logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۵
[ شناسه خبر : ۲۴۸۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان:

بی‌توجهی به اقتصاد دانش‌بنیان در سطح کلان کشوری/ تامین ابزار علمی، آموزشی و پژوهشی مانع مهاجرت نخبگان از کشور می‌شود

بی‌توجهی-به-اقتصاد-دانش‌بنیان-در-سطح-کلان-کشوری-تامین-ابزار-علمی،-آموزشی-و-پژوهشی-مانع-مهاجرت-نخبگان-از-کشور-می‌شود
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه تا زمانی که نتوان ابزار علمی، آموزشی و پژوهشی کشور را به اندازه نیاز نیروی نخبه، تامین کرد با مشکل مهاجرت نخبگان مواجه هستیم، گفت: به عبارت دیگر، نیروی نخبه باید به اندازه کاری که انجام می‌دهد، تامین مالی شود.

به گزارش موج رسا; هاشم داداش‌پور امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه زنجان اظهار داشت: امروز فردی تکریم می‌شود که در مدتی که مسئولیت دانشگاه را بر عهده داشته، زحمات زیادی کشیده چرا که کسی که در این مسئولیت قرار می‌گیرد باید شبانه‌روز برای پاسخگویی به مطالبات و نیازها تلاش کند لذا قدردان زحمات آقای نجفیان هستیم.

وی با اشاره به انتصاب جلال بازرگان به عنوان سرپرست دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: آقای بازرگان از جنس دوستان همین دانشگاه است و با توجه به مدت زیاد آشنایی، ایشان را فردی سلیم‌النفس و متدین بوده و چب جاه و مقام ندارد.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان گفت: اتفاقاتی در این زمینه حال افتادن است که در آینده می‌تواند نگران‌کننده و دردآور باشداما داده‌هایی که از سوی سازمان‌های بی‌طرف ارائه می‌شود، بیانگر چیز دیگری است.

وی اظهار داشت: حتی اگر یک نفر بالاجبار از این سرزمین به دلیل شرایط بهتر زندگی، مهاجرت کند باز هم دردآور است.

داداش‌پور با بیان اینکه طبق آماری که در سال 2020 ارائه شده 1.9 میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور حضور دارند که 2.5 درصد از کل جمعیت ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق اعلام موسسه گالوپ (از معتبرترین موسسات نظرسنجی جهان) ایران از نظر مهاجرت در بین 150 کشور جهان در رتبه 87 قرار دارد اما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این موضوع به‌صورت فضای مبهم، تاریک و سیاه نشان داده می‌شود.

وی تصریح کرد: هرچند روند در برخی سال‌ها متفاوت بوده اما از منظر فرار مغزها که نگاه کنیم الان در شرایط متوسط جهانی قرار گرفته‌ایم و وضعیت پایداری داریم.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ایران از لحاظ سهم دانشجویان خروجی در این رده‌بندی که در سال 2019 در بین 116 کشور جهان انجام شده در رتبه 99 قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران در سال 2021 در بین 20 کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه دنیا در رتبه 17 بوده است، افزود: این آمار نشان می‌دهد که مهاجرت در تمام دنیا اتفاق می‌افتد.

داداش‌پور با اشاره به علت مهاجرت اظهار داشت: مهاجرت، یک واقعیت ملموس است و علت‌های مختلفی را می‌توان برای آن بیان کرد.

وی، دلیل اول را پایین بودن سهم فناوری دانش‌بنیان در اقتصاد کشور بیان کرد و خاطرنشان کرد: این موضوع نشان‌دهنده این است که در سطح کلان کشور هنوز به اقتصاد دانش‌بنیان توجه نشده است هر چند طبق چشم‌انداز 1404 باید به لحاظ علمی و فناوری رتبه اول منطقه را کسب می‌کردیم اما روند سیاستگذاری‌های کلان کشور به جای تمرکز بر حوزه علمی و فناوری بر حوزه خدمات و کسب‌وکارهای کلینیکی بوده و طبیعی است که تحولات بیرونی را نیز شامل می‌شود.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: 8 حوزه علمی و فناوری در نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفته اما روند کسب‌وکارها به سمت دیگری رفته که سبب حصول نتایج متفاوت شده است.

وی با بیان اینکه دلیل دیگر این است که تمرکز عمده در بخش صنعت بر کاربرمحور و سرمایه‌محور است، گفت: روند انتخاب رشته دانش‌آموزان نیز به سمت علوم تجربی است که نشانگر گرایش بازار به سمت این رشته‌ها است.

داداش‌پور با بیان اینکه تا زمانی که نتوان ابزار علمی، آموزشی و پژوهشی کشور را به اندازه نیاز نیروی نخبه، تامین کرد با این مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: به عبارت دیگر، نیروی نخبه باید به اندازه کاری که انجام می‌دهد، تامین مالی شود ضمن اینکه اگر شایستگی در به‌کارگیری نخبگان، ملاک قرار گیرد اثرات خود را خواهد گذاشت.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه دلیل بعدی، وجود فضای فرهنگی و اجتماعی است، گفت: جوّ ناامیدی به سمت نخبگان حرکت می‌کند و آن سوی مرزها را به گونه دیگری تفسیر می‌کنند و همین جوّ فضای مجازی نیز اثرات خود را می‌گذارد. فرهنگ مهاجرت در میان مردم ایران، روند تاریخی دارد.

داداش‌پور با بیان اینکه وضعیت و شرایط نامناسب مالی و اقتصادی برای نخبگان نیز یکی دیگر از دلایل است، خاطرنشان کرد: طبق نظریه‌ای، هرچه سطح تحصیلات و سطح علمی بالا برود، سطح درامد هم افزایش می‌یابد که البته باید دید این امر تا چه حد در ایران محقق می‌شود.

وی افزود: البته اینگونه نیست هر چند دربرگیرنده همه هم نیست و به طور کلی نشان می‌دهد که حاکمیت هنوز نخبگی نخبگان را نپذیرفته و بازار واسطه‌گری، جای نخبگان را می‌گیرد.

در این مراسم از خدمات و زحمات سیدمحسن نجفیان (رئیس سابق دانشگاه زنجان) قدردانی و جلال بازرگان به عنوان سرپرست دانشگاه زنجان معارفه شد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر