logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۹
[ شناسه خبر : ۲۴۶۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
وقتی بلندترین شب سال دچار تغییر می‌شود؛

یلدای لاکچری و فرسنگ‌ها فاصله با 8 هزار سال قدمت/ شب چله ایرانی‌ها نماد مهرورزی و صلح و دوستی جهانی است

یلدای-لاکچری-و-فرسنگ‌ها-فاصله-با-8-هزار-سال-قدمت-شب-چله-ایرانی‌ها-نماد-مهرورزی-و-صلح-و-دوستی-جهانی-است-
بلندترین شب سال که دارای قدمتی ۸ هزار ساله است امروز دستخوش تغییرات عمیق و مایه‌ای برای فخر فروشی و تجملگرایی شده است که فرسنگ‌ها از هویت خود فاصله دارد.

به گزارش موج رسا; یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال همواره بساط شادی و نشاط مردم ایران زمین را فراهم کرده و شبی است که از چند هفته قبل هیاهوی آن شنیده می‌شود.

این جشن باستانی که این روزها با گرانی عجین شده است هر ساله به عنوان نمادی از امید و روشنایی و گذشتن از سیاهی در خانواده‌های ایرانی پاسداشته می‌شود.

در واقع در شب یلدا که زمین آماده تاجگذاری برای زمستان می‌شود جشن مفصلی است تا به بهانه این شب طولانی مردم ایران زمین قدری بیشتر در کنار هم بوده و قدر لحظه‌ها را بدانند.

یلدای زیبا که این روزها به یلدای گرانی تبدیل شده است از رسوم کهن ایرانی‌ها است که در تقویم رسمی این کشور ثبت شده و در سال 1388 به عنوان میراث معنوی کشور معرفی شده است.

این جشن تاریخی از دیرباز پاسداشته شده و امروز هم مردم ایران این جشن را برگزار می‌کنند در حالی که با وجود شیوع بیماری کرونا، وزارت بهداشت تذکراتی را به برگزار کنندگان این جشن سنتی داده است تا با رعایت فاصله اجتماعی و با حضور حداقلی برگزار شود تا پس از پایان این جشن به یکباره شاهد افزایش تعداد بیماران کووید 19 نباشیم.

 

گذشته از این موضوعات شب یلدا خاطرات بسیاری با خود برای مردم ایران زمین به همراه داشته و مردم زنجان نیز این شب را به صورت ویژه برگزار می‌کنند، برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، گرفتن فال حافظ و خوردن غذاهای مخصوص این شب همچون سبزی پلو با ماهی، انارپلو، زرشک پلو، کلم پلو و آجیل و میوه‌های مخصوص این شب همچون انار و هندوانه از رسوم زنجانی‌ها در شب یلداست.

عمر 8 هزار ساله یلدا نشان از عظمت و مهم بودن این شب برای ایرانی‌ها دارد که در فرهنگ مردم زنجان نیز تنیده شده و از چند هفته بازار میوه و تره بار داغ داغ می‌شود.

 

*شب چره سفره یلدا از آیین‌های زنجانی‌ها

چیدن شب چره در سفره شب یلدا یکی از آیین‌های زنجانی‌ها است که شامل گردو، کشمش، توت ، گندم و لوبیای خشک است.

در روستاها نیز کشمش، توت، آلو ، زرد آلو و گردوی خشک شده به عنوان شب چره استفاده می‌شود و به قول یک فرهنگ دوست زنجانی، شب یلدا پس از مراسم نوروز و اعیاد مذهبی از مهمترین جشن‌های مردم زنجان است که گذر زمان و شهرنشینی برخی از آیین‌های آن را تغییر داده است.

استاد هشترودی معتقد است: دید و بازدید و انجام صله رحم از مهمترین آیین‌های شب یلدا در زنجان است که گذر زمان بازی‌های آن را نیز تغییر داده و مردم زنجان به سبک امروز این آیین را برگزار می‌کنند اگر چه در برخی از روستاها هنوز سنت‌ها پا برجاست.

سنت کهن ایرانی‌ها امروز نیازمند برنامه‌ریزی و تنظیم بازار است تا عده‌ای با گرانفروشی این شب را گرانترین شب سال نکنند.

"اسماعیل مسلمی"، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت از تشدید بازرسی‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به افزایش تقاضا برای میوه، خشکبار و شیرینی جات، میزان بازرسی‌ها افزایش یافته است.

وی معتقد است: بازار میوه نیز رصد می‌شود تا برخی اقدام به گرانفروشی نکنند اما در صورت بروز تخلف همشهریان می‌توانند مراتب را به سامانه شکایات 124 اطلاع دهند. 

 

*گرانی 10 تا 15 درصدی میوه در شب یلدا

"سید مرتضی هاشمی" رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان نیز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: نرخ میوه شب یلدا به همه ارگان‌های ذیربط ارسال شده است تا در صورت تخلف بررسی‌های لازم انجام شود اگر چه قیمت‌های امسال نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه قیمت میوه در میدان به صورت عمده است، افزود: برخی از افراد به صورت مستقیم از باغدار خرید می‌کنند که این امر در کاهش قیمت میوه موثر است اما وجود واسطه‌ها موجب افزایش قیمت میوه می‌شود.

این مسئول بیان داشت: در میدان میوه و تره‌بار قیمت هر کیلو انار طارم بین 15 تا 20 هزار تومان، انار شیراز بین 10 تا 13 هزار تومان، انار ساوه بین 12 تا 14 هزار تومان و انار درجه دو نیز 8 هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان قیمت پرتقال تامسون را بین 10 تا 13 هزار تومان عنوان کرد و گفت: نارنگی ممتاز به قیمت 12 تا 15 هزار و نارنگی دیگری به قیمت 16 هزار تومان به فروش می‌رسد.

هاشمی قیمت هر کیلو کیوی را 20 هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت سیب سفید از 8 تا 16 هزار تومان متغییر بوده و سیب قرمز نیز به قیمت 7 تا 13 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی یادآور شد: گوجه فرنگی به قیمت 8 تا 10 هزار تومان، خیار گلخانه به قیمت 5 تا 8 هزار تومان و خیار معمولی به قیمت 3 تا 5 هزار تومان در میدان میوه و تره بار زنجان به فروش می‌رسد.

این مسئول گفت: در حال حاضر قیمت پیاز 3 تا 5 هزار تومان، قیمت سیب زمینی 6 تا 8 هزار تومان و لیمو شیرین 10 تا 15 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان تصریح کرد: هندوانه شب یلدا از 20 آذر به میدان وارد شده و 8 هزار تومان به فروش می‌رسد.

"مرتضی انتصار" رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان نیز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار از افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت آجیل در هر کیلو در زنجان خبرداد و گفت: برخی از ارقام آجیل تا 50 درصد نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است.

وی استفاده از ارز خارجی، رکود و خشکسالی را تاثیرگذار در افزایش قیمت آجیل عنوان کرد و گفت: میزان فروش آجیل نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

 

رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت فروش آجیل نسبت به چند سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و نوسان قیمت ارز تا 80 درصد کاهشی است.

وی از فعالیت 75 واحد آجیل فروشی در استان زنجان خبرداد و گفت: به دلیل افزایشی بودن قیمت فعالیت سایر واحدهایی که اقدام به فروش آجیل در مناسبت‌ها می‌کردند، کاهش یافته است. 

 

*سفره‌های لاکچری میزبان یلدا

البته در چند سال گذشته مراسم شب یلدا به شدت دچار تغییر شده و برپایی سفره‌های لاکچری از سوی برخی از افراد جامعه این سنت را تحت تاثیرقرار داده است.

علاوه بر چیدن سفره‌های لاکچری برای یلدا، برخی افراد اقدام به برگزاری این آیین در هتل‌های مجلل می‌کنند که هزینه این هتل‌ها نیز سرسام آور است.

امروز جای نقالی و شاهنامه خوانی یلدا را موسیقی‌های غربی و پخش زنده گرفته است و برخی‌ها برای برگزاری مراسم یلدا میلیون‌ها تومان خرج می‌کنند در حالی که عده‌ای حتی پول خرید میوه شب یلدا را ندارند.

بحران شب یلدا طی چند سال اخیر افزایش یافته و با حذف مراسم‌های سنتی، تجمل‌گرایی و برگزاری لاکچری شیب تندی به خود گرفته است و با مد شدن لباس‌ها و مدهای عجیب و غریب این شب از فلسفه اصلی خود فاصله گرفته است.

چشم و هم‌چشمی، سفره‌آرایی و تم‌های جدید و از سوی برخی مرفهین جامعه این روزها بیشتر از سنت‌های دیرین خودنمایی می‌کند و شب لاکچری یلدا با ده‌ها نوع میوه، انواع ژله، کیک و شیرینی، شکلات و میوه‌های لاکچری برگزار می‌شود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر