logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۵
[ شناسه خبر : ۲۴۴۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
گزارش موج رسا از مشکل نبود اینترنت در روستای گوندره؛

گَوندره؛ روستایی نزدیک قیدار اما بدون اینترنت/ اهالی روستای گَوندره در انتظار تحقق وعده اداره کل ارتباطات استان زنجان هستند

گَوندره؛-روستایی-نزدیک-قیدار-اما-بدون-اینترنت-اهالی-روستای-گَوندره-در-انتظار-تحقق-وعده-اداره-کل-ارتباطات-استان-زنجان-هستند
گوندره، یکی از روستاهای شهرستان خدابنده است که در نزدیکی شهر قیدار واقع شده و با مشکلاتی از جمله نبود اینترنت مواجه است اما مسئولان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ضمن تایید این مشکل، راهکار دسترسی به اینترنت را تهیه سیمکارت های‌وب می‌دانند.

به گزارش موج رسا; تامین زیرساخت‌های اولیه از جمله آب، برق، گاز و مخابرات از بدیهیات زندگی در جوامع شهری و حتی روستایی است و امروز با توجه به تغییر سبک زندگی و پیشرفت امکانات و استفاده از ابزارهای روز، وجود هر کدام از این بسترها در هر جامعه‌ای مورد نیاز است. طبیعی است که این امکانات به دلیل جمعیت زیاد و همچنین سهل‌الوصول بودن معابر در شهرها قبل از روستاها ایجاد شده اما با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی از مردم در روستاها ساکن هستند لذا تامین امکانات اولیه زندگی در روستاها نیز جزء نیازهای مبرم روستاییان بوده و مسئولان باید در جهت تامین آن تلاش کنند.

تامین آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و اجرای طرح هادی و مقاوم‌سازی و بهشازی مساکن روستایی از سال‌های گذشته در دستور کار مسئولان و متولیان امر قرار گرفته و در روستاها انجام می‌شود اما یکی از مهمترین نیازهای امروز، تامین اینترنت و مخابرات است که با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و همچنین مجازی شدن آموزش‌ها طی 2 سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از پیش احساس می‌شود و در این حال در روستاهایی که دسترسی به اینترنت آن‌ها ضعیف است، دانش‌آموزان به اجبار باید در هوای سرد زمستانی به ارتفاعات رفته و در آنجا از اینترنت استفاده کنند که سبب رنج و سختی دانش‌آموزان و اهالی روستاها می‌شود.

طبق وعده مسئولان وقت در دولت دوازدهم طی سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان زنجان مقرر بود که تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان تا دهه فجر 99 متصل به اینترنت شوند اما ظاهراً این موضوع در برخی روستاهای استان زنجان محقق نشده است.

گَوَندره، یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان خدابنده با 320 خانوار و 1000 نفر جمعیت است که با مشکل عدم دسترسی به اینترنت و مشکلات دیگری از قبیل آب برخوردار است که اهالی آن مشکلات را به پایگاه خبری – تحلیلی موج رسا گزارش داده‌اند.

*‌ روستا با مشکل اینترنت مواجه است

امیر خلجی، رئیس شورای اسلامی روستای گوندره به خبرنگار موج رسا؛ گفت: روستای گوندره در فاصله 2 کیلومتری از مرکز شهرستان خدابنده (شهر قیدار) و در بهترین موقعیت واقع شده و 18 شهید نیز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده و همچنین گوندره، تنها روستا است

وی افزود: اما متاسفانه روستای گوندره آنطور که باید پیشرفت نکرده و اهالی این روستا مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است.

خلجی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته پیگیری‌هایی کرده و در زیرسازی و آسفالت معابر، موفقیت‌هایی حاصل شده اما در زیرساخت‌ها مشکل داریم.

رئیس شورای اسلامی روستای گوندره با بیان اینکه آنتن‌دهی و شبکه تلفن ثابت، همراه اول و ایرانسل و اینترنت برای ما مشکل است و هیچگونه اینترنتی نداریم، گفت: دانش‌آموزان روستا به‌ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا که آموزش به‌صورت مجازی شده با مشکل اینترنت روبه‌رو هستند و طی 2 سال گذشته مجبور بودند در ارتفاعات از اینترنت بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به سفر آذری جهرمی (وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات) به استان زنجان در شهریور سال 99 اظهار داشت: در آن زمان، نامه‌ای به وزیر ارتباطات نوشتیم و قول دادند که مشکل و معضل اینترنت روستای گوندره تا آذر 99 حل شود اما متاسفانه این بار نیز تاکنون محقق نشده است.

خلجی با اشاره به پیگیری‌های فراوان مدیر مخابرات منطقه زنجان و همچنین فرماندار خدابنده خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه پیگیری می‌کنند اما وقتی به مرحله عمل می‌رسد، چیزی مشاهده نمی‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی روستای گوندره با اشاره به مصاحبه چند ماه گذشته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه 85 درصد روستاهای استان زنجان به اینترنت پرسرعت متصل هستند و هیچگونه مشکلی بابت پهنای باند اینترنت وجود ندارد، گفت: بنده با مشاهده این خبر بلافاصله با ایشان تماس گرفته و گفتم ما در نزدیکی شهر قیدار قرار داریم اما علی‌رغم داشتن 320 خانوار و بیش از یک هزار نفر جمعیت به اینترنت دسترسی نداریم.

وی با بیان اینکه مدیرکل و متخصصان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان پس از این موضوع به روستای گوندره آمده و بازدیدی انجام دادند، ابراز کرد: در این بازدید، وضعیت اینترنت را در تمام معابر و کوچه‌های روستا تست کرده و خودشان ملاحظه کردند که مشکل اینترنت داریم و گفتند که حل می‌کنیم اما متاسفانه حل نشده و به نتیجه‌ای نرسیده است.

خلجی در خصوص تهیه سیمکارت «های‌وب» برای دسترسی به اینترنت در روستا گفت: ثبت‌نام برای سیمکارت های‌وب بسیار مشکل است و بنده خودم خیلی تلاش کردم و موفق نشدم.

رئیس شورای اسلامی روستای گوندره اظهار داشت: اولاً؛ که ثبت‌نام در سایت های‌وب، مشکل است و ثانیا؛؛ پس از ثبت‌نام و تهیه سیمکارت نیز امان دسترسی به اینترنت باکیفیت وجود ندارد چرا که کیفیت اینترنت با داده تلفن همراه بسیار ضعیف است و در داخل منازل آنت نمی‌دهد و لذا نیاز به خزید یک دستگاه مودم برای هر منزل است که هزینه مودم نیز 2.5 میلیون تومان است و روستاییان این توان را ندارند.

وی با بیان اینکه سیمکارت های‌وب آنظور که مسئولان می‌گویند پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: اینترنت داده تلفن همراه سیمکارت های‌وب در داخل منازل، بی‌کیفیت بوده و تهیه مودم نیز هزینه‌بردار است.

خلجی افزود: روستای گوندره مشکل اینترنت دارد و تمام مطالبی که مسئولان می‌یند، بهانه است چرا که سیمکارت های‌وب نیز کارآیی چندانی ندارد.

*‌با تغییر دولت، امیدوار به دریافت خدمات در روستا هستیم

خلجی اظهار داشت: با توجه به تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم، امید زیادی داریم که به ما خدمات دهند به همین خاطر از رسانه‌ها کمک می‌خواهیم تا بلکه چاره‌ای برای مشکلات ما اندیشیده شود.

وی افزود: در این رابطه حتی شکوائیه‌ای به تهران نیز ارائه دادیم اما گفتند که احداث دَکَل در روستای گوندره در برنامه ما نیست.

خلجی ادامه داد: مشکل عدم دسترسی به اینترنت روستای گوندره در حالی است که روستای ما 320 خانوار و بیش از یک هزار نفر جمعیت دارد و در نزدیکی شهر قیدار نیز واقع شده اما برخی روستاهای دورافتاده استان از اینترنت بهره‌مند هستند.

رئیس شورای اسلامی روستای گوندره گفت: این روستا علی‌رغم دارا بودن استعدادهای فراوان در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی متاسفانه از امکانات و زیرساخت‌های لازم به‌خصوص اینترنت بهره‌مند نیستیم.

ایوب بیگدلی، فرماندار خدابنده در رابطه با مشکل اینترنت این روستا به خبرنگار موج رسا؛ گفت: در رابطه با اینترنت و مخابرات با توجه به اینکه مسئولان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات از این روستا بازدید کرده‌اند، آن‌ها بهتر می‌توانند توضیح دهند اما موضوع آنطور که روستاییان می‌گویند، نیست.

وی با بیان اینکه توضیحات کامل را می‌توانید از اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات بگیرید، افزود: اقداماتی انجام شده و اقدامات دیگری نیز در دست اقدام است که آن‌ها بهتر می‌توانند پاسخ دهند.

*‌ مشکلی بابت پوشش تلفن همراه و اینترنت های‌وب در روستای گوندره وجود ندارد

سعید بابایی، رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیوییِ اداره کل ارتباطات و فناروی اطلاعات استان زنجان نیز با اشاره به بازدید مدیرکل و کارشناسان همراه اول از روستای گوندره گفت: به دلیل نزدیک بودن این روستا به شهر قیدار، مشکلی از بابت پوشش همراه اول و ایرانسل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اینترنت روستای گوندره تحت پوشش های‌وب است، اظهار داشت: اینترنت پیشرفته G4 پوشش کامل در این روستا دارد اما متاسفانه اهالی روستا عادت کرده‌اند که چون سیمکارت همراه اول دارند باید از همان سیمکارت استفاده کنند لذا سخت است که دوباره سیمکارت های‌وب، تامین کنند.

بابایی خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات، هزینه کرده و اپراتور نیز خدمات ارائه می‌دهد لذا تهیه سیمکارت نیز خیلی ساده است که یا از طریق ثبت‌نام در سایت های‌وب و یا تماس با شماره 1565 می‌توانند سیمکارت را تهیه و از اینترنت با تکنولوژی بالا و پرسرعت4 G  که در روستا قابل دسترس است، بهره‌مند شوند.

رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیوییِ اداره کل ارتباطات و فناروی اطلاعات استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا امکان دسترسی به اینترنت با سیمکارت همراه اول وجود ندارد، گفت: نمی‌دانم رومینگ در این روستا برقرار شده یا نه اما با تغییر شبکه رومینگ، امکان اتصال وجود ندارد اما در این صورت نیز نمی‌توانند اینترنت را به صورت بسته‌ای استفاده کنند بلکه باید از اینترنت آزاد استفاده کنند که هزینه‌بر است.

وی افزود: در این صورت، هزینه‌ها فوق‌العاده افزایش می‌یابد اما کسی که مصرف اینترنت زیادی ندارد می‌تواند از تغییر شبکه و رومینگ با همراه اول به رومینگ های‌وب رفته و از اینترنت استفاده کند  که آن هم شرایط خاصی دارد.

بابایی با بیان اینکه تمام سیگنال‌ها در روستا وجود دارد، اظهار کرد: بهتر است که روستاییان، سیمکارت های‌وب را تهیه و از آن استفاده کنند که این موضوع طی جلسات مختلف به کرّار به روستاییان نیز اطلاع‌رسانی شده و راهنمایی‌های لازم برای ثبت‌نام و تهیه سیمکارت نیز ارائه شده و همچنین از طریق فرمانداری نیز به کرّار اطلاع‌رسانی شده است.

رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیوییِ اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: در صورتی که روستاییان از سیمکارت های‌وب استفاده کنند، هیچگونه مشکلی از بابت اینترنت در آن منطقه وجود ندارد.

*‌ آب روستا را مدام قطع می‌کنند

رئیس شورای اسلامی روستای گوندره در خصوص سایر مشکلات این روستان از جمله مشکل آب نیز گفت: آب شُرب قیدار را از روستای ما تامین کرده‌اند و 3 حلقه چاه عمیق زده‌اند و از دست کشاورزان گرفته و آب آن را به قیدار داده‌اند و متاسفانه کشاورزان مانده‌اند.

وی با بیان اینکه آب روستا دارای استاندارد لازم برای شُرب نیست، اظهار کرد: تلاش زیادی کرده‌ایم تا اینکه از قیدار برای ما آب داده‌اند اما مدام قطع می‌کنند و با بهانه می‌گویند آب به قیدار نمی‌رسد لذا در موضوع آب نیز مشکل داریم.

خلجی با بیان اینکه کمربندی قیدار از زمین‌های محدوده روستای گوندره گذشته است، گفت: قرار بود خسارت زمین و محصولات را به ما پرداخت کنند اما نه تنها این کار را نکرده‌اند بلکه پل روگذری که ورودی روستا بود را تغییر داده و زیرگذر کرده‌اند که تردد را با مشکل مواجه کرده و به‌ویژه در ایام بارانی، آب در انجا جمع و یخبندان می‌شود که خیلی خطرناک است.

وی با بیان اینکه ظلم دیگری که در حق روستاییان گوندره شده این است که شهرداری، میدان احشام را به زور در محدوده روستا قرار داده و روزانه هزار خودرو در این مسیر تردد می‌کند و از زمین‌های ما عبور می‌کند و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، افزود: جاده روستایی که مشترک با میدان احشام است، باریک بوده و تردد خودروهای فراوان و به‌خصوص خودروهای سنگین، روستاییان را با مشکل مواجه کرده و جاده را از بین می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهند یک چاه دیگر مخصوص آب شرب روستا حفر کنند نصف آب آن به قیدار برود و نصف دیگر به را روستا دهند که در این صورت باز هم به ما ظلم می‌شود چرا که بیشتر آب را به قیدار می‌دهند و باید چاه مجزا برای روستا حفر کنند تا آب آن فقط در روستا استفاده شود.

*‌ یک حلقه چاه عمیق و مخزن آب در اسرع وقت در گوندره حفر و ر اه‌اندازی می‌شود

ایوب بیگدلی، فرماندار خدابنده فرماندار خدابنده در خصوص مشکل آب روستای گوندر گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت آب این روستا، اعتباراتی برای حفر یک حلقه چاه عمیق و همچنین مخزن آب، تخصیص داده شده و طی صورتجلسه با اعضای شورا و دهیار، محل ان نیز مشخص شده و در اسرع وقت انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که چاه عمیق در روستا حفر شود، آب آن‌ها از محل چاه آب شُرب قیدار تامین می‌شود و چاه جدید و مخزن آب نیز در برنامه است که به زودی انجام شود.

*‌ هزینه زمین‌ها به روستاییان پرداخت شده است

بیگدلی در خصوص میدان احشام شهر قیدار خاطرنشان کرد: شهرداری قیدار، زمین‌های میدان احشام را از روستاییان خریداری کرده و فقط راه دستیابی به میدان احشام با راه روستا مشترک است که شهرداری با شورا و دهیاری گوندره به تفاهم رسیده‌اند که شهرداری ماهانه مبلغی به حساب دهیاری واریز کند.

وی با بیان اینکه ظاهراً در میانه‌ها یکی_ دو ماه این مبلغ به حساب دهیاری واریز نشده است، افزود: روستاییان در پی دریافت این مبلغ هستند که طی صحبت با شهرداری مقرر شد که این هزینه را پرداخت و به‌روز کنند.

فرماندار خدابنده در خصوص مشکل کمربندی قیدار که از محدوده روستا می‌گذرد، گفت: بخشی از این زمین‌ها اوقافی بوده و به همین دلیل، مشکلاتی دارند.

وی افزود: اکثر مبالغ مربوط به سایر زمین‌ها نیز پرداخت شده و برخی دیگر نیز پرونده دارند که در حال ارزیابی زمین و پرداخت هزینه است که به مرور انجام می‌شود.// آ 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ]
اقای فرماندار خسارت به کدامیک از کشاورزان گوندره پرداخت کردید اقای مدیرکل های وب دروع بزرگ هست ما مشکل انتن دهی داریم شورای عزیز خیلی بزرگوارید همیشه واقعیتها را میگویید مسیولین بجای تشویق تکدیب میکنن ای خدا برس بداد ما که درروز روشن درول میگویند
فرم ارسال نظر