logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۹
[ شناسه خبر : ۲۴۶۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم ۱۷

خشم-انگلیس-از-شلیک-موشک‌های-بالستیک-در-رزمایش-پیامبر-اعظم-۱۷
پرتاب همزمان شانزده موشک بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم ۱۷، وزارت امور خارجه انگلیس را به خشم آورد.

به گزارش موج رسا; وزارت امور خارجه انگلیس، روز جمعه خشم خود را از شلیک همزمان شانزده موشک بالستیک در رزمایش بزرگ «پیامبر اعظم ۱۷» در ایران ابراز کرد.

به نوشته وبگاه این وزارتخانه، در این بیانیه آمده است: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم»

وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد: «این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، از جمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد».

در ادامه ادعاهای این بیانیه آمده است:‌ «این اقدامات تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه بوده و از ایران می‌خواهیم فوراً چنین فعالیت‌هایی را متوقف کند».

ادعاهای وزارت امور خارجه انگلیس در حالی مطرح شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده که قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را نداشته و به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکی از سنگین‌ترین فعالیت‌های پادمانی این نهاد وابسته به سازمان ملل در ایران صورت می‌گیرد.

انگلیس در کنار دو کشور  اروپایی دیگر عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامل آلمان و فرانسه، پس از خروج یک‌جانبه و بی‌منطق آمریکا از این توافق و اعمال کمپین موسوم به فشار حداکثری، واشنگتن را همراهی کرده و اکنون با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا مدعی شده‌اند که خواستار بازگشت ایران به تعهدات برجامی هستند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که به‌منظور بازگشت به تعهدات برجامی، تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام باید به‌شکلی قابل راستی آزمایی لغو شوند و آمریکا درخصوص عدم تکرار خروج از این توافق تضمین دهد.

دور جدید مذاکرات در تاریخ هشتم آذرماه سال جاری آغاز شد اما درست یک روز قبل یعنی در تاریخ هفتم آذرماه، «لیز تراس» و «یائیر لاپید»، وزرای امور خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی یادداشتی مشترک را در نشریه انگلیسی «دیلی تلگراف» منتشر کردند.

دو طرف در این یادداشت از همکاری برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای و کمبود زمان در این مسیر سخن گفتند. این یادداشت همزمان با سفر لاپید به انگلستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز ( جمعه ۳ دی۱۴۰۰ ) برگزار شد.

این مرحله از رزمایش با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام شد.

در این مرحله از رزمایش موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار مواضع حساس شبیه‌سازی‌شده دشمن را با دقت ۱۰۰ درصدی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

سردار سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آخرین مرحله رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ که در منطقه کویر مرکزی ایران برگزار شد، اظهار داشت: «زدن موشک‌های بالستیک برای سامانه‌های‌ پدافندی خیلی سخت است و درصد کمی را می‌توانند، مورد اصابت قرار بدهند، ولی با این کاری که انجام شد تقریبا صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان ما ضربدر صفر شد و دیگر ارزشی ندارد».

وی با تاکید بر اینکه دشمنان دیگر نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که این موشک‌ها از چه جهتی و در چه نقطه‌ای فرود می‌آید، گفت: «چون سرعت نسبی موشک‌های پدافندی و موشک‌های بالستیک با سرعتی ‌حدود ۱۵-۲۰ ماخ به هم نزدیک می شوند، اگر دشمنان نقطه آینده و معادله مسیر را نتوانند در بیاورند، کار خیلی مشکلی در پیش رو خواهند داشت».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «ما توانسته‌ایم به موشک‌های بالستیک هم جهت بدهیم تا در جهات مختلف حرکت کنند و مانور بدهند و این پدیده، کار دشمن را بسیار سخت می‌کند»./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر