logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۴۳۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان خبرداد

ساخت 71 هزار و 135 واحد مسکونی در قالب طرح "نهضت ملی مسکن" در استان زنجان

ساخت-71-هزار-و-135-واحد-مسکونی-در-قالب-طرح-"نهضت-ملی-مسکن"-در-استان-زنجان-
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن در 4 سال آینده برای استان زنجان در مجموع ساخت 71 هزار و 135 واحد مسکونی تعیین شده است.

به گزارش موج رسا; مسعود بیات‌منش امروز در چهارمین جلسه شورای مسکن استان زنجان در سال جاری اظهار داشت: قانون جهش تولید مسکن بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان در 17 مرداد سال جاری در 24 شهریور از سوری مجلس به دولت و بلافاصله نیز جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌هایی که در این قانون مکلف هستند و وظایفی بر عهده آن‌ها گذاشته شده، ابلاغ شد.

وی با اشاره به کلیات قانون جهش تولید مسکن خاطرنشان کرد: طبق این قانون، دولت سالانه شرایطی را باید ایجاد کند که یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود و این قانون شامل تمام پهنه کشور و شهرها و روستاها و همچنین شامل دولت، بخش خصوصی و تعاونی‌ها می‌شود.

بیات‌منش با بیان اینکه تامین زمین برای اجرای این طرح بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است، افزود: تامین زمین در بخش خصوصی نیز بر عهده مردم است که از زمین‌های خودمالکی استفاده خواهد شد همچنین تامین بخشی از منابع مالی بر عهده متقاضیان و بخش دیگر نیز بر عهده بانک‌ها است که سالانه باید 20 درصد از منابع خود را در اختیار این پروژه‌ها برای تولید مسکن قرار دهند البته بانک مسکن چون بانک تخصصی مسکن است کل منایع خود را در اختیار این پروژه قرار می‌دهد و سایر بانک‌های تخصصی مانند بانک صنعت و معدن نیز با تشخیص بانک مرکزی خواهد بود.

*‌ تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر زنجان 350 میلیون تومان تعیین شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به تصویب تسهیلات نهضت ملی مسکن برای شهرهای مختلف گفت: مبلغ این تسهیلات برای شهر زنجان 350 میلیون تومان تعیین شده که عمده پروژه‌ها در شهر زنجان آغاز شده و به مرحله عقد قرارداد نیز رسیده و امیدواریم بانک‌ها این مبلغ تسهیلات را مد نظر قرار دهند تا بتوان پروژه‌ها را پیش برد.

وی با بیان اینکه در صورت تخصیص تسهیلات 350 میلیون تومانی به پروژه‌ها قطعاً در 2 سال آینده می‌توانیم واحدها را تحویل دهیم، ابراز کرد: تامین منابع مالی، یکی از مهمترین بخش‌های اجرای پروژه است.

*‌ تمام دستگاه‌های دولتی در تامین زمین باید به وزارت راه و شهرسازی کمک کنند

بیات‌منش با اشاره به ماده 10 قانون جهش تولید مسکن اظهار داشت: طبق این ماده، کلیه دستگاه‌های دولتی باید وزارت راه و شهرسازی را برای تامین زمین مورد نیاز، کمک کنند همچنین این ماده، سازمان ثبت اسناد و املاک را مکلف کرده که با درخواست وزارت راه و شهرسازی در مدت 2 ماه، سند املاک را به نام وزارت راه و شهرسازی برای استفاده در نهضت ملی مسکن ثبت کند.

وی با بیان اینکه تامین زمین، یکی از مباحث چالشی در بین دستگاه‌های دولتی است، خاطرنشان کرد: اولویت ما این است که خود اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به تامین زمین اقدام کند و تامین زمین از سایر دستگاه‌ها در اولویت بعدی قرار دارد و نمی‌خواهیم دستگاه‌ها را با چالش مواجه کنیم.

بیات‌منش با اشاره به ماده 16 قانون جهش تولید مسکن که به تامین نیرو پرداخته است، افزود: طبق این ماده، متقاضیان فقط هزینه انشعاب را پرداخت خواهند کرد که در این رابطه مشکلی با شرکت گاز نداریم اما شرکت‌های آب و برق، هزینه‌ای را از پروژه‌ها درخواست می‌کردند در حالی که کل زیرساخت شهرک‌ها در سطح استان را خود اداره کل راه و شهرسازی از طریق پیمانکاران انجام داده و هزینه آن را تامین می‌کند اما شرکت‌های مذکور در ورودی شهرک‌ها که چسبیده به زیرساخت‌های شهری است، هزینه‌ای را برای تامین نیرو تقاضا می‌کنند در حالی که ماده 16 گفته که متقاضیان صرفاً باید حق انشعاب را پرداخت کنند و شرکت‌های خدمات‌رسان حق دریافت هزینه دیگری ندارند و این تکلیف قانونی است.

*‌ جهش تولید مسکن، تکلیف قانونی برای تمام دستگاه‌ها است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به ماده 12 قانون جهش تولید مسکن که تامین زمین است، گفت: زمین‌هایی در گذشته توسط وزارت راه و شهرسازی به اشخاص و ادارات شامل بخش دولتی، خصوصی و عمومی واگذار شده که مهلتی برای ساخت داشت اما تاکنون ساخته نشده‌اند که طبق این ماده، وزارت راه و شهرسازی باید اخطار داده و قرارداد را فسخ کند و زمین‌های مذکور جهت تامین زمین نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی برگشت داده و برای کاربری‌های مسکونی و عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این ماده نیز تکلیف قانونی است، افزود: حتی انفصال از خدمت نیز طبق این قانون برای متخلفان پیش‌بینی شده است.

بیات‌منش خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی طبق این قانون برای هر واحد مسکونی، یک میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده، پیش‌بینی کرده است.

*‌ سهم استان زنجان از نهضت ملی مسکن 71135 واحد تعیین شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن در 4 سال آینده برای استان زنجان در مجموع ساخت 71 هزار و 135 واحد مسکونی تعیین شده است، گفت: هرچند به لحاظ جمعیت، سهمیه استان زنجان 52 هزار واحد می‌شد اما مباحث مربوط به آمایش سرزمین را نیز در نظر گرفته‌اند که سبب شده تا بخشی از سهمیه کلان‌شهرها به سایر استان‌ها توزیع شود.

وی با بیان اینکه طبق ظرفیت‌سنجی‌های صورت‌گرفته، ظرفیت تولید 82 هزار واحد مسکونی در استان زنجان طی 4 سال آینده وجود دارد اما همان 71 هزار و 135 واحد، نیاز استان را برطرف می‌کند.، اظهار داشت: هم‌اکنون 21 هزار واحد از نهضت ملی مسکن در استان زنجان در حال اجرا است که 17 هزار واحد تامین زمین شده و در سفر رئیس‌جمهوری کلنگ‌زنی شد و 3474 واحد نیز پیمانسپاری شده و در حال اجرای فاز نخست است.

بیات‌منش خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی این است که سهمیه 2 سال آینده را از الان اجرا کنیم و در این مدت، برنامه‌ریزی برای 2 سال دوم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن تا 15 آذر ادامه دارد، افزود: تاکنون 40 هزار نفر در فاز دوم ثبت‌نام کرده‌اند و پس از پایان مهلت ثبت‌نام، پالایش متقاضیان جهت تطبیق شرایط، یک ماه زمان می‌برد.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه تشکیل صندوق ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی در این قانون پیش‌بینی شده است، گفت: این صندوق تشکیل شده و منابع خوبی نیز برای آن پیش‌بینی شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر