logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۷
[ شناسه خبر : ۲۴۴۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون استاندار زنجان:

اعتماد جمعی، لازمه اجماع برای انتخاب شهردار زنجان است/ انتخاب شهردار، معامله نیست

اعتماد-جمعی،-لازمه-اجماع-برای-انتخاب-شهردار-زنجان-است-انتخاب-شهردار،-معامله-نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه برای برون‌رفت از چالش انتخاب شهردار زنجان به اعتماد متقابل و جمعی نیازمندیم، گفت: چالش‌ها همیشه باعث عدم اعتماد می‌شوند و اعتماد جمعی، لازمه اجماع است.

به گزارش موج رسا; مهرداد سلطانی امروز در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان اظهار داشت: انتخاب شهردار در زمانی مانند سایر ارکان دولت از بالا به پایین اتفاق می‌افتاد که ممکن بود مزیت‌هایی داشته باشد اما وقتی قبول کردیم که مردم‌سالاری، دموکراسی و مراجعه به اکثریت آرای مردم، راه توسعه و پیشرفت است، طبیعتاً باید سختی‌ها و چالش‌های آن را هم بپذیریم تا از مزایای آن برخوردار شویم.

سلطانی با بیان اینکه تمام اعضای شورا نیت خیر دارند و در تلاش برای دستیابی به نقطه حداکثری در انتخاب هستند، افزود: اگر چالشی در انتخاب شهردار وجود دارد از این بابت است و ممکن است اِشکالی در روش کار وجود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه زنجان به عنوان مرکز استان و یک شهر بزرگ که شایستگی کلان‌شهر شدن را دارد، نیاز به یک شهردار با ویژگی‌های خاص دارد، گفت: شهردار منتخب زنجان در کنار تخصص و تعهد باید مقتدر و صاحب اختیار و حاکم بر مجموعه خود و همچنین دارای اقتدار در تعامل با سایر مجموعه‌ها باشد.

وی اظهار داشت: اگر شهرداری، خود را منتخب یک فرد، گروه و یا نگاه بداند در برابر پاسخگویی به بقیه چه می‌خواهد بکند؟ لذا شهردار باید منتخب تمام اعضا باشد چرا که وضعیت شهردار متفاوت با مدیران دیگر است و شهردار باید پاسخگوی همه از جمله اعضای شورا، استاندار، معاون استاندار، نهادهای نظارتی، قوه قضائیه و مراجعی در میان مردم به‌صورت صنفی، گروهی و هیات‌امنایی باشد.

سلطانی با بیان اینکه شهردار برای اینکه بتواند در برابر فشارهای فراوان و بادهای سختی که می‌وزد، موفق باشد باید از حمایت‌های همه‌جانبه شورا به عنوان سیاستگذار و ناظر به عملکرد شهرداری برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: شهردار در داخل باید پاسخگوی شورا باشد اما در خارج باید شورا را مانند یک کوه در پشت سر خود داشته باشد و این موضعی است که می‌تواند شهردار را موفق کند.

این مسئول با اشاره به تجارب دوره‌های مختلف ابراز کرد: شهردارانی بودند که با رای تمام و یا اکثریت اعضای شورا انتخاب شدند اما مدت فعالیت آن‌ها بیش از 1.5 سال طول نکشید، حال چه رسد به شهرداری که تعداد آرای او روی خط مرزی و با اختلاف کم باشد چرا که اگر تعداد آرای موافق و مخالف شهردار، با اختلاف کم باشد، افرادی که به او رای داده‌اند، ناخواسته همواره در حمایت از او و افرادی که به او رای نداده‌اند نیز ناخواسته همواره در مخالفت با او خواهند بود لذا شورا در این صورت، قدرت نظارت و شورایی خود را از دست می‌دهد و شهردار هم نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه برای برون‌رفت از این چالش به اعتماد متقابل و جمعی نیازمندیم، گفت: چالش‌ها همیشه باعث عدم اعتماد می‌شوند و اعتماد جمعی، لازمه اجماع است.

وی با بیان اینکه انتخاب شهردار، یک معامله نیست، اظهار کرد: در معامله ممکن است به اعتماد نرسیم اما به یک توافق مقطعی می‌رسیم در حالی که اسم کاری که باید به‌صورت جمعی پیش برود را نمی‌توان معامله گذاشت لذا باید به هم اعتماد کنیم.

سلطانی خاطرنشان کرد: همیشه برای حفظ اعتماد، نیاز است که سیستم نظارتی هم به این اعتماد وجود داشته باشد که امروز از خودگذشتگی توسط تک‌تک اعضای شورا، لازمه رسیدن به این اعتماد است و این از خودگذشتگی نه متعلق به یک سمت و گروه بلکه باید دوطرفه باشد که کار سختی نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به فراخوان انتخاب شهردار زنجان توسط اعضای شورا گفت: به دلیل شرایط ما فراخوان همیشه جواب نداده و سختی‌ها و چالش‌هایی دارد و حتی ممکن است برخی افراد در فراخوان شرکت نکنند هر چند کسانی که در فراخوان شرکت می‌کنند، ایثار می‌کنند.

وی افزود: برای رسیدن به اجماع اگر اعضای شورا از بین افراد موجود در لیست نامزدها به اجماع برسند که مشکلی نیست و هنوز هم می‌توان به اجماع رسید اما اگر به هر دلیلی امکان اجماع در بین افراد باقیمانده در لیست وجود ندارد، صادقانه و شفاف با مردم در میان بگذارید و بگویید که به دنبال انتخاب فرد اصلح بودیم که بنا به هر دلیلی نشد و امروز به دنبال اجماع هستیم چرا که اگر صادقانه بگویید، حتماً مردم می‌پذیرند.// آ 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر