logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۴۶۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان خبرداد

استفاده از ظرفیت بسیج برای شناسایی بی‌سوادان در مناطق محروم

استفاده-از-ظرفیت-بسیج-برای-شناسایی-بی‌سوادان-در-مناطق-محروم
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با تاکید براینکه برقراری عدالت آموزشی، یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: از ظرفیت بسیج برای شناسایی بی‌سوادان در مناطق محروم استفاده می‌‌شود.

به گزارش موج رسا; علی حیاتی امروز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته نهضت سوادآموزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام خمینی(ره) 42 سال قبل، فرمانی برای تشکیل نهضت سوادآموزی و باسواد کردن آحاد جامعه صادر کردند.

وی با اشاره به روزشمار هفته نهضت سوادآموزی از اول تا هفتم دی‌ماه سال جاری خاطرنشان کرد: سوادآموزی و دیدار با اصحاب رسانه، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، سوادآموزی و تکریم از فعالان این عرصه، سوادآموزی و فرهنگ کتابخوانی، سوادآموزی و مسئولین و همچنین سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، عناوین این هفته هستند.

حیاتی با اشاره به اهمیت بالای سواد در فرهنگ غنی اسلامی تصریح کرد: در جای‌جای تعالیم آسمانی به‌ویژه قرآن کریم به سواد، علم و دانایی تاکید شده و سواد و قلم از جمله مواردی است که قرآن کریم به آن قسم یاد کرده و اولین فرمانِ اخرین کتاب آسمانی بر پیامبر(ص) نیز خواندن بود.

وی با بیان اینکه اغلب مسلمانان در زمان پیامبر(ص) از طبقه فقیر و به استثمار کشیده بودند، افزود: اسرای زیادی در جنگ بدر از کفار گرفته شد که اغلب آن‌ها از اَشراف و مخالف پیامبر(ص) بودند که پیامبر(ص) شرط آزادی آن‌ها را باسواد کردن تعدادی از مسلملانان قرار دادند و پیامبر(ص) از هر فرصتی برای باسواد کردن مردم استفاده می‌کردند.

*‌ بی‌سوادی، یکی از آسیب‌های اجتماعی است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه امام خمینی(ره) بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرمان دادند که تمام آحاد جامعه به پا خیزند و از هر فرصتی برای مبارزه با بی‌سوادی استفاده کنند، گفت: این امر نشان از دوراندیشی امام راحل بود چرا که امروز بی‌سوادی، یکی از آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه آمار نیز این را گواهی می‌دهد که بی‌سوادی، یکی از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: در بین جمعیت زندانیان نسبت افراد بی‌سواد به افراد باسواد، جمعیت با درصد بالایی است که نشان می‌دهد آسیب‌های اجتماعی، افراد بی‌سواد را بیشتر از باسوادان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حیاتی با بیان اینکه به تبعیت از فرمان امام راحل، بی‌سوادی را یک پدیده اجتماعی می‌دانیم، خاطرنشان کرد: زمانی برای آموزش بی‌سوادان دچار چالش بودیم اما امروز خوشبختانه برای یافتن آن‌ها دغدغه داریم و برای یافتن افراد بی‌سواد با سازمان‌های مختلف، قرارداد می‌بندیم که به ما کمک کنند.

*‌ 95 درصد چمعیت استان زنجان باسواد هستند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به موقعیت استان گفت: جامعه هدف ما در نهضت سوادآموزی، افراد 10 تا 49 ساله هستند که این میزان در 40 سال قبل (سرشماری سال 1355) 30.38 درصد بود که امروز طبق سرشماری سال 1395 به 84.83 درصد رسیده است.

وی افزود: در فاصله سال‌های 1355 تا 1395 جمعیت این بازه سنی 54.45 درصد رشد کرده است.

حیاتی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری در سال 1395 جمعیت باسوادی استان زنجان 95.1 درصد است، اظهار کرد: البته جمعیت باسوادی استان اکنون بیشتر از این آمار است چرا که طی 5 سال گذشته افزایش یافته اما معیار، آمار مربوط به آخرین سرشماری است.

وی با اشاره به درصد اختلاف جمعیت باسوادی بر اساس جنسیت خاطرنشان کرد: اختلاف میزان باسوادی زنان و مردان در طول 40 سال گذشته از 33.5 درصد در سال 1355 به 13.6 درصد در سال 1395 کاهش یافته و به عبارت دیگر این اختلاف طی مدت مذکور 19.1 درصد کاهش یافته است.

حیاتی با اشاره به اختلاف باسوادی در بین جمعیت شهری و روستایی بیان کرد: اختلاف باسوادی بین جمعیت شهری و روستایی نیز از 33.5 درصد در سال 1355 به 13.6 درصد در سال 1395 رسیده و 19.9 درصد کاهش یافته است.

*‌ کاهش بی‌سوادی در راستای برقراری عدالت آموزشی است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این میزان کاهش بی‌سوادی در کشور در راستای برقراری عدالت آموزشی است، گفت: برقراری عدالت آموزشی، یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی افزود: یکی از مصادیق عینی که امروز آموزش و پرورش به دنبال آن است این است که عدالت آموزشی به عنوان فرصت دوم آموزش را برای افرادی که به هر دلیل از فرصت اول، استفاده نکرده‌اند فراهم کند.

حیاتی با اشاره به موفقیت‌هایی که طی 2 سال اخیر نصیب سوادآموزی استان زنجان شده است، اظهار داشت: زنجان در بین استان‌های کشور، رتبه خیلی خوب در ارزیابی عملکرد سالانه را کسب کرد و 2 نفر از سوادآموزان استان زنجان در مسابقه انشاءنویسی در راستای پرسش مهر ریاست‌جمهوری، رتبه برگزیده کشوری را کسب کردند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه تولید محتوا نیز کتاب مدیریت خانواده ویژه زنان و دختران عشایر و محتواهای آموزشی ویژه برای کشارزان تهیه شده و سوادآموزی استان زنجان در سال گذشته به دلیل فعالیت‌ها در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مورد تجلیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از سوادآموزان استان زنجان به نام فاطمه کاظمی نیز به عنوان سوادآموز برتر ملی در دوره انتقال، معرفی شد.

*‌ چشم‌انداز سوادآموزی، نزدیک کردن بی‌سوادی به صفر و باسوادی به 100 درصد است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه چشم‌انداز کاری ما در آینده این است که بی‌سوادی را به صفر و باسوادی را به 100 درصد نزدیک کنیم، گفت: یکی از راهبردها در این چشم‌انداز، استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های استان است که در راستای فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) ما را یاری کنند.

وی با بیان اینکه راهبرد دیگر این است که رسانه‌ها تمام دستگاه‌ها را برای کمک به امر سوادآموزی بسیج کنند، اظهار داشت: راهبرد بعدی، سوادآموزی مدرسه‌محور است.

حیاتی خاطرنشان کرد: اگر مدیران تا دیروز، سرویس‌های تربیتی و آموزشی برای دانش‌آموزان ارائه می‌دادند، امروز موظف‌اند نسبت به اولیای دانش‌آموزان نیز بی‌تفاوت نباشند.

وی با اشاره به سامانه جامع سوادآموزی بیان کرد: در این سامانه برای مدیران مدارس، دسترسی ایجاد شده که با مراجعه به سامانه می‌توانند از تعداد اولیلی بی‌سواد و اینکه اولیای کدام دانش‌آموز، بی‌سواد است مطلع شوند.

حیاتی تصریح کرد: در این رویکرد، اولویت آموزش اولیای بی‌سواد به مدیر و عوامل اجرایی مدارس واگذار شده تا نسبت به آموزش بی‌سوادان اقدام کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه برای تحت پوشش قرار دادن بی‌سوادان، حجمی از سوی سازمان برای استان تعریف می‌شود، گفت: امسال 1900، 1200 و 1400 نفر به ترتیب در دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم برای استان زنجان تعریف شده که مهمترین آن دوره سوادآموزی یعنی 1900 نفر است که باید جذب کلاس‌ها کنیم.

*‌ انعقاد تفاهمنامه با بسیج سازندگی

وی با بیان اینکه سامانه جامع سوادآموزی، یکی از روش‌های شناسایی بی‌سواد است، اظهار داشت: امسال تفاهمنامه‌ای با سازمان بسیج سازندگی سپاه استان منعقد شد که از ظرفیت پایگاه‌های آن برای شناسایی افراد بی‌سواد در روستاها کمک بگیریم.

حیاتی تصریح کرد: از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا حتی یک نفر بی‌سواد هم در منطقه‌ای بود از طریق کارشناس منطقه به سراغ او رفته و جذب می‌کنیم.

وی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن آموزش‌های رسمی و غیررسمی در دوران شیوع ویروس کرونا ابراز کرد: هر چند بخشی از مدارس به‌صورت حضور فیزیکی نیز تعطیل شدند اما تعلیم و تربیت هیچگاه تعطیل نشد و پدیده آموزش مجازی در نهضت نیز اتفاق افتاد و آموزش‌ها گاهی به‌صورت مجازی، گاهی تلفنی و گاهی هم به‌صورت فردبه‌فرد انجام می‌شد.

حیاتی افزود: شرایط کرونایی ثابت کرد که همکاران ما بیش از زمانِ حضوری بودن کلاس‌ها تلاش کردند که این موضوع را آمار و ارقام و درصد قبولی‌ها نیز گواهی می‌دهد.

*‌ سوادآموزی کاملاً رایگان است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه فقر و بی‌سوادی در طول تاریخ بشر به موازات هم بوده‌اند، گفت: آموزش‌های نهضت، رایگان بوده و نه تنها هزینه‌ای از آموزش‌گیرنده دریافت نمی‌شود بلکه در پایان دوره برای فردی که موفق به اخذ مدرک شود، هدیه‌ای نیز از سوی سازمان اعطا می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 270 نفر در سطح استان در حوزه سوادآموزی ابراز کرد: 172 نفر از این‌ها آموزش‌دهنده و بقیه از همکاران فرهنگی هستند ضمن اینکه امسال فراخوان دادیم تا از بین دانشجو معلمان و کارکنان و بازنشستگان سایر دستگاه‌های دولتی، افرادی که توانایی آموزش دارند با ما همکاری کنند.

حیاتی افزود: برخی همکاران در روستاهای دورافتاده که اغلب بی‌سوادان در آنجا هستند، بیتوته می‌کنند و صبح‌ها به آموزش رسمی و در ساعات غیررسمی برای آموزش بی‌سوادان اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در کنار این‌ها آموزش فردبه‌فرد را هم داریم که اعضای باسواد خانواده می‌توانند به بی‌سوادان آموزش دهند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: هر ساله فراخوانی به تمام دستگاه‌های دولتی می‌دهیم تا افرادی که در سال‌های قبل در کلاس‌های سوادآموزی، آموزش دیده و امروز مدارج علمی بالایی کسب کرده‌اند را به ما معرفی کنند تا در هفته نهضت سوادآموزی تجلیل شوند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت تعریف‌شده برای استان در سال گذشته جهت تحت پوشش قرار دادن سوادآموزی، 1469 نفر یعنی 70 درصد محقق شد، اظهار داشت: از مجموع ظرفیت امسال نیز تاکنون 58 درصد محقق شده که هنوز فرصت برای ثبت‌نام و افزایش میزان تحت پوشش وجود دارد.// آ  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر