logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۴۵۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

نیم‌نگاهی به هتل «کوبورگ» وین

نیم‌نگاهی-به-هتل-«کوبورگ»-وین
تیم ایران ضمن آنکه با برنامه وارد مذاکرات شده، کارشناسان مجرب در هر حوزه‌ای را نیز به همراه خود دارد تا بتواند به سرعت در مواردی که متن‌های مورد مذاکره قابلیت اصلاح و تکمیل دارد، تصمیم بگیرد.

به گزارش موج رسا; مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت:به عنوان یک واقعیت باید بپذیریم که غربی‌ها در عملیات های رسانه‌ای و روانی علیه رقبا و مخالفانشان ید طولایی دارند.

غرب از این ابزار، حداکثر استفاده را با بی توجهی محض به معیارهای اخلاقی و حرفه ای می کند و با محور قرار دادن اصل "هدف وسیله را توجیه می کند" پیام رسانی را بستری برای پیشبرد منویات سیاسی قرار داده است.

آنچه این روزها در صحنه مذاکرات وین شاهدیم نمونه ای بسیار روشن از همین ماجراست.

بنابر اطلاعات دریافتی از صحنه مذاکرات، هرچند اروپا و امریکا هریک به دلایل خاص خودبه میز مذاکرات نیازمندند و می خواهند از این مسیر و با بکارگیری ابتکاراتی به منافع حداکثری هدف گذاری شده خود برسند اما جریان خبری که در حال حاضر از سوی ضلع غربی مذاکرات هدایت می شود تماما بر ضد این رویکرد در حال حرکت است و القا کننده این معناست که مذاکرات رو به جلو نیست و عامل آن هم ایران است!

دلایل این رفتار متناقض و غیر صادقانه را در چند عامل می توان جستجو کرد.

نخست، فرستادن این پیام به برخی شرکایشان که مخالف مذاکره و توافق با ایران هستند و تلاش برای آرام کردن آنها.

دوم، فشار به تیم مذاکره کننده ایران برای گرفتن امتیاز و تحمیل امر محال برجام ۲۰۲۱ به جای اجرای تعهدات برزمین مانده خود از برجام ۲۰۱۵.

و سوم، عملیات روانی روی مردم و بازار کشورمان با هدف آشفته سازی بازار و تشویش اذهان مردم و نهایتا" ایجاد جریان فشار اجتماعی بر علیه تیم مذاکره کننده کشورمان با همان مقاصد ذکر شده.

بدیهی است که ما از طرف غربی انتظاری جز چنین فریب کاری و مکاره گی نداریم اما لازم است اولا" در برابر ترفندهای او هوشیار باشیم و ثانیا" مجموعه ظرفیتهای رسانه ای کشور را در یک کمپین ملی برای خنثی سازی ان بسیج نماییم.

با عنایت به آنچه گذشت، نیم نگاهی به هتل کوبورگ وین می اندازیم.

تیم ایران ضمن آن که با تهیه پیش نویس در دو بخش اصلی یعنی تحریم ها و هسته ای با برنامه وارد مذاکرات شده است کارشناسان مجرب در هر حوزه ای را نیز به همراه خود دارد تا بتواند به سرعت در مواردی که متن های مورد مذاکره قابلیت اصلاح و تکمیل دارد تصمیم بگیرد.

علاوه بر این، تیم ایران در سطحی وارد مذاکرات شده که اختیارات کافی برای تصمیم گیری در صحنه، پیرامون اصلی ترین موضوعات را داشته و کمترین نیاز را به هماهنگی با پایتخت دارد.

این در حالی است که طرف مقابل بدون ارائه هرگونه ابتکاری تا چند روز گذشته همه تمرکز خود را بر گفتگو پیرامون موضوعات تکراری( پیش نویس دوره ششم) گذارد و عملا موجب اتلاف وقت شد.

ضمنا" بر اساس برخی گزارش‌ها، نمایندگان کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات از اختیارات کافی برای تصمیم گیری برخوردار نیستند و معمولا جلسات‌ را برای حضور در جلسات دیگر ترک می کنند که طبیعتا حداقل های مورد نیاز برای شکل گیری مذاکراتی جدی و سریع را نیز از جلسات می گیرد.

سه کشور اروپایی و آمریکا باید بدانند اولا" مادامی که تعهدات معطل مانده از برجام ۲۰۱۵ و در رأس آنها لغو تحریم ها را جبران نکنند و اقدامشان راستی آزمایی نشود و ثانیا" تا زمانی که آنها از اراده،جدیت و اختیار کافی برای پیشبرد مذاکرات برخوردار نباشند حداقل آسیبی که روند مذاکرات را تهدید می کند،طولانی شدن گفتگوهاست.

ضمنا" در دور جدید مذاکرات، هماهنگی و همراهی نمایندگان چین و روسیه به مراتب بیش از دوره قبلی است؛ هم بدلیل افزایش تنش‌ها بین این دو کشور با غرب بویژه آمریکا و هم بواسطه تلاش بیشتر مذاکره کننده ارشد کشورمان برای ایجاد و تقویت این هماهنگی.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر