logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۴۵۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان:

نسخه‌نویسی الکترونیکی از اول دی‌ماه اجرا می‌شود

نسخه‌نویسی-الکترونیکی-از-اول-دی‌ماه-اجرا-می‌شود
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی همزمان با سراسر کشور از اول دی‌ماه سال جاری در استان زنجان اجرا می‌شود، گفت: تمام نسخه‌های تولیدی موسسات طرف قرارداد و شرکای کاری از اول دی‌ماه باید به‌صورت الکترونیکی باشد و هیچ مطالبه‌ای بابت نسخه‌های کاغذی قابل پرداخت نخواهد بود.

به گزارش موج رسا; یعقوب شیویاری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: نسخه‌نویسی الکترونیکی، یکی از اولویت‌های اساسی سازمان بر اساس الزامات قانونی است.

وی با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی همزمان با سراسر کشور از اول دی‌ماه سال جاری در استان زنجان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: تمام نسخه‌های تولیدی موسسات طرف قرارداد و شرکای کاری از اول دی‌ماه باید به‌صورت الکترونیکی باشد و هیچ مطالبه‌ای بابت نسخه‌های کاغذی قابل پرداخت نخواهد بود.

شیویاری با اشاره به مقاومت‌هایی که در این زمینه از سوی سازمان‌های مختلف وجود دارد، افزود: مطمئناً اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی عاری از ایراد نیست و زیرساخت‌ها نیز صد درصد برای این کار فراهم نشده اما باید اجرا شده و قدم‌به‌قدم به جلو برویم و مشکلات نیز به مرور، احصا و حل شود چرا که در هر صورت، مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده و ملزم به اجرای قانون هستیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی در بیش از 87 درصد مراکز دانشگاهیِ دولتی اجرا می‌شود، گفت: در مراکز غیردولتی از جمله بیمارستان‌های تامین اجتماعی و ارتش، درصد این کار کمی پایین‌تر است اما تمهیدات لازم انجام شده و تیم‌های آماده‌ای داریم که در صورت نیاز و درخواست، به‌صورت چهره‌به‌چهره اقدام به آموزش نسخه‌نویسی الکترونیکی کنند.

وی با بیان اینکه خواستگاه بخش خصوصی، مطب‌ها هستند، ابراز کرد: نسخه‌نویسی الکترونیکی در مطب پزشکان استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری است اما از برخی استان‌ها پایین‌تر هستیم که مکاتبات و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه انجام شده که مطالبات طرف‌های قرارداد از اول دی‌ماه به‌صورت نسخه کاغذی قابل پرداخت نیست و باید الکترونیکی باشد.

شیویاری با بیان اینکه امیدواریم از اول دی‌ماه با همکاری تمام موسسات طرف قرارداد به عنوان شرکای کاری این طرح به خوبی در استان اجرا شود، اظهار کرد: منافع اجرای این طرح شامل تمام جامعه از جمله بیمه‌شدگان خواهد بود.

وی با اشاره به برخی اقدامات این اداره کل طی هفته‌های گذشته خاطرنشان کرد: حضور منظم در نمایشگاه هفته پژوهش و اطلاع‌رسانی نسخه‌نویسی الکترونیک برای مراجعان در این نمایشگاه، دیدار با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در خصوص اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی، بازدید از بیمارستان‌ها و تبریک روز پرستار و همچنین مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی جهت اطلاع‌رسانی نسخه‌نویسی الکترونیکی به زیرمجموعه خود از جمله این اقدامات است.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به نظام ارجاع و پزشک خانواده گفت: نظام ارجاع و پزشک خانواده از 15 آبان امسال در 3 شهرستان خدابنده، خرمدره و ابهر برای بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی اجرا شد و مقدمات لازم فراهم شده تا این طرح از ابتدای دی‌ماه در سطح شهرستان زنجان نیز عملی شود.

وی افزود: شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت چون از خدمات سطح یک برخوردار هستند، مشمول اجرای طرح نظام اجرا نمی‌شوند.

شیویاری اظهار داشت: با توجه به پایین بودن درصد رشد جمعیت، سازمان بیمه سلامت بسته خدمتی جدیدی تحت عنوان «خدمات ناباروری» برای تشویق به افزایش جمعیت ارائه می‌دهد چرا که خانواده‌ها هزینه‌های سرسام‌آوری در خدمات ناباروری متحمل می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بیمه سلامت بر اساس دستورات صادره، زوج‌های نابارور را تحت پوشش بیمه قرار داده و خدماتی که دریافت می‌کنند از اول سال جاری تحت پوشش بیمه خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در خصوص اعطای تسهیلات 50 میلیون تومانی به زوج‌های نابارور تصریح کرد: تاکنون شیوه‌نامه و دستورالعملی در این رابطه واصل نشده که در صورت وصول چنین دستورالعملی، اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه کارشناسان مامایی سال‌ها بود که از بابت عدم تایید داروهای تجویزی آن‌ها توسط بیمه، گلایه داشتند، اظهار کرد: ساز و کاری در سازمان بیمه سلامت صورت گرفت که کارشناسان ماما در شهرهای محروم می‌توانند با بیمه سلامت، قرارداد منعقد کنند تا از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

شیویاری با بیان اینکه برخی بیماران تحت پوشش بیمه سلامت، نیاز به اقدامات توانبخشی، کاردرمانی و اپتومتری دارند، خاطرنشان کرد: این خدمات تحت پوشش بیمه نبود که مسئولان این خدمات بر اساس بخشنامه‌ای که صادر شده می‌توانند با مراجعه به بیمه سلامت، اقدام به انعقاد قرارداد کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد و شرکای کاری گفت: خوشبختانه بیمه سلامت از نظر پرداخت مطالبات شرکای کاری، وضعیت خوبی دارد و این امر نسبت به سال‌های گذشته به‌ویژه برای موسساتی که نسخه‌ها را به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌کنند بهتر شده و به‌روز است.

وی افزود: به‌طور متوسط ماهانه ۲۴ میلیارد تومان مطالبات توسط بیمه سلامت استان زنجان پرداخت می‌شود که به‌طور متوسط یک‌چهارم آن مربوط به بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه سلامت است. ضمن اینکه میانگین زمان رسیدگی به اسناد پزشکی در بیمه سلامت استان زنجان پایین‌تر از نُرمِ تعیین‌شده است.

شیویاری خاطرنشان کرد: حدود یک هزار بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت هستند که اکثر آن‌ها (70 درصد) را بیماران مبتلا به MS تشکیل می‌دهد که این بیماری بیشتر در خانم‌ها شایع است.

وی بیان کرد: از مجموع 4 هزار قلم دارو 2442 قلم تحت پوشش بیمه سلامت است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر