logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۷
[ شناسه خبر : ۲۴۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
با توجه افزایش دما/

هشدار محیط زیست استان زنجان نسبت به آتش سوزی جنگلها/ کشاورزان و گردشگران توصیه‌ها را جدی بگیرند

هشدار-محیط-زیست-استان-زنجان-نسبت-به-آتش-سوزی-جنگلها-کشاورزان-و-گردشگران-توصیه‌ها-را-جدی-بگیرند

اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نسبت به آتش سوزی جنگلها هشدار داد.

 

به گزارش موج رسا; اداره کل محیط زیست استان زنجان با توجه به افزایش دما و خشکی هوا نسبت به احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی  هشدار داد.

امجد باقری مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا; با اعلام این هشدار گفت: کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می شوند از روشن کردن آتش تا اطلاع ثانوی جدا خودداری کنند.

وی افزود: با توجه بارش نسبتا خوب باران در اوایل سال شاهد پوشش گیاهی خوبی در مراتع هستیم و از طرفی فرارسیدن فصل گرما نیز سبب شده تا احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگلها افزایش یابد

 مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: انتظاری که از مردم داریم این است که از برافروختن آتش در محیط های جنگلی و مراتع که احتمال شیوع آتش سوزی وجود دارد پرهیز کنند و در صورت موارد آتش سوزی به اداره کل محیط زیست استان، منابع طبیعی، آتش نشانی و دهیاری روستاها اطلاع داده تا اقدام لازم انجام شود.

وی با اشاره به عواقب این آتش سوزیها عنوان کرد: در آتش سوزیهایی که در مراتع و جنگلها اتفاق می‌افتد علاوه بر ایجاد حریق در مراتع و سوختن درختها، حیات خیلی از موجودات زنده نیز به خطر می‌افتد.

باقری اضافه کرد: خزندگان از جمله جانورانی هستند که در آتش سوزیها احتمال آسیب آنها بسیار است و حیوانات کوچکی که قدرت واکنش سریع و فرار ندارند طعمه حریق می‌شوند.

وی با توصیه به مردم استان زنجان برای همکاری با سازمانهای مرتبط در خصوص آتش سوزی مراتع و جنگلها خاطرنشان کرد: سامانه 1540 زیست محیطی در سطح کل کشور بدون کدگیری و به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی است و از طرفی شماره‌های 3-02433541001 و 09392888657 در اداره کل محیط زیست استان زنجان آماده پاسخگویی هستند.

گفتنی است که از مساحت دو میلیون و 216 هزار و 400  هكتاری استان  یک میلیون و 234 هزار و 613 هكتار يعنی 56 درصد  آن شامل اراضی منابع ملی است و از اين اراضی ملی 97 هزار و 355 هكتار آن شامل جنگلهای طبيعی استان  است به عبارت ديگر 9.7 درصد عرصه‌های ملی و 4.4 درصد مساحت كل استان را مناطق جنگل طبيعی تشكيل می‌دهد.

طبق اعلام منابع طبیعی استان زنجان سال گذشته بیش از  ۹۲ فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان زنجان رخ داد و این عامل به عنوان سومین عامل تأثیرگذاری است که منابع طبیعی را با تهدید مواجه کرده است.

بیشترین میزان آتش‌سوزی سال گذشته استان زنجان مربوط به شهرستان‌های زنجان، طارم و سلطانیه بوده است.

شماره تلفن رایگان 1504 نیز از سوی یگان  حفاظت از منابع طبیعی اعلام شده تا مردم گزارش‌های مربوط به قطع درختان، بوته‌کنی، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل را با آن در میان بگذارند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر