logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۹
[ شناسه خبر : ۲۴۱۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
گفت‌وگوی موج‌رسا با مخترع بسیجی؛

آبی که به هدر نمی‌رود/ بسیجیانی که با اختراع خود به مدیریت بحران آب کمک می‌کنند

آبی-که-به-هدر-نمی‌رود-بسیجیانی-که-با-اختراع-خود-به-مدیریت-بحران-آب-کمک-می‌کنند-
محققان و مبتکران بسیجی در مرکز رشد مطالعات قراراندیش صائب با همکاری بسیج توانسته‌اند با ارائه طرحی ضمن استحصال انرژی از آب‌های خاکستری، آب مذکور را دوباره به چرخه تولید بازگردانند.

به گزارش موج رسا; بسیج، عرصه میدانداری داوطلبانه در حوزه‌های مختلف است. روزی بنا می‌شود به عنوان بسیجی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، حضور پیدا کنی و روزی به سبب وقوع سیل و زلزله باید در کنار مردم آسیب‌دیده باشی و علاوه بر تسکین روحی آن‌ها در بازسازی مناطق نیز مشارکت کنی اما بسیج فقط منحصر به جبهه و جنگ و بازسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده نیست و بسیجیان دلاور و سلحشور در عرصه‌های علمی و آموزشی نیز با ارائه ایده، طرح و اختراعات خود، قله‌های نخبگی را پیموده‌اند.

یکی از مراکزی که همکاری تنگاتنگی با بسیج علمی، فناوری و پژوهشی دارد، مرکز رشد مطالعات قراراندیش صائب است.

علیرضا حسنلو، مسئول این مرکز به خبرنگار موج رسا؛ می‌گوید: مرکز صائب، کارکردها و فعالیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف از جمله آب، انرژی، آسانسور، سیستم‌های تهویه و ژئوفیزیک دارد.

وی با اشاره به نمونه‌ای از محصولات مرکز صائب به عنوان سکوی هوشمند آسانسور اظهار می‌کند: وزنه‌ها در این سکو قابل تنظیم بوده و اگزاست صنایع نیز حذف شده است.

حسنلو با بیان اینکه متاسفانه نه تنها زنجان و ایران بلکه کل دنیا مبتلابه اگزاست صنایع است، خاطرنشان می‌کند: مرکز صائب در طرح‌های خود برای اولین بار، اگزاست صنایع را حذف کرده است.

وی می‌افزاید: حذف اگزاست صنایع یعنی از گرمای حجیمی که از دودکش‌های صنایع، تلف می‌شود، برق تولید کرده و گرمایش آن را مجدد احصا کرده‌ایم.

مسئول مرکز رشد مطالعات قراراندیش صائب با اشاره به آب‌های خاکستری منازل می‌گوید: آب خاکستری، آب‌هایی مانند حمام و روشویی هستند که به اصطلاح، سیاه نیستند و قابل استفاده مجدد هستند لذا از این آب‌ها هم استفاده مجدد شده و هم انرژی استحصال می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک بیمارستان 500 تختخوابی به اندازه حج آب سد سلمانلو آب مصرف می‌شود، اظهار می‌کند: هر تخت بیمارستانی به‌طور میانگین بیش از یک هزار لیتر آب مصرف می‌کند که با طرح‌هایی که ارائه داده‌ایم این آب‌ها را به چرخه بازگردانده و ضمن تصفیه از آن برق نیز تولید می‌کنیم.

حسنلو با بیان اینکه تبدیل مجتمع‌های مسکونی به محلات نیمه‌مستقل به تصویب رسیده که زیرساخت‌ها در خود مجتمع‌ها تعریف شود، خاطرنشان می‌کند: این موضوع که نتیجه مجموعه مطالعات و 15 سال کار تحقیقاتی است، مقرر شده در طرح اقدام ملی مسکن (پروژه 744 واحدی برکت در کوی نصر زنجان) انجام شود.

وی می‌افزاید: زیرساخت‌ها در این طرح، مختص خود مجتمع بوده و در همان مجمتع به‌صورت محله نیمه‌مستقل تامین می‌شود.

مسئول مرکز رشد مطالعات قراراندیش صائب با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود برای وضعیت فعلی نیست، افزود: زیرساخت لازم برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی وجود ندارد و مستاصل است که شرکت جهاد نصر به عنوان یکی از پیمانکاران، پیگیر اجرای طرح محلات نیمه‌مستقل است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر