logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۴۲۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

۷هزار امضا در اعتراض به «شهر گربه‌ها»

۷هزار-امضا-در-اعتراض-به-«شهر-گربه‌ها»
برخی کاربران سامانه «فارس من» با راه‌اندازی پویش و بیش از ۷هزار امضا، خواستار لغو اکران فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» شده‌اند.

به گزارش موج رسا; فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدجواد هاشمی، از سوم آذرماه در ۱۳۴ سالن سینما روی پرده رفته و تا امروز ۱۶۶ میلیون تومان فروخته است. به ادعای هاشمی، این فیلم نقد مهاجرت و زندگی رویایی در آن‌سوی آب است.

با این حال گویا وسیله مناسبی برای هدف خود انتخاب نکرده و اقشار مذهبی و دغدغه‌مند را نسبت به محتوای فیلم به ویژه سکانس‌های رقص و آواز آن دل‌آزرده کرده است. این مخاطبان با ثبت ۴ سوژه در سامانه «فارس من» که بیشترین آن‌ها ۶۶۰۰ امضا دارد، خواستار توقف اکران این فیلم شده‌اند.

حجت‌‌الاسلام حمید تهرانی، طلبه ۲۸ ساله‌ای که یکی از این سوژه‌‌ها را ثبت کرده است، درباره دغدغه‌هایش به فارس گفت: در گروه طلاب در ایتا، فیلمی از آقای سیدجواد هاشمی دیدم که در آن عنوان کرده بود چه کسی گفته رقص حرام است؟ ناراحت شدم از اینکه نه تنها با چنین تفکری مقابله نشده است، بلکه ایشان در کار مراجع دخالت هم می‌کند. از آن‌جایی که رهبری فرمودند آشوب و تجمع نکنید و مطالبه کنید، تنها کاری که می‌توانستیم بکنیم این مطالبه‌گری از طریق فارس من بود.

او تأکید کرد: فکر نمی‌کردم در کمتر از یک روز اینقدر از کمپین استقبال شود، این نشان می‌دهد که چنین موضوعی دغدغه پدرها و مادرها هم هست.

هاشمی در مصاحبه‌‌ای ویدئویی گفته است: «در آموزه‌های دینی گفته‌اند رقص گناه دارد و حرام است؛ البته رقصیدن زن برای شوهرش اشکالی ندارد. من این تناقض را متوجه نمی‌شوم. اگر برای زن اشکالی ندارد ـ به شرطی که برای نامحرم نباشد ـ پس برای مرد اصلاً‌ اشکالی ندارد!

فیلم من وقتی دارد در جمهوی اسلامی دارد اکران می‌شود، پس خط قرمزی را رد نکرده است. رقص در این اندازه‌ای که ما در فیلم ارائه کرده‌ایم، اشکال شرعی ندارد. خیلی‌ها دوست ندارند ببینند، خب نبینند. اصولاً قشری که تندرو هستند و قضاوت‌های خودشان را از دین و مذهب دارند، به شدت به من اعتراض کرده‌اند. مگر من چه‌کار کرده‌ام؟ حلال خدا را نباید که حرام کرد! من اعتقاد دارم این حرام نیست، حلال خدا را که نباید حرام کرد. من دیدگاهم این است که این حرام نیست، اگر حرام بود که در جمهوری اسلامی پخش نمی‌شد.» 

این موضوع برخی دغدغه‌مندان ساحت فرهنگ و مذهب را بر آن داشته تا نسبت به اباحه‌‌گری در سینما و ترویج رقص و مسائل جنسی، معترض باشند. آن‌ها با ثبت سوژه در «فارس من» نوشته‌اند «شهر گربه‌ها» خلاف شئونات شرعی و اسلامی است و کارگردانش در قالب نقش گربه‌ها، رقص و پایکوبی زنان و خوانندگی آنها مجاز دانسته و حتی در مقام دفاع هم برآمده است.

* فتوای رهبر انقلاب درباره رقص

در بخشی از این مطالبه آمده است:اگر دشمن بخواهد جامعه‌ای را به انحطاط اخلاقی بکشد باید ابتدا برای فرزندان و نسل‌های آن برنامه ریزی کند تا رفته رفته ارزشهای اخلاقی رنگ خوشان را ببازند. این کار را دشمن بسیار نامحسوس و بدون اینکه توجه‌برانگیز باشد در قالب‌های مختلفی به خورد فرزندان جامعه میدهد. ابتدا از کار‌های مربوط به کودکان شروع میکنند که حساسیت کمتری دارد و سناریویی می‌چینند که کمتر حساسیت برانگیز باشد. چون نمی‌توانند از ابتدا در فیلم بزرگسال سکانس رقص را اجرا کنند ابتدا در فیلم‌های کودک و نوجوان آن هم در قالب رقص حیوانات انحراف را پایه‌ریزی می‌کنند. باید جامعه مؤمنین نسبت به این امر هشیار باشند و از نفوذ فرهنگی دشمن جلوگیری کنند قبل از اینکه خیلی دیر شود.

متأسفانه کارگردان این اثر پا را از این حد هم فراتر گذاشته و در توجیه کار خود به نظریه‌پردازی غیر تخصصی در دین پرداخته و شبهاتی را علیه فتوای مراجع عظام تقلید مطرح کرده و اساسا منکر حرمت رقص شده است.

در ادامه فتوای رهبر عزیزمان در کتاب اجوبة الاستفتائات را مبنی بر حرمت رقص می‌آوریم:
رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند، مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌گونه‌ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‌ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.

در پایان این کمپین آمده است: «اگر در شرایط فعلی جامعه اسلامی نسبت به اینگونه امور بی‌‌تفاوت باشد، کسی را غیر از خود نمی‌تواند ملامت کند و باید پاسخگویی خون شهیدانی باشد که با خون خود این شجره طیبه را آبیاری کرده‌اند. در پایان از وزارت ارشاد و قوه قضائیه در خواست داریم که از ادامه اکران این فیلم جلوگیری کند و با کسانی که با مسامحه‌کاری نسبت به صدور مجوز برای این فیلم اقدام کرده‌اند برخورد کند و پاسخ مناسبی به کسانی که مجوز اکران آن را داده‌اند، داده شود.»

 

 

هاشمی اخیراً گفته است: «آنقدر بدهکاری دارم که باید به نحوی برای پرداخت آن‌ها اقدام کنم و پرداخت بدهی‌ها نیز منوط به این است که فیلم فروش خوبی داشته باشد و اگر نفروشد در زندان همه را ملاقات می‌کنم.» ورشکستگی فیلم‌های بی‌محتوا و برنامه‌ریزی عوامل برای حاشیه‌سازی و فروش بیشتر، یکی از راه‌های غیراخلاقی عوامل فیلم برای دیده‌شدن و موفقیت در گیشه است./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر