logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۴۵۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]
حوزه و دانشگاه؛ دو دستگاه مهم برای تضمین پیشرفت ایران اسلامی؛

فتح قله‌های پیشرفت علمی کشور با وحدت حوزه و دانشگاه/ جدایی علم و دین اهداف از پیش تعیین شده دشمنان است

فتح-قله‌های-پیشرفت-علمی-کشور-با-وحدت-حوزه-و-دانشگاه-جدایی-علم-و-دین-اهداف-از-پیش-تعیین-شده-دشمنان-است-
اتحاد حوزه و دانشگاه یکی از مسائل مهمی است که موجب پیشرفت و تعالی جامعه از نظر علمی و کارکرد اجتماعی می‌شود چرا که فتح قله‌های پیشرفت علمی کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است.

به گزارش موج رسا; بعد از انقلاب اسلامی رهبر کبیر انقلاب با رهنمود هایی که داشتند کشور را از گردنه های صعب العبوری گذراندند و مواردی را گوش زد کردند که چراغ راهی شد تا در آینده کشور از گردنه های سخت دیگری عبور کند؛ یکی از این توصیه ها که با دم مسیحایی امام (ره) گوشزد شد و شخصا پیگیر این امر بودند اتحاد حوزه و دانشگاه است.

این دو نهاد آموزشی در کشور که ضامن تربیت نیروهای متعهد و متخصص تزاز انقلاب هستند باید باهم همراه شوند تا هم از نظر علمی و هم از نظر فقهی مسائل کشور را به صورت دقیق و اسلامی پیش ببرند.

حوزه و دانشگاه دو نهادی که ضامن دین و دنیای مردم هستند؛ دو نهادی که دو شعبه از یک نهاد اند دو شعبه ای که یکی تولید کننده علوم انسانی اسلامی و دیگری تولید کننده علوم غیر انسانی اسلامی است.

در کشوری که دین پایه و اساس تمامی فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، شهر سازی و.. است باید علم و دین باهم همراه باشند و علم بستری برای گسترش عدالت و دینداری در جامعه باشد.

علم و فرهنگ همیشه و در تمامی اعصار پیش برنده تمدن‌ها بوده‌اند و فقدان آن همیشه ویرانی و نابسامانی را به دنبال داشته است.

اتحاد حوزه و دانشگاه در جامعه می‌تواند منجر به سیر سریعتر مراحل 5 گانه انقلاب اسلامی شود و انقلاب اسلامی هرچه سریعتر به تمدن اسلامی برسد همان گونه در گذشته همراهی دین و علم در گذشته باعث شکوهمندی تمدن اسلامی شده بود و جدایی این علم و دین باعث عقب ماندگی مسلمانان شد.

27 آذر ماه به مناسبت شهادت دکتر آیت الله مفتح استاد حوزه و دانشگاه که در راستای وحدت حوزه و دانشگاه فعالیت‌های خوبی را به صورت خود جوش داشته و به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام خمینی(ره) نامگذاری شد.

اولین اتحاد علم و دین در جهان اسلام به دست پیامبر(ص) بود

حجت الاسلام عنایت الله شامی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به تاریخ اسلام و بحث وحدت بین آموزش و معنویت؛ اظهار کرد: اولین سنگ بنای وحدت بین حوزه و دانشکاه به تعبیر امروز را خود پیامبر اسلام انجام دادند.

وی با بیان اینکه زمانی که پیامبر اسلام وارد مدینه شدند اولین کاری که انجام دادند تاسیس مسجد در محوریت مسائل عبادی بود، تصریح کرد: در کنار تاسیس مسجد، برگزاری کلاس‌های آمورزشی برای مسلمانان صدر اسلام انجام می‌شد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه در کنار عبودیت بحث آموزش باید وجود داشته باشد و در کنار معنویت و عبودیت بحث معنویت هم باید باشد، ابراز کرد: اگر به طول تاریخ نگاه کنیم در هر موقعیت زمانی که این دو امر معنویت و علم در کنار هم قرار گرفته اند موجب رشد و بالندگی آن جامعه بودند این یکی از بدهیات و مسلمات تاریخی است.

وی با بیان اینکه در اوج تمدن اسلامی زمانی نظامیه‌های بغداد تاسیس می‌شود به عنوان محل تحصیل علوم رشته های علوم انسانی مانند فلسه، علوم اسلامی در کنار علوم تجربی مورد بحث و بررسی و مطالع قرار می گیرد، عنوان کرد: شکل گیری تمدن اسلامی در واقع همان وحدت بین علم و دین بود و این وحدت سرنوشت ساز است.

شامی با اشاره به بیانات امام علی(ع)، خاطر نشان کرد: علم و دین باهم‌اند اگر یکی از این‌ها باشد و دیگری نباشد مایه‌ آتش و نابودی انسان‌اند یعنی علم بدون دین و دین بدون علم و آگاهی و باور‌های معنوی هر دو به تنهایی مایه نابودی انسان می‌شوند و ضرورت مسئله هم همین است.

جدایی علم و دین اهداف شوم استعمار خارجی

وی با بیان اینکه متاسفانه در گذر تاریخ وقتی اروپا وارد بحث انقلاب صنعتی شد علوم انسانی را از علوم تجربی جدا کرد، تصریح کرد: بعد از رُنِسانس مستکبران و استعمارگران بین کشور‌های مستعمره ایده جدا بین علوم انسانی و علم تجربی را راه انداختند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه کم‌کم علوم انسانی یا به تعبیر دیگر علوم اسلامی مورد بی مهری قرار گرفت، تاکید کرد: ضربه ای که غرب در طول تاریخ خورده است از علمای این جبهه بوده‌اند مانند نهضت تنباکو و جریان‌ها و نهضت‌های استقلال‌گرایی که بیشتر رهبری این جریان‌ها در دست کسانی بود که در خصوص علوم انسانی و اسلامی تخصص و تبحر داشتند.

وی بیان کرد: استعمارگران برای اینکه نقش حوزه علمیه و دین را کم رنگ کنند، و بتوانند اندیشه ترد حوزه علمیه را در جامعه راه بیندازند؛ مدارس نو و دانشگاه‌ها را با نگاه جدایی علوم تجربی و انسانی و اسلامی در کشورها راه انداختند.

شامی با بیان اینکه متاسفانه این نگاه تقویت علوم جدید و تجربی و تضعیف علوم انسانی و اسلامی را در کشورها راه انداختند، ادامه داد: در دوران حکومت پهلوی روی این موضوع به شدت کار می‌شد و حکومت هم کاری می‌کرد که علوم انسانی که در آن زمان نماد این علوم حوزه علمیه بود و محل استقرار این نوع علوم در حوزه بود با دانشگاه جدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه در آن زمان اگر در زمینه‌های علوم انسانی هم وارد می‌شدند برخاسته از تفکرات غرب بود، افزود: روانشناسی غربی؛ فلسفه غرب، مورد توجه قرا می‌گرفت.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه خوشبختانه با پیروی انقلاب اسلامی که در ایران اتفاق افتاد این موضوع مورد توجه قرار گرفت، عنوان کرد: یکی از معضلات آن زمان این بود که حوزه و دانشگاه از هم جدا بودند و ما باید این دو بال علم و دین را به نزدیک می‌کردیم.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با پیشنهاد برخی از یارانشان روز شهادت شهید مفتح را به عنوان روز اتحاد حوزه و دانشگاه اعلام کردند، یاد آورد شد: شهید مفتح تحصیلات دانشگاهی داشتند و در سطوح عالیه حوزه علمیه استاد بودند.

شامی با بیان اینکه این امر منجر به ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه شد، تاکید کرد: این یک حرکت نو و اندیشه جدید بود که در جامعه توسط امام(ره) مطرح شد.

اتحاد حوزه و دانشگاه اتفاق افتاده است

وی با بیان اینکه خوشبختانه ما در این مدت شاهد وحدت بین حوزه و دانشگاه بوده ایم، خاطر نشان کرد: منظور از وحدت بین حوزه و دانشگاه این نیست که حوزه در دانشگاه باشد یا دانشگاه در حوزه باشد بلکه بیشتر همراهی علمی در حوزه های مختلف مد نظر است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان زنجان  با بیان اینکه ما امروز در دانشگاه ها بحث تدریس معارف دینی و حضور عالمان دینی در دانشگاه ها را داریم، ابراز کرد: اتحاد بین حوزه و دانشگاه در برنامه های فرهنگی در بین دانشگاه ها قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه در حوزه های ما امروز شاهد تدریس رشته های مختلف گروه انسانی در دانشگاه ها هستیم، ادامه داد: طلاب علوم دینی ینز در حوزه دانش روز ورد داشته اند.

شامی با تکید بر اتحاد حوزه و دانشگاه، خاطر نشان کرد:اتحاد بین حوزه و دانشگاه و همراهی علمی این دو نهاد آموزشی شکل گرفته و به وجود آمده است.

اتحاد حوزه و دانشگاه سود کاربردی و منفعت اجتماعی دارد

حجت الاسلام جواد جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا، با بیان اینکه در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مهم ترین مسائلی که مطرح است این است که حوزه و دانشگاه دو نهاد علمی هستند، اظهار کرد: طبیعتا برای ما که کشور مان بر اساس قوانین دین مبین اسلام اداره می‌شود در تمام مسائل مدیریتی مسائل دینی و مذهبی با ید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایران یک کشور سکولار نیست که دین در اداره جامعه دخالتی نداشته باشد، افزود: با توجه به این موضوع که کشور ما یک کشور دینی و مذهبی است طبیعتا نظرات اسلام در عرصه های مختلف علمی و مدیریت باید لحاظ شود.

مدیر حوزه های علمیه استان زنجان با بیان اینکه اتحاد حوزه و دانشگاه سود کاربردی و منفعت اجتماعی دارد، تصریح کرد: مسائلی و علومی که در اداره کشور موثر است مانند علوم سیاسی و علوم اجتماعی، روانشناسی تاریخ که در مدیریت کلان جامعه دخالت دارند نظرات اسلام و چهار چویب های اسلامی باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه اسلامی سازی علوم انسانی به این معنا نیست که تمامی علوم و تجربیات بشری را در علوم سیاسی و اجتماعی و روانشناسی را کنار بگذاریم، خاطر نشان کرد: برخی ها از سر جهل مطرح می‌کنند که اسلامی سازی علوم در کجای اسلام وجود دارد ساده ترین جوابی که به این موضوع داده می‌شود این است که اسلام برای تمامی مسائل چهار چوب هایی بیان کرده است.

جعفری با بیان اینکه اسلامی سازی علوم به این معنی است که چهار چوب های کلی که اسلام مطرح کرده است در علوم رعایت شود، ابراز کرد:استاد و نظریه پردازی که در حوزه علوم سیاسی در حال تدوین نظریه است باید چهار چوب های اسلامی را رعایت کند.

نظریه پردازی علمی در چهارچوب اسلام

وی با بیان اینکه در علوم اجتماعی که طرحی مطرح می‌شود باید ملاحظه شود که به لحاظ اسلامی و فقهی سیاسی، کار های اینچنینی از طرف اسلام مجاز به اجرا هست یا خیر؟، تصریح کرد: در علم اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی و .. باید بر اساس چهار چوب هایی که اسلام مشخص  و مجاز کرده است باید نظریه پردازی کند.

مدیر حوزه های علمیه استان زنجان با بیان اینکه در خصوص اقتصاد اسلامی نیازی نیست که حتما یک آیه یا روایتی باشد که مسائل ریز بازار سرمایه را مطرح کند، ادامه داد: در این حوزه متخصص و کارشناس اقتصادی با آشنایی با مبانی دینی باید نظریه بدهد که اقتصاد را چگونه مدیریت کنیم.

وی با اشاره به بانکداری بدون ربا، عنوان کرد:  این سیستم اقتصادی در عین حال که بانکداری است باید بودن ربا باشد و این را یک کارشناس اقتصادی می‌تواند طراحی کند.

جعفری با بیان اینکه اتحاد حوزه و دانشگاه این فایده مهم را برای جامعه دارد که تعامل حوزه و دانشگاه  منجر به تولید یک علم سالم اسلامی مهم در جامعه می‌شود که تخصص در علوم با توجه به مبانی و چهار چوب های اسلامی رعایت شده است، تصریح کرد: در این صورت جامعه هم به صورت دینی و هم به صورت تخصصی و علمی اداره می‌شود.

جدایی علم و دین نقشه ای از پیش تعیین شده

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یکی از کار های بود که حضرت امام خمینی (ره) بنیان گذاری کرد و مجدانه پیگیر این موضوع بود، ابراز کرد: اتحاد حوزه و دانشگاه می‌تواند ثمرات بسیار زیادی را برای کشور و مردم داشته باشد.

وی با بیان اینکه در یک برحه تاریخی حوزه های علمیه از مباحث علمی و مسائلی که در جامعه رخ می داد جدا شد و صرفا به مسائل فقهی به دور از مسائل مهم زندگی مردم و اتفاقات مهم پرداخت، تصریح کرد: دانشگاه ها در آن  زمان هیچ بهره ای از مباحث دینی نداشتند و هیچ احساس نیلای هم به مباحث دینی و معنوی نداشتند و به عبارتی و دین و علم از هم جدا بود.

مسئول بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به بیانات رهبری، ادامه داد: چه بسا این طراحی شده و برنامه ریزی شده بود که علم بدون دین و دین بدون علم رونق پیدا کند و حوزه های علمیه جدای از مسائل زندگی مردم و حوادث اتفاقیه  و دانشگاه های بدون توجه به مسائل و دینی و معنویت کار کنند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با آن روشن بینی که داشتند اتحاد دو مرکز تولید علم و نزدیکی این ها را مطرح کردند، ادامه داد: نزدیک شدن این دو مرکز هم به این معنا است که این دو مرکز تعلیم و تربیت از نظر اخلاق حاکم و از نظر سیستم سازماندهی ها باهم دیگر در یک ریل قرار بگیرند و یک جهت را داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه اتحاد حوزه دانشگاه به عبارت ساده یعنی علم دین در کنار هم قرار بگیرند، عنوان کرد: این دو مرکز به خصوص دانشگاه ها باید به سمت اسلامی شدن حرکت کنند.

وی بیان کرد: در نظام اسلامی باید طوری برنامه ریزی شود که علم و دین در کنار هم دیگر قرار گیرند و پا به پای همدیگر حرکت کنند.

مسئول بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به بیانات رهبری، ابراز کرد: آن چیزی که ما می خواهیم این نیست که حتما در دانشگاه ها مسائل دینی به صورت کاملا حوزوی گفته شود و در حوزه مسائل غیره گفته شود بلکه این دو مرکز باید به هم خوشبین باشند و به هم نزدیک شوند.

حوزه و دانشگاه دوشعبه از یک موسسه

وی با بیان اینکه به عبارتی حوزه و دانشگاه باید دو شعبه از یک موسسه به حساب بیایند، تصریح کرد: حوزه دانشگاه باید در کشور یک موسه با دو شعبه علم و دیسن باشند.

محمدی با بیان اینکه امتیازات این دو مرکزعلم باید باهم تبادل شود خاظر نشان کرد: باید امتیازات حوزه در دانشگاه و هم امتیازات دانشگاه در حوزه ساری و جاری شود به عبارتی همان کاری که شهید مفتح و مطهری با وردوشان به دانشگاه ها وارتباطشان با اهل علم رغم زدند.

وی ابراز کرد: شهیدان مفتح و مطهری مسائل حوزه و مسائل روز را باهم ترکیب کردند و سعی کردند فضای دانشگاه را به سمت اسلامی کردن و پاسخ به شبهات ببرند.

مسئول بسیج دانشجویی استان زنجان با بیان اینکه زمانی که این دو مرکز باهم متفق بودند و در قرون قبلی که اسلام در اوج بود در حوزه های علمیه مسائل علمی روز بیان می شد و اکثر علما ریاضی دان و منجم، فزیکدان بودند و آن دوره دوران رشد و تعالی اسلام و مسلمین بود، تصریح کرد: وقتی که این مراکز  از هم جدا شدند دوران عقب ماندگی مسلمانان رغم خورد و یکی شدن این مراکز علمی و یکی شدن بال دین و علم به رشد حوزه و دانشگاه ها منجر خواهد شد.

دشمنان به دنبال جدایی حوزه و دانشگاه

مرتضی واحد پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه اتحاد حوزه و دانشگاه با شهادت دکتر مفتح گره خورده است، افزود: دکتر مفتح فردی بود که هم در علوم حوزوی تخحصص و تبحر داشتند و هم در رسته های دانشگاهی و علوم روز.

وی با بیان اینکه یک زمینه فکری قبل از انقلاب وجد داشت مبنی بر این که حوزه و دانشگاه دو ماموریت متفاوت دارند به این صورت که دانشگاه با علم روز می خواهد جامعه را به پیشرفت و تعالی برساند، عنوان کرد: در این نگاه دانشگاه بیشتر جنبه مادی زندگی بشری را در نظر دارد و تامین می کند و حوزه در جهت مخالف در حوزه دین و دینداری فعالیت می‌کند.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان با بیان اینکه دشمنان قبل از انقلاب برای این که بتوانند حوزه را به نوعی به حاشیه برانند از ترفند جدایی دانشگاه و حوزه یعنی جدایی دین و علم استفاده می کردند، تاکید کرد: دشمنان این موضوع جدایی دین و علم را در جامعه طرح کرده و جا انداخته بودند.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه هر دو برای علم کار می‌کنند و می خواهد علم و دین را توسعه بدهند، خاطر نشان کرد: این جزو وظایف هر دو مرکز آموزش رسمی کشور یعنی حوزه و دانشگاه است.

شهید مفتح حلقه وصل حوزه و دانشگاه

واحد پور با بیان اینکه این مراکز آموزشی یکی بیشتر به گرایش علوم انسانی تمایل دارد و دیگری بیشتر به جنبه های علوم غیر انسانی مرتبط است، عنوان کرد: دشمنان از این تفاوت رویکرد ها سوء استفاده کردند تا بگویند حوزه و دانشگاه از هم جدا هستند.

وی با بیان اینکه در همین راستا مسئله اتحاد حوزه و دانشگاه طرح شد تا به نوعی در مقابل این بایستند، ادامه داد: با شهادت شهید مفتح نام گذاری اتحاد حوزه و دانشگاه اتفاق افتاد تا این موضوع مکررا تکرار شود تا مردم این امر را از یاد نبرند و این موضوع نهادینه شود.

با وجود نقشه دشمنان برای جدایی دین و علم در گذشته و جدایی دانشگاه و حوزه علمیه در این روز ها برای دسترسی به اهداف شوم خود، با بصیرت بالای استادید و علمان و دانشجویان و طلاب این نقشه دشمنان نقشه بر آب شد و اتحاد حوزه و دانشگاه شکل گرفته است.

اتحاد حوزه و دانشگاه نتایج بسیار خوبی را در حل مشکلات سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... کشور دارد همان طوری که در گذشته منجر به درخشش تمدن اسلامی شد.

اگرچه اتحاد حوزه و دانشگاه شکل گرفته است و این امر غییر قابل انکار است اما این اتحاد باید تعمیق شود تا این اتحاد جاودانه شود.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر