logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۴۴۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
به بهانه انتخاب نشدن شهردار زنجان؛

ائتلافی برای عدم اتحاد/ صفر تا صد انتخاب شهردار زنجان

ائتلافی-برای-عدم-اتحاد-صفر-تا-صد-انتخاب-شهردار-زنجان
از اولین روز هایی که شورای ششم شهر زنجان تشکیل شده است دو ائتلاف "ما بر این باوریم" و "آبادگران" به دنبال منافع خود بوده اند به گونه‌ای که انتخاب شهردار زنجان قربانی منفعت طلبی‌های این دو ائتلاف شده است.

به گزارش موج رسا; از اولین روزهای تشکیل شورای ششم شهر زنجان بحث انتخاب شهردار در بین اعضای شورا مطرح بود و تمام اعضا حداقل در ظاهر به دنبال این بودند که فردی صالح و کارآمد را برای شهرداری زنجان انتخاب کنند و با توجه به تجارب تلخ دوره پنجم شورا در مسائل مربوط به شهردار اسبق و تعدادی از اعضای شورا که منجر به انفصال چند عضو شورا شده بود و همچنین با توجه به اینکه تمام اعضای شورای فعلی با شعار انقلابیگری و تاکید بر وحدت و خدمت به مردم بر سر کار آمده بودند، روزنه امیدی در دل شهروندان ایجاد شد تا بلکه شورای ششم، فرد صالح و کارآمد را انتخاب کرده و تجارب تلخ گذشته را جبران کند لذا همین شورا پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و قبل از آغاز رسمی فعالیت خود، اقدام به فراخوان برای انتخاب شهردار کردند تا هر فردی که خود را لایق شهرداری زنجان می‌داند، رزومه و سوابق فعالیتی و مدیریت خود را ارائه کند که 55 نفر به همین منظور رزومه خود را ارائه کرده بودند.

*‌ 8 گزینه نهایی

پس از آغاز به کار شورای ششم و تحلیف اعضا در 14 مرداد سال جاری، منصور سلطانی‌محمدی با کسب 6 رای از مجموع 9 رای اعضا به عنوان سرپرست شهرداری زنجان انتخاب شد تا شورا با دقت بیشتری، سوابق داوطلبان تصدی شهرداری زنجان را بررسی و اقدام به انتخاب شهردار زنجان کند.

از بین 55 گزینه‌ای که سوابق خود را به شورای اسلامی شهر زنجان ارائه کرده بودند در نهایت 8 گزینه به نام‌های عباس راشاد، منصور سلطانی‌محمدی، سعید رفیعی، حسین عیوض‌زاده، عباس قنبری، محمدجواد سروش‌مهر، روح‌اله حسنی و محمد صحبتلو که دارای ضوابط و شرایط اعلامی وزارت کشور بودند به عنوان نامزد شهرداری زنجان معرفی شدند.

در حالی که وجود اختلاف نظر شدید در بین اعضای شورای اسلامی شهر زنجان در بین 2 ائتلاف «ما بر این باوریم» و «آبادگران» از همان روز تحلیف مشاهده می‌شد و هر کدام از اعضا نیز این اختلاف نظر را انکار می‌کردند اما بعدها اختلاف نظر شدید در بین 2 ائتلاف مذکور عیان شد.

هر 2 ائتلاف از اولین روزها به دنبال انتخاب فردی بودند که منافع آن‌ها را پوشش دهد و به همین دلیل به گزینه واحدی نمی‌رسیدند و همین امر سبب شد تا یکی از نامزدهای شهرداری زنجان (روح‌اله حسنی) در همان ابتدای کار به دلیل آنچه که تقویت وحدت در بین اعضای جبهه انقلاب، عنوان شده بود از ادامه مسیر رقابت انصراف داد.

*‌ انتخاب پرحاشیه عباس راشاد به عنوان شهردار زنجان

به دلیل عدم تناسب بین اعضای 2 ائتلاف در شورا یعنی 5 به 4 ، ائتلاف «ما بر این باوریم» در جلسه رسمی و علنی شورا در 29 شهریور سال جاری توانست با 5 رای، گزینه خود یعنی عباس راشاد را به عنوان شهردار منتخب به وزارت کشور معرفی کند اما وزارت کشور به دلیل عدم داشتن سوابق مدیریتی مرتبط، صلاحیت راشاد را تایید نکرد و بعد از رد صلاحیت این فرد و اصرار بی‌جای برخی از اعضای شورا مبنی بر رای قبلی خود، بنا شد تا موضوع در هیات حل اختلاف وزارت کشور مطرح شود که آن هم همزمان با روز تشکیل جلسه هیات حل اختلاف، عباس راشاد از شهرداری زنجان انصراف داد.

این امر که فقط زمان و هزینه شهر و شهروندان را صَرف خود کرده بود منجر به آسیب دیدن شهر و روی زمین ماندن برخی از کارهای شهرداری شد و موضوع تا امروز ادامه داشته و تاکنون هیچ فردی نتوانسته رای اعضای شورای اسلامی شهر برای تصدی جایگاه شهرداری زنجان را کسب کند.

*‌ تشدید اختلافات در بین اعضای شورا بعد از انصراف راشاد

بعد از انصراف (شما بخوانید رد صلاحیت) عباس راشاد (گزینه ائتلاف ما بر این باوریم) از شهرداری زنجان، بحث‌های مختلفی در شورای شهر حول و حوش انتخاب شهردار شکل گرفت که هیچ کدام منجر به نتیجه نشد و بعد از کش و قوس‌های فراوان، جلسه رسمی و غیرعلنی شورا که در روز سه‌شنبه (16 آذر) برای انتخاب شهردار زنجان تشکیل شده بود به دلیل ترک جلسه از سوی اعضای جبهه آبادگران و به حد نصاب نرسیدن اعضا، ناتمام ماند و از رسمیت افتاد و انتخاب شهردار به روز دیگری موکول شد.

بعد از پیگیری‌های فراوان جنبش دانشجویی، ارشاد مسئولان ارشد استانی و همچنین انتظارات شهروندان، قرار بر برگزاری جلسه رسمی و غیرعلنی برای انتخاب شهردار در روز شنبه (20 آذر) شد که این جلسه نیز به دلیل ترک اعضای جبهه آبادگران برای دومین بار متوالی از حد نصاب و رسمیت افتاد و دوباره انتخاب شهردار به روز دیگری موکول شد.

بعد از اینکه جلسه شورای اسلامی شهر زنجان برای دومین بار از حد نصاب افتاد، شورا به این نتیجه رسید که جلسه بعدی برای انتخاب شهردار را روز یکشنبه (فردا 21 آذر) به صورت رسمی و علنی با حضور اصحاب رسانه برگزار کند.

*‌ ماده 82 قانون شوراها چه می‌گوید؟

پس از لغو دوباره جلسه شورای اسلامی شهر زنجان، حسین حمزه‌لوپاک (سخنگوی شورا) با بیان اینکه ترک جلسه شورا طبق ماده 82 آئین‌نامه شوراها تخلف محسوب می‌شود، گفت: این برای دومین بار است که این اعضا جلسه شورا را ترک می‌کنند.

طبق ماده 82 قانون شوراهای اسلامی شهر، ترک جلسه شورا تخلف در نظر گرفته شده و قانونگذار برای برخورد با این تخلف، مجازات‌هایی را هم در نظر گرفته است.

ماده 82 قانون شوراهای اسلامی شهر: چنانچه هریک از اعضای شوراهای موضوع این قانون، شرایط عضویت را از دست داده و یا در انجام وظایف قانونی خود مرتکب قصور یا تقصیر شود یا اقدامی که موجب توقف یا اخلال در انجام وظایف شوراها گردد یا عملی خلاف شئون اعضای شورا انجام دهد به موارد زیر محکوم می‌گردد:

‌1- اخطار کتبی با درج در پرونده شورایی بدون اعلان عمومی

2- اخطار کتبی با درج در پرونده شورایی و اعلان عمومی

3- کسر از مبالغ دریافتی بابت عضویت در شورا (‌حقوق، حق‌الجلسه و عناوین مشابه) حداکثر تا یک‌سوم از یک ماه تا یک سال

4- محرومیت از عضویت در هیات‌رئیسه و نمایندگی در شوراهای فرادست وعناوین مشابه حداقل به مدت یک سال

5- سلب عضویت موقت از یک ماه تا یک سال

6- سلب عضویت برای باقیمانده دوره شورا

7- ممنوعیت ثبت‌نام در انتخابات شوراها برای مدت حداقل یک دوره

اگر جلسات رسمی شورا با ترک اعضای شورای شهر از رسمیت بیفتد در صورت تکرار این کار توسط اعضای شورای شهر، می‌توان آن عضو از شورا حذف و اعضای علی‌البدل را جایگزین آن‌ها کرد.

*‌ آیا زور باوریون به آبادگران می‌چربد؟

طبق این قانون حتی اگر اعضای ائتلاف آبادگران، فردا (یک‌شنبه 21 آذر) نیز جلسه شورا را ترک کرده و حذف شوند، شهردار منتخب از گزینه‌های نزدیک به تیم " ما بر این باوریم" خواهد بود و حتی اگر اعضای ائتلاف آبادگران در جلسه بمانند و رای به گزینه مورد نظر ائتلاف "ما بر این باوریم" ندهند، باز هم به دلیل عدم تناسب 5 به 4 ، گزینه نزدیک و مورد نظر ائتلاف ما بر این باوریم، رای خواهد آورد.

*‌ انصراف سعید رفیعی از ادامه مسیر

در پی این کش‌وقوس‌ها و لج‌بازی‌ها سعید رفیعی (نامزد مورد نظر و نزدیک به ائتلاف آبادگران برای تصدی جایگاه شهرداری زنجان) طی پیامی که در فضای مجازی منتشر شد با اعلام طولانی شدن روند بررسی‌ها و فرسایشی شدن آن و همچنین به دلیل عدم یکپارچگی اعضای شورا از نامزدی شهرداری زنجان انصراف داد.

ذکر این نکته لازم است که لج‌بازی‌های این 2 ائتلاف برای انتخاب شهردار که بی‌ربط به منافع شخصی اعضای شورای شهر نیست، فقط مردم را متضرر خواهد کرد چرا که به دلیل عدم انتخاب شهردار، مدیریت منسجمی را در شهر شاهد نخواهیم بود.

هر 2 ائتلاف که از نیروهای مورد وثوق و انقلابی و جهادی هستند باید بپذیرند که شورا جای لج و لج‌بازی و انجام کارهای کودکانه نیست و باید منافع مردم و شهر را مقدم بر منافع خود بدانند و در انتخاب شهردار و رفتار خود، لحاظ کنند. شورایی که با شعار انقلابیگری و خدمت جهادی به مردم به روی کار آمد با اقدامات انقلابی در پی ضربه زدن به شهر و خدمات شهری است و باید گفت که تا به امروز، کارنامه قابل قبولی نداشته و حتی با این کار خود، انقلابیگری و وحدت را هم زیر سوال برده است.

مردم از این روند شورا ناراضی بوده و خواستار انتخاب شهردار در اسرع وقت هستند تا اوضاع شهر را سامان ببخشد. شهری که یک خیابان بدون چاله ندارد، شهری که باید تا به امروز خدمات شهری آن زبانزد می‌شد اما به دلیل این لج‌بازی‌ها و اختلافات شدید در بین 2 ائتلاف شورا به سرزمین چاله‌های آبی تبدیل شده است.

حسین حمزه‌لوپاک، عضو شورای اسلامی شهر زنجان امروز (20 آذر) در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به ماده 82 قانون شوراها گفت: این ماده، مواردی را برای هر عضو شورا که اخلال در اجرای وظایف خود انجام دهد را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه اجرای این ماده قانونی، مراحل خود را دارد، اظهار کرد: رئیس شورای گزارش را ارائه می‌دهد و سپس فرماندار و شورای حل اختلاف، مراحل قانونی را پیش می‌برند.

حمزه‌لوپاک تصریح کرد: این کار (ترک جلسه توسط اعضای شورا) نیز کاملاً واضح است و نیازی به گفتن ندارد که اخلال در اجرای وظیفه شورا محسوب می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه جلسه امروز برگزار شد و قرار بر انتخاب شهردار بود، گفت: بحثی در جلسه قبلی شورا مطرح بود که گزینه‌های شهرداری را به‌صورت حضوری استعلام کنیم، هر چند تک‌تک استعلام شده بودند اما چون گفته بودند باهم برای استعلام برویم این را بهانه قرار دادند که چرا باهم نرفتیم.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز نیز اجماع خاصی صورت نگرفت و اعضای آبادگران گفتند که شما به روی گزینه خود اصرار می‌کنید، افزود: در حالی که اینطور نیست و هر کس باید رای خود را بدهد و گزینه‌ای که اکثریت آرا را به دست می‌آورد، انتخاب شود.

حمزه‌لوپاک در خصوص انصراف سعید رفیعی از ادامه رقابت برای تصدی شهرداری زنجان ابراز کرد: انصراف ایشان در فضای مجازی منتشر شده اما تاکنون هیچ انصرافی به صورت رسمی و کتبی به دفتر شورا واصل نشده است.

وی با بیان اینکه شهروندان با تاخیر در انتخاب شهردار، ضرر می‌کنند و امیدواریم هر چه که هست به خیر و صلاح شهر و شهروندان تمام شود، گفت: فردا (یک‌شنبه 21 آذر)، جلسه رسمی و علنی شورا برای انتخاب شهردار برگزار می‌شود و قانون با شاخص‌های خود صلاحیت افراد را مشخص می‌کند و طبق قانون هر کس رای بیشتری بیاورد به عنوان شهردار زنجان انتخاب می‌شود.// آ و ک

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰ ]
احسنت بسیار عالی بود واقعا استفاده کردیم خداقوت
فرم ارسال نظر