logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۷
[ شناسه خبر : ۲۴۵۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس شورای ملی زیتون:

واردات کنسرو زیتون موجب نابودی واحدهای فرآوری زیتون در کشور می‌شود/ میزان مصرف روغن زیتون در ایران یک سوم دنیا است

واردات-کنسرو-زیتون-موجب-نابودی-واحدهای-فرآوری-زیتون-در-کشور-می‌شود-میزان-مصرف-روغن-زیتون-در-ایران-یک-سوم-دنیا-است
رئیس شورای ملی زیتون گفت: واردات کنسرو زیتون به کشور موجب نابود شدن صنایع متوسط و کوچک فرآوری زیتون در کشور ایران می‌شود.

مهدی عباسی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: هدف از کشت و توسعه باغات، تولید روغن زیتون و افزایش سرانه مصرف در کشور است که متاسفانه به دلیل افزایش بستر مصرف کنسرو زیتون، تلاش می‌شود تا ذائقه مردم نیز به این سمت حرکت کند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها تلاش می‌کنند با پایین نگه داشتن قیمت کنسرو زیتون، روغن زیتون را از سبد مصرفی خانوار حذف کنند، افزود: مصرف سرانه کنسرو زیتون در ایران بین 700 تا 750 گرم است در حالی که در جهان این رقم تنها 250 گرم است.

این مسئول میزان مصرف روغن زیتون در ایران را در مقایسه با دنیا یک سوم عنوان کرد و گفت: برخی‌ها تلاش می‌‎کنند تا زمینه واردات کنسرو زیتون به کشور را فراهم کنند.

رئیس شورای ملی زیتون یادآور شد: مطرح کردن واردات کنسرو زیتون به کشور زنگ خطری برای کاهش مصرف روغن زیتون است که در این صورت تنها منافع برخی از افراد تامین شده و چنین سیاست‌گذاری‌هایی موجب نابودی واحدهای تولید کننده زیتون می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: در صورت اعمال چنین سیاست‌هایی در کشور و ارائه مجوز به واردت کنسرو زیتون، ایران به ویژه شهرستان طارم با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.

وی یادآور شد: واحدهای فرآوری زیتون در ایران طبق منویات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید داخل، بر اساس سیاست‌های کلان کشوری و نامگذاری سال به عنوان رفع موانع تولید فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند که در صورت عدم حمایت با مشکلات دست و پنجه نرم خواهند کرد.

این مسئول ادامه داد: با وجود اینکه در دنیا مردم برای استفاده از روغن زیتون تشویق می‌شوند اما اربابان زیتون بر اساس منافع خود این سیاست را جدی نگرفته و مردم را به مصرف کنسرو زیتون تشویق می‌کنند.

رئیس شورای ملی زیتون گفت: به دلیل سیاست‌های ارائه شده در کشور واحدهای فرآوری اقدام به خرید زیتون کرده‌اند در حالی که عده‌ای درنظر دارند با خرید کنسرو روغن زیتون تاریخ مصرف گذشته از برخی کشورها می‌خواهند این صنعت را به نابودی بکشانند.

عباسی خاطرنشان کرد: امروزه واحدهای فرآوری زیتون در کشور برای خرید سوزن دستگاه هسته کشی و روغن کشی باید حداقل 10 کشور را دور بزنند تا با سه برابر قیمت این محصول را تهیه کنند، در حالی که عده‌ای تنها به منافع خود فکر می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز کشور در شرایط خاص و جنگ اقتصادی قرار دارد و قرار نیست به عنوان کشور مصرف کننده پسماندهای سایر کشورها باشد، افزود: به عنوان رئیس شورای زیتون می‌گویم کنسرو زیتون فواید چشمگیری نسبت به روغن زیتون ندارد.

این مسئول اشاره به اینکه شورای ملی زیتون، باغداران و محیط کسب و کار را به سمت تولید روغن زیتون سوق می‌دهد، افزود: باید دولتمردان تصمیماتی برای افزایش سرانه روغن زیتون اختصاص کنند تا واحدهای تولید زیتون نیز از این موضوع منتفع شوند.

رئیس شورای ملی زیتون خاطرنشان کرد: در كشورهاى توليد كننده زيتون  30 درصد برای مصرف كننده یارانه پرداخت می‌شود که با حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی روغن زیتون جایگاه خود را پیدا می‌کند که امیدواریم این موضوع به زودی محقق شود.

عباسی ادامه داد: با ارز 4 هزار و 200 تومانی یا ارز نیمایی روغن پالم وارد کشور می‌شد که در صورت آزاد بودن قیمت ارز، محصولات جایگاه خود را پیدا می‌کنند اگر چه ممکن است این تغییر پرچالش باشد.

وی واردات کنسرو زیتون را ممنوع اعلام کرد و گفت: اگر چه دست‌هایی وجود دارد که می‌خواهند کنسرو زیتون را وارد کشور کنند اما تاکنون شورای ملی زیتون در برابر این موضوع مقاومت کرده و اجازه تحقق آن را نخواهد داد.

این مسئول بیان داشت: سازمان استاندارد برای بررسی کیفیت واردات کنسرو زیتون نیرو، مکانیزیم و ابزار لازم را نداشته و تنها از ابزار حاکمیتی به صورت محدود استفاده می‌کند که این موضوع موجب شده برخی از روغن‌های وارده به کشور از استاندارد لازم برخوردار نباشند.

رئیس شورای ملی زیتون واردات کنسرو زیتون به کشور را موجب نابود شدن صنایع متوسط و کوچک فرآوری زیتون عنوان کرد و گفت: اگر جلوی واردات گرفته نشود، صنعت زیتون به سمت ورشکستگی می‌رود.

عباسی بیان داشت: در حال حاضر باغات زیتون در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان پیشرفت خوبی داشتند اما لازم است اقداماتى براى مبارزه بيمارى لكه طاووسى صورت پذيرد حمایت‌های لازم از تولید کنندگان انجام شود.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر