل تعارض، تهیه محتوای آموزشی، فیلم آموزشی درخت مشکلات اعتیاد و پادکست رفتار پرخطر اعتیاد به مواد مخدر و... در این راستا اجرا شده است.

بیش از 103 هزار نفر تحت پوشش برنامه های پیشگیری اولیه از اعتیاد بهزیستی

وی با اشاره به برنامه های اجرا شده در هفته پیشگیری از ایدز توسط مراکز مثبت زندگی در شهرستان های استان، عنوان کرد: اطلاع رسانی و آگاه سازی در خصوص پیشگیری از ایدز، برگزاری کلاس های آموزشی به مناسبت روز جهانی ایدز توسط مراکز اقامتی و مراکز مثبت زندگی و اجرای کشوری کمپین تست با شعار " من هم آزمایش اچ ای وی می‌دهم" از 20 آبان تا 20 آذر ماه 1400 با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از برنامه هایی است که در هفته پیشگیری از ایدز اجرا شد.

محمدی با اشاره به اجرای کارزار رسانه پیشگیری از مصرف مواد مخدر با تاکید بر هشدارهای پیشگیری از مصرف مواد اعتیاد آور برای گروه مخاطب نوجوانان در 5 شهرستان استان، ادامه داد: در حال حاضر تعداد 187 محیط شهری ، روستایی، آموزشی ، و محیط کاری با جمعیتی بالغ بر 103 هزار و857 نفر تحت پوشش برنامه های پیشگیری اولیه از اعتیاد تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه پیشگیری ثانویه یعنی  پیشگیری از شدت یافتن بیماری اعتیاد  در فرد معتاد و جلوگیری از شیوع این بیماری، افزود: سازمان بهزیستی زنجان در سطح دوم پیشگیری از طریق مراکز درمان و بازتوانی سرپایی معتادین خودمعرف و مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد ارائه خدمات می‌کند.

 

فعالیت 15 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی در استان زنجان

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه تعداد 11  مرکز درمان سرپایی  تحت نظارت بهزیستی در سطح استان به معتادین مراجعه کننده به این مراکز ارائه خدمت می‌کند، ابراز کرد: درحال حاضر تعداد 15 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی شامل 14مرکز اقامتی مردان و 1 مرکز اقامتی زنان در سطح استان مشغول به ارائه خدمات به افراد گروه هدف است.

وی خاطر نشان کرد: ماده 16 اصلاحیه قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب 1376 (مصوب 9/5/1389 مجمع تشخیص مصلحت نظام) اشعار می‌دارد، معتادان متجاهر که فاقد گواهی درمان در مراکز موضوع ماده (15) همان قانون می‌باشد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند.

محمدی ادامه داد: این مراکز به منظور نگهداری معتادان متجاهر که تمایل، انگیزه یا توان لازم را برای مطالبه و جستجوی داوطلبانه خدمات درمان و بازتوانی و ماندگاری در درمان را ندارند تعریف شده است که با نامه مقام قضایی توسط نیروی انتظامی به مراکز فوق الذکر ارجاع داده می‌شود.

845 معتاد از خدمات مرکز گذری و سرپناه شبانه استفاده کرده اند

وی با اشاره به تعداد مراکز تبصره 2، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مراکز مجری تبصره 2 ماده 16 در سطح استان زنجان 7 مرکز و تعداد افراد پذیرش شده 454 نفر می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اقدامات پیشگیری ثالثیه یعنی پیشگیری از عوارض و تبعات ناشی از اعتیاد در مواردی که فرد معتاد علاقه یا انگیزه ای برای ترک اعتیاد ندارد و یا هنوز موفق به ترک اعتیاد نشده است، ادامه داد: در راستای  پیشگیری از عوارض و تبعات ناشی از اعتیاد در مواردی که فرد معتاد علاقه یا انگیزه ای برای ترک اعتیاد ندارد و یا هنوز موفق به ترک اعتیاد نشده است خدمات کاهش آسیب استان در حال حاضر از طریق  یک مرکز گذری و سرپناه شبانه معتادین و  دو تیمهای افزایش دسترسی می‌باشد. وی با اشاره به خدمات ارائه شده در این مراکز، خاطر نشان کرد: ارائه سوزن و سرنگ رایگان به معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از گسترش بیماریهای خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت، ارائه یک وعده غذای گرم، لباس و پوشاک گرم اسکان موقت شبانه افراد با اختلال مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان با هدف کاهش آسیب اعتیاد، انجام رپید تست اچ آی وی و شناسایی و ارجاع بیماران به مراکز ممشاوره بیماری های رفتاری از خدمات ارائه شده در این مراکز می‌باشد.

محمدی با بیان اینکه در 9 ماهه سال 1400  تعداد حدودا 845 نفر از معتادین از خدمات  مرکز گذری و سرپناه شبانه و خدمات تیم های افزایش دسترسی در استان خدمات دریافت کرده اند، ابراز کرد: میانگین مراجعات این مرکز روزانه 70 نفر است که با عنایت به برودت هوا در روزهای سرد میانگین اقامت شبانه به حداقل 80 نفر نیز افزایش می‌یابد.//ک

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر