logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۶
[ شناسه خبر : ۲۴۱۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
در میزگرد موج رسا به مناسبت سالروز تاسیس بسیج دانشجویی مطرح شد؛

لزوم توسعه معنویت دفاع مقدس در دانشگاه‌ها/ تبیین شعار نه شرقی و نه غربی در ابعاد مختلف از وظایف اصلی بسیج دانشجویی است

لزوم-توسعه-معنویت-دفاع-مقدس-در-دانشگاه‌ها-تبیین-شعار-نه-شرقی-و-نه-غربی-در-ابعاد-مختلف-از-وظایف-اصلی-بسیج-دانشجویی-است
لزوم توسعه معنویت دفاع مقدس در دانشگاه‌ها، وظیفه بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها پاسداری از اصل نه شرقی و نه غربی و تبیین وظیفه بسیج دانشجویی در خصوص شعار نه شرقی و نه غربی در تمامی ابعاد از مواردی بود که در میزگردی که به مناسبت سالروز تاسیس بسیج دانشجویی در موج رسا برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش موج رسا; بعد از اتمام دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت، بحث‌های نویی در راستای مبارزه انقلابی با باطل شکل گرفت مانند جنگ فقر و غنا، و این ادبیات رفته رفته منجر به صدور پیام بسیج دانشجوی طلبه امام خمینی(ره) در 2 آذر شد.

به نظر شما چه چیزی باعث شد که نیاز به تشکیل بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها باشد و امام(ره) پیام تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را صادر کنند؟

فاطمه حمدی مسئول سابق بسیج دانشجویی پردیس الزهرا زنجان با اشاره به ضرورت شکل گیری بسیج در دانشگاهها و حوزه علمیه بعد از دفاع مقدس، اظهار کرد: برای فهم ضرورت تشکیل بسیج دانشجویی باید برگردیم به انقلاب و ببینیم که هدف از انقلاب چه بود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهم دلیل به وجود آمدن انقلاب اسلامی را عرض کنم باید بگویم به اندازه طول تاریخ و عمر بشر دنیا شاهد یک نزاع و درگیری بین جبهه حق و باطل بوده است، ابراز کرد: همواره در طول تاریخ شاهد این هستیم که جبهه حق نسبتی را با جبهه باطل برقرار کرده و همیشه به دنبال این بوده است تا در مقابل جبهه باطل بایستد و روایات و قصه‌های قرآنی در این باره زیاد است.

میزگرد

مسئول سابق بسیج دانشجویی پردیس الزهرا زنجان با بیان اینکه یک زمانی این تقابل در بین دو انسان مانند هابیل و قابیل بود و زمانی هم دو نظام اجتماعی باهم در گیر شده اند، تصریح کرد: پیامبران به فرا خور جبهه باطل مقابل خود، شروع به کنش در برابر جبهه باطل کرده اند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به بیان امامین انقلاب در مواجهه با بلوک غرب و شرق به دنبال تعریف یک نسبتی بوده است، عنوان کرد: می‌بینیم که این نظام باطل یک ویژگی‌هایی دارد که خود را در غالب یک تمدن مبتنی بر یک جهان بینی تولید علم می‌کند و به اهداف اومانیستی خود می‌رسد.

حمدی با بیان اینکه جبهه باطل در زمان ما کارخانه تولید افراد مشرک و باطل در جهان دارد، افزود: در مقابل این تمدن باطل، انقلابی شکل گرفت که در مقابل این تمدن ایستاده است.

میزگرد

وی بیان کرد: اهمیت تشکیل بسیج دانشجویی از این نظر که مرکز تولید علم است و این مرکز می‌خواهد نسبت خود را با تمدن غرب برقرار کند حائز اهمیت است.

مسئول سابق بسیج دانشجویی پردیس الزهرا(س) زنجان با اشاره به بیانات امامین انقلاب اسلامی، عنوان کرد: امام می فرماید: برای شکست طوفان فتنه ها و جلوگیری از سیل آفت‌ها به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شوید ملتی که در خط مقدم اسلام ناب محمدی است و مخالفت با استکبار و پول پرستی و مقدس نمایی است باید همه افرادش بسیجی باشند؛ بر اساس این بیان همه دانشجویان و طلاب باید نسبت به اهداف انقلاب اسلامی و مبانی اسلام یک ایفای نقشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در خصوص ضرورت تشکیل بسیج دانشجو و طلبه می فرمایند: یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها بسیج دانشجو و طلبه است؛ عنوان کرد: امام برای این قشر ماموریت‌هایی در نظر گرفته که می فرماید: دانشجویان دانشگاه‌ها و طلاب باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب دفاع کنند، فرزندان بسیجی‌ام در این مراکز پاسدار اصول نه شرقی و نه غربی باشند.

حمدی ادامه داد: این که دانشجو در مرکز تولید علم است و  امام(ره) به این قشر توجه دارد و مقابله با اصل نه شرقی و نه غربی را بردوش این قشر می‌گذارد برای جلوگیری از استحاله انقلاب از مبانی اسلامی است.

وی با بیان اینکه برای دفاع از انقلاب در جایگاه هایی هستیم که تولید علوم اسلامی متناسب با آن رشته را باید مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: اصلی‌ترین وظیفه بسیج دانشجویی این است که شعار نه شرقی و نه غربی را در تمامی ابعاد تبیین کند.

با توجه به ضرورت و اهمیت بسیج دانشجویی و طلاب در مراکز علمی کشور و نیاز به نقش آفرینی این قشر به خاطر مولفه‌های جوانی نقش بسیج دانشجویی و طلاب در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه چیست؟ بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها چه نقشی و جایگاهی دارد؟

مهدی نصیری معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور نیز با اشاره به نقش بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل دانشجویی متولی تولید معنویت در دانشگاه‌ها است.

میزگرد

وی با بیان اینکه یکی از وظایف بسیج دانشجویی آگاهی از زمان و مانع از جولان ایادی غرب و شرق در دانشگاه‌ها است، ادامه داد: بسیج دانشجویی با مطالبه‌گری و در عین حال نقش آفرینی باید در تولید علوم انسانی اسلامی در دانشگاه‌ها به اندازه خود سهیم باشد.

معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه یکی از نقش‌های بسیج دانشجویی باید اتحاد بین حوزه و دانشگاه باشد عنوان کرد: بسیج دانشجویی خوشبختانه امروز در دانشگاه‌ها از جایگاه خوبی برخوردار است.

فاطمه کریمی نیز با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ابراز کرد: نگاه رهبری به نقش آفرینی جوانان و دانشجویان در بیانیه گام دوم انقلاب بسیار متعالی است به نحوی که مکررا رهبری کلید واژه جوان را عنوان می‌کند.

وی با اشاره به پیام دو آذر امام خمینی(ره) تصریح کرد: امام(ره) در این پیام یک نوع نگاه تخصصی به بسیج دارند و بسیج را در حوزه‌های مختلف متخصص می‎خوانند.

مدیریت خواهران مرکز پژوهش‌های بسیج دانشجویی استان زنجان بیان کرد: امام(ره) در پیام تشکیل بسیج دانشجو و طلبه تاکید بسیار زیادی بر همراهی و اتحاد دو قشر دانشجو و طلبه دارند و این یکی از وظایف این دو قشر بسیجی است.

وی با بیان اینکه اگر اتحاد بین دانشگاه و حوزه شکل گیرد ضد انقلاب در این مراکز حساس ریشه کن می‌شوند افزود: وظیفه بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها پاسداری از اصل نه شرقی و نه غربی است.

با توجه به اینکه بسیج دانشجویی باید مرکز تولید و نشر معنویت در داخل دانشگاه ها باشد بسیج دانشجویی برای ارتقا معنویت در دانشگاه ها باید چه کار کند؟

امیرحسین محمدی با اشاره به پیام 27 تیر امام خمینی(ره) برای پذیرش قطعنامه 598، بیان کرد: امام خمینی(ره) کلید واژه‌های بسیار مهمی را در این پیام آورده‌اند و یکی از این کلید واژه‌ها تقابل اسلام ناب با اسلام آمریکایی است.

میزگرد

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در پیام دو آذر از بسیج دانشجویی می‌خواهد که تعمیق اسلام ناب محمدی را در دانشگاه داشته باشد، افزود: ما شاهد تکرار کلید واژه اسلام ناب در پیام دو آذر امام خمینی‌(ره) هستیم و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان بیان کرد: تعمیق گفتمان اسلام ناب را امام (ره) از دانشجو های بسیجی می‌خواهند و امام (ره) این وظیفه را در دست نخبگان و افراد تریبون دار می‌دانند.

کریمی با بیان اینکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب 7 توصیه به جوانان دارند، ادامه داد: معنویت جزو شاخص‌هایی است که رهبری در گام دوم مطرح و تاکید می‌کنند.

حمدی با بیان اینکه دلیل تاکید امامین انقلاب بر معنویت در فضای دانشگاهی به دلیل نخبگانی بودن فضا و الگو قرار گرفتن رفتار دانشجویان در بین مردم است افزود: اگر معنویت در دانشگاه‌ها پر رنگ باشد این حرکت در جامعه نیز سر ریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه نگاه ما به جامعه لازمه اش معنویت است خاطر نشان کرد: غرب توجهی به معنویت ندارد و غرب باتوجه به نگاه خود به جهان، تولید علم کرده است.

مسئول سابق بسیج دانشجویی پردیس الزهرا(س) زنجان بیان کرد: یکی از دلایل همراهی حوزه علمیه با دانشگاه‌ها این است که در تولید علم به معنویت و مسائل دینی توجه شود.

وی با بیان اینکه اگر ما بخواهیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم با علوم تولید شده توسط غرب ممکن نیست ادامه داد: معنویت یکی از الزامات برای مسلمانان است.

میزگرد

مهدی نصیری معاون علمی بسیج دانشگاه فرهنگان کشور با بیان اینکه رهبری سال‌ها است که در غالب پیام های مختلف به بحث معنویت اشاره می‌کند، افزود: در نگاه رهبری و توصیه‌های رهبری ما شاهد این هستیم که رهبری زمانی که امری را تکرار می‌کنند به معنی این است که این امر بر روی زمین مانده است.

وی با بیان اینکه ما در بحث معنویت خلع‌هایی در بین جوانان داریم ادامه داد: بسیج دانشجویی باید این خلع‌ها را در دانشگاه و در بین جوانان رفع کند.

معاون علمی بسیج دانشگاه فرهنگیان کشور ابراز کرد: اگر ما بخواهیم فردی را در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم باید به دو موضوع مبانی اسلامی و اخلاق توجه ویژه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: رهبری برای تکمیل مبانی اسلامی تاکید کرده اند تا به اندیشه شهید مطهری رجوع شود.

نصیری با بیان اینکه جلسات اخلاق در دانشگاه‌ها و سطح شهر کم شده است تاکید کرد: نیاز است نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه به این امر ورود جدی داشته باشد.

میزگرد

محمدی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس معنویت و اخلاق گل سرسبدی بین جوانان بود، افزود: جمع بسیجیان در دفاع مقدس یک کلاس اخلاق به شمار می‌رفت.

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) به علما توصیه می‌کنند که خاطرات شهدا را بخوانید و ببینید این‌ها در جبهه چه معنویتی داشتند.

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان بیان کرد: امام خمینی(ره) از بسیجیان انتظار دارند که معنویت در جبهه را در داخل دانشگاه داشته باشند و آن را نشر دهند و فضای دانشگاه را بسازند.

وی با بیان اینکه مهمترین دلیل پیروزی معنویت است خاطر نشان کرد: اگر قرار است در دانشگاه به جایی برسیم و اگر قرار است قله‌های علم را فتح کنیم قطعا با معنویت این امر ممکن است.

وظیفه بسیج دانشجویی در قبال انقلاب اسلامی چیست؟

نصیری معاون علمی بسیج دانشگاه فرهنگیان کشور در پاسخ به این سوال با اشاره به شعار ها و وظایف بسیج دانشجویی ابراز کرد: تربیت نیروی تراز انقلاب و نقش آفرینی دو شعار محوری بسیج دانشجویی است.

وی با بیان اینکه یک سری کارهای خوبی در حوزه نقش آفرینی و تربیت نیرو شده است افزود: تاثیرات استاد بر تربیت نیرو بسیار مهم است و باید از اساتید بزرگ استفاه کنیم.

معاون علمی بسیج دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: کار کردن نیرو های بسیجی بر روی مسائل تخصصی در دانشگاه می‎تواند تربیت نیروی تراز انقلاب را سرعت بخشد. // ک

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر