logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۴۶۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خبرداد

مقاوم‌سازی 55 درصد واحدهای روستایی استان زنجان

مقاوم‌سازی-55-درصد-واحدهای-روستایی-استان-زنجان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده، ضروری‌ترین اقدام در جهت توسعه روستایی است، گفت: فناوری‌های نوین ساخت‌وساز مسکن، سرعت و کیفیت در ساخت بنا را ارتقا می‌دهد.

به گزارش موج رسا; به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، رضا خواجه‌ای به مناسبت 5 دی، روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: زمین‌لرزه، یکی از بلایای طبیعی بسیار حائز اهمیت است که تا به امروز امکان پیش‌بینی دقیق زمان و مکان آن وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل بهترین راهکار برای مقابله با این حادثه، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله است تا در صورت وقوع آن آسیب و خسارت جانی و مالی به حداقل ممکن برسد.

خواجه‌ای افزود: استانداردهایی طی چند دهه اخیر برای ساخت ساختمان‌ها در نظر گرفته شده تا مقاومت آن‌ها در برابر نیروی امواج زمین‌لرزه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه از استانداردهای جدید می‌توان به تقویت مصالح اشاره کرد، یادآور شد: همچنین باید طراحی بناها به شیوه‌ای باشد  که از انعطاف‌پذیری لازم برای جذب ارتعاش‌ها برخوردار باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: حرکت استمراری علم در عرصه مهندسی سازه و مهندسی زلزله موجب شده تا برای بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان و سازه در سال‌های اخیر از روش‌های نوین و مصالح جدید، بهره‌گیری شود تا بلکه از این طریق بتوان ضمن حفظ جان انسان‌ها به افزایش پایداری سازه‌های مهم در برابر زلزله، حفظ سرمایه‌های ملی و ارتقای توان کشور برای مدیریت مطلوب بحران ناشی از زلزله کمک کرد.

وی تصریح کرد: ترويج اصول فني ساختمان‌سازي و رشد آگاهي عمومی، هدايت بافت فيزيكي روستاها و بهسازي محيط زيست و سكونتگاه‌هاي روستايي براساس طرح‌هاي هادي روستایی، بالا بردن كيفيت ساخت‌وسازهاي روستايي، استفاده صحيح از مصالح مقاوم و استاندارد، شناسايي، به‌كارگيري و ساماندهي نيروهاي انساني بومي‌مستعد در ساختمان‌سازي روستايي و بالا بردن سطح دانش فني و اجرايي ناظرين با آموزش علم ‌و عملي مستمر، بسیار مهم و ضروری هستند.

خواجه‌ای با تاکید بر لزوم ساخت واحدهای مسکونی مقاوم و امن در مقابل خطرات حوادث طبیعی، ترویج مقاوم‌سازی و افزایش آگاهی روستاییان برای بالا بردن کیفیت و اهمیت مکان ساخت بناها اظهار کرد: فناوری‌های نوین ساخت‌‌وساز مسکن، سرعت و کیفیت در ساخت بنا را ارتقا می‌دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده را ضروری‌ترین اقدام در جهت توسعه روستایی دانست و گفت: توسعه مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده، موضوعی است که کارکرد آن در حوادث و زلزله‌های ویرانگر بیشتر مشخص می‌شود.

وی ابراز کرد: در اکثر زمین‌لرزه‌های بالای 6 ئ حتی 6 ریشتر که منجر به خسارت می‌شود، بافت‌های بهسازی شده در روستاها کمترین آسیب را دیده‌اند و بنیاد مسکن در این حوزه، کارنامه درخشانی دارد.

خواجه‌ای، نظارت بر ساخت‌وسازهای روستایی به‌صورت اصولی و ترویج فرهنگ مقاوم‌سازی را از اهداف اصلی بنیاد مسکن بیان کرد و اظهار داشت: مهندسان، نقش و مسئولیت خطیری در نظارت بر ساخت‌وسازها بر عهده دارند تا ساختمان‌ها با اصول فنی و طبق آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان بنا شوند.

وی همچنین از اعطای تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی با کارمزد 5 درصد تا سقف 100 میلیون تومان به واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت خبر داد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: این نهاد برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیریِ پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: 92 هزار و 678 واحد مسکونی روستایی در سطح استان زنجان شناسایی شده که می‌توان گفت تاکنون 55 درصد از این واحدها معادل 51 هزار واحد در مقابل زلزله، مقاوم‌سازی شده‌اندکه امیدواریم این میزان با ترویج فرهنگ مقاوم‌سازی ساخت‌وسازها در مناطق روستایی افزایش یابد.

خواجه‌ای یادآور شد: تعداد روستاهای محدوده گسل استان زنجان 153 روستا با 18 هزار و 734 واحد مسکونی است که از این تعداد تاکنون 6 هزار و 857 واحد معادل 37 درصد، مقاوم‌سازی شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر