logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۴۶۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
با حضور استاندار زنجان در برنامه مطالبه مطرح شد؛

از تصویب اعتبار 4800 میلیارد تومانی سفر رئیس‌جمهوری تا کنترل قیمت گوشت قرمز در بازار زنجان

از-تصویب-اعتبار-4800-میلیارد-تومانی-سفر-رئیس‌جمهوری-تا-کنترل-قیمت-گوشت-قرمز-در-بازار-زنجان
استاندار زنجان با بیان اینکه تخصیص اعتبارات مربوط به مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به این استان طی سال‌های 1400 تا 1402 خواهد بود، گفت: حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های در دست اقدام، مصوب شده و 5 هزار و 500 میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی است که در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

به گزارش موج رسا; محسن افشارچی شامگاه پنج‌شنبه با حضور در برنامه زنده «مطالبه» از شبکه استانی سیمای مرکز زنجان (اشراق) با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به استان زنجان اظهار داشت: مصوبات مربوط به این سفر حدود 2 هفته قبل از سفر رئیس‌جمهوری با حضور وزرا و معاونان ایشان طی جلساتی در تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در استان وجود دارد که برخی از آن‌ها به دهه 90 و حتی 80 برمی‌گردد اما پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت قرار گرفتند.

افشارچی با بیان اینکه مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در اول دی‌ماه به استان ابلاغ شده است، افزود: برخی مصوبات نیز در راستای تعاملات بانکی است که پیگیر ابلاغ آن‌ها نیز هستیم.

*‌ اعتبارات مصوبات سفررئیس‌جمهوری طی سال‌های1400 تا 1402 تخصیص می‌یابد

وی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات مربوط به این مصوبات طی سال‌های 1400 تا 1402 خواهد بود، ادامه داد: حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های در دست اقدام، مصوب شده و 5 هزار و 500 میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی است که در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

استاندار زنجان با بیان اینکه اتفاقاتی که در طول 40 سال گذشته انجام شده اینطور بوده که مدیریت کلان استان، متولی انجام برخی پروژه‌ها بوده که یک نگاه کور بوده است، گفت: پروژه‌هایی طی این مدت، اجرا شده اما مردم از کلان اقتصاد، رضایت ندارند و متاسفانه گاهی برخی پروژه‌ها اجرا شده اما به دلیل عدم تامین مالی، نیمه کاره مانده است.

این مسئول در خصوص نامه‌های مردمی مربوط به سفر رئیس‌جمهوری ابراز کرد: تک‌تک این نامه‌ها بررسی شده و بخش زیادی از این نامه‌ها درخواست وام، اشتغال و کمک‌های بلاعوض است که در حال ارجاع به نهادهایی است که باید پاسخگو باشند.

*‌ پرواز فرودگاه زنجان با هواپیمای کوچک مقیاس به ثبات می‌رسد

وی با اشاره به وضعیت فرودگاه زنجان اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی، خرید هواپیماهای متوسط‌پیکر به بالا بوده و وقتی بخش خصوصی این هواپیماها را خریداری کرده و به فرودگاه می‌آورد باید ظرفیت مسافر آن تکمیل شود.

افشارچی با بیان اینکه یک زمانی برخی از دستگاه های استان، پُر شدن هواپیما را ضمانت می‌کردند و در صورت عدم تکمیل ظرفیت نیز مبلغی به ازای هر صندلی پرداخت می‌کردند، خاطرنشان کرد: اما بعدها این کار نیز انجام نشده و به دلیل عدم تکمیل ظرفیت هواپیما و عدم صرفه اقتصادی برای بخش خصوصی، پروازها به‌صورت مقطعی برقرار و سپس قطع شده است.

مقام عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه محل قرارگیری فرودگاه و نزدیک بودن فاصله زنجان به تهران نیز از دیگر دلایل عدم استقبال مردم و در نتیجه قطع پروازهای فرودگاه زنجان است، بیان کرد: اکنون سیاست سازمان هواپیمایی کشور تغییر یافته و مجوز خرید تعدادی هواپیمای کوچک‌مقیاس گرفته‌اند که قول گرفته‌ایم تا یکی از این هواپیماهای برنامه‌دار جهت پرواز به فرودگاه زنجان اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: فعال شدن فرودگاه، دغدغه مهمی است چرا که وقتی سرمایه‌گذار و حتی مسئولان دولتی به زنجان می‌آیند بتوانند به‌صورت هوایی و در کمترین زمان به زنجان سفر کنند و بنابراین مسیرهای مختلف حمل‌ونقل مانند فرودگاه، راه‌آهن و جاده ار عوامل اصلی و مبنای توسعه است لذا هدف این است که پروازها ثبات داشته باشد.

*‌ بخش زیادی از اعتبارات مصوب سفر رئیس‌ جمهوری مربوط به آب است

استاندار زنجان با بیان اینکه برای برخی پروژه های زیرساختی از جمله آب، حساسیت داریم و تلاش می کنیم، گفت: اولاً امیدواریم که میزان بارش‌ها با عنایت الهی افزایش یابد و علاوه بر آن تدبیرهایی اندیشیده شده که نیاز به اعتبار دارد.

وی اظهار داشت: موفق به اخذ موافقت ماده 56 برای سدهای مراش و بلوبین شدیم که امیدواریم بانک‌های مربوطه به این امر اعتبار لازم را تخصیص دهند و سدهای معیشتی دیگر که در دندی، خدابنده و ابهر وجود دارند امیدواریم با اجرای خطوط انتقال بتوانیم آب مورد نیاز را تامین کنیم.

افشارچی با اشاره به تامین آب برای کشاورزی طارم در سال جاری از سد آیدوغموش آذربایجان شرقی افزود: امیدواریم در سال آینده بتوانیم حق‌آبه شهرستان طارم را بگیریم و مشکل آب این شهرستان نیز حل شود.

وی با بیان اینکه دولت، اعتبار تنش آبی را از 9 هزار میلیارد تومان به 22 هزار و 500 میلیارد تومان برای تنش آبی در سال آینده پیش‌بینی کرده است، ابراز کرد: آب، مخاطره اصلی استان زنجان نیز هست لذا 100 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سامانه‌های نوین آبیاری به تصویب رسیده که 75 میلیارد تومان در سال آینده و بقیه در سال 1402 اختصاص می‌یابد، 100 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، 150 میلیارد تومان برای تکمیل 10 بند آب معیشتی و 15 میلیارد تومان نیز برای انتقال آب کشاورزی از سد کینه‌ورس به تضویب رسیده و بخش زیادی از اعتبارات مصوب مربوط به آب است.

افشارچی با اشاره به تصویب استفاده از پساب تصفیه‌شده برای استفاده در صنعت تصریح کرد: در صورتی که بتوان پساب فاضلاب را تصفیه و در صنعت استفاده کرد حتی در شهرستان ابهر که صنایع پُرآب‌بر در آن قرار دارد نیز با مشکل مواجه نمی‌شود لذا در سال آینده تمام تلاش‌مان این است که توجه ویژه‌ای به بخش آب شود.

*‌ مشکل اشتغال با تغییر شاخص‌های اقتصادی حل می‌شود

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای حل مشکل اشتغال، شاخص‌های کلان اقتصادی باید تغییر کند، گفت: اصل مساله این است که چگونه می‌توانیم رشد اقتصادی استان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به هدفگذاری رشد اقتصادی برای استان زنجان به میزان 8.7 درصد طبق لایحه بودجه سال 1401 اظهار کرد: رسیدن به این نقطه به عوامل مختلفی بستگی دارد و نشان می‌دهد که عوامل حاکمیتی کشور، دغدغه رشد اقتصادی را به استان‌ها می‌آورند.

افشارچی با بیان اینکه اگر مسئولی به فکر رشد اقتصادی باشد برای رسیدن به آن تلاش هم می کند، خاطرنشان کرد: این مهم از محل اعتبارات دولتی ممکن نیست هر چند صندوق توسعه قرار داده‌اند و بخشی از این رشد هم از محل تولید مسکن اتفاق خواهد افتاد اما باید به سراغ سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برویم و نیاز به جذب 35 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان هستیم.

وی با بیان اینکه هر استان مسئول رشد یک بخش از کشور است، افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته اتفاقات مثبتی در جذب سرمایه‌گذاری در استان افتاده و وضعیت خوبی در صنایع فولاد، شوینده، نساجی و سلولزی داریم و بستر برای پذیرش سرمایه‌گذار فراهم شده است.

افشارچی با بیان اینکه به بخش افزایش بهره‌وری هم باید حرکت کنیم، تصریح کرد: بیشترین افزایش میزان بهره‌وری در حوزه کشاورزی می‌تواند باشد.

*‌ باید به سمت اقتصاد دانش‌ محور حرکت کنیم

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان گفت: در اقتصاد دانش‌بنیان از صنایع کوچک دانش‌بنیان می‌توان حرکت کرد و تلاش می کنیم که اتفاقات مثبتی بیفتد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل زمین پارک علم و فناوری، بخشی از واحدهای پارک در دانشگاه زنجان مستقر می‌شوند و بخشی در شهر و برای بخشی دیگر نیز از پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: سعی می‌کنیم تمام واحدها را به یک سمت برده و همانطور که کشورهای پیشرفته به سمت اقتصاد دانش‌محور، حرکت می‌کنند ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

افشارچی در خصوص دولت الکترونیک خاطرنشان کرد: نسخه جدیدی از دولت الکترونیک را می‌خواهیم اجرا کنیم و در پی این هستیم که استان زنجان در این رابطه، پایلوت کشور باشد چرا که معتقدیم دولت الکترونیک یعنی دولت در اختیار مردم باشد و آنچه اکنون از دولت الکترونیک اجرا می‌شود در حد اتوماسیون اداری است.

وی با اشاره به پنجره واحد سرمایه‌گذاری که برای اولین بار در استان زنجان اجرا شده است، افزود: حرکت جدیدی از پنجره واحد سرمایه‌گذاری مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی آغاز خواهد شد که باعث افزایش سرعت صدور مجوز سرمایه‌گذاری می‌شود.

افشارچی تصریح کرد: حکمرانی دیجیتالی، خیلی از مشکلات جامعه حتی کنترل قیمت بازار را نیز حل می‌کند.

*‌کنترل قیمت‌ها در  بازار 

استاندار زنجان در خصوص بالا بودن تورم استان زنجان نسبت به استان‌های دیگر گفت: میانگین تورم استان زنجان در بخش مسکن و پوشاک بالاتر از میانگین کشوری است اما در خوراکی‌ها پایین است ضمن اینکه در کل کشور نیز انرژی زیادی توسط دولت برای کنترل بازار گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه تلاش دولت بر کنترل زنجیره از تامین مواد اولیه و تولید تا عرضه است، اظهار کرد: قیمت تمام‌شده کالاها مشخص خواهد شد تا مردم بتوانند نسبت به آن آگاه باشند.

افشارچی با بیان اینکه حاکمیت، ابزار ورود به بازار و کنترل قیمت‌ها را دارد، خاطرنشان کرد: 2 هفته است که در استان زنجان نسبت به تنظیم قیمت گوشت قرمز ورود کرده‌ایم که هم‌اکنون قیمت گوشت قرمز بشقابی، کمتر از خرده‌فروشی‌ها است و برای اِعمال حاکمیتی به سمت سایر کالاها نیز حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استان زنجان در اجرای نهضت ملی مسکن بنا به گواه وزیر راه و شهرسازی، پیشروتر از سایر استان‌ها است، بیان داشت: استان زنجان در قالب اجرای نهضت ملی مسکن، موظف به تولید 71 هزار واحد مسکونی طی 4 سال آینده است.

افشارچی با بیان اینکه 21 هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها ساخته خواهد شد و 3 هزار واحد نیز به‌صورت اجاره به شرط تملیک خواهد بود، ابراز کرد: 12 هزار واحد توسط بخش خصوصی و 36 هزار واحد نیز توسط دولت ساخته می‌شود که 15 هزار واحد آن هم‌اکنون در حال ساخت بوده و برای 21 هزار واحد نیز زمین مورد نیاز، تامین شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر