logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۷
[ شناسه خبر : ۲۴۱۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
راضی شدن صهیونیست‌ها به توافق بد با ایران به‌جای شکست نظامی؛

چرا اسرائیل برجام می‌خواهد؟

چرا-اسرائیل-برجام-می‌خواهد؟-
تقویت بازدارندگی هسته‌ای ایران با پیشروی فزاینده توسعه برنامه هسته‌ای، وضعیت فعلی را برای تل‌آویو به کابوس تبدیل کرده است. مقامات نظامی و امنیتی سابق رژیم‌صهیونیستی اذعان کردند توافق بد با ایران بهتر.

به گزارش موج رسا; «زمان علیه آمریکاست»؛ این عبارت پربسامدترین گزاره به‌کارگیری شده توسط رسانه‌های آمریکایی درباره وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران است. معنای این گزاره برای اسرائیل بحرانی‌تر و به معنای شبکه‌ای پیچیده از مخاطرات برای تل‌آویو است.

نیویورک‌تایمز در این رابطه گزارش می‌دهد: در داخل کاخ سفید، در روزهای اخیر تقلاهایی وجود داشته برای بررسی اینکه آیا نوعی توافق موقت ممکن است برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران قابل دستیابی باشد و در مقابل، ایالات متحده ممکن است تعداد محدودی از تحریم‌ها را کاهش دهد که مشکل را حل نمی‌کند اما ممکن است برای مذاکره زمان بخرد و در عین حال تهدیدات اسرائیل برای بمباران تأسیسات ایران را هم متوقف می‌کند. طبق این گزارش، خرید زمان، شاید به میزان زیادی ضروری باشد. اما بسیاری از مشاوران بایدن در این باره تردید دارند که اعمال تحریم‌های جدید علیه مقامات ایران، ارتش یا تجارت نفتی‌اش - در کنار ۱۵۰۰ تحریمی که ترامپ تحمیل کرد - موفقیت‌آمیزتر از تلاش‌های گذشته به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای تغییر مسیر باشد. 

با نزدیک شدن به موعد دور تازه مذاکرات در وین طی هفته آینده، مقامات رژیم صهیونیستی با نگرانی فزاینده‌ای به وین و میز مذاکرات چشم دوخته‌اند تا شاید خروجی آن، خروج ایران از مدار بازدارندگی هسته‌ای باشد؛ اتفاقی که نفتالی بنت، نخست‌وزیر چرخشی این رژیم از آن به عنوان جنگ سرد با ایران یاد کرده است. بنت ماه گذشته در گفت‌وگو با نشریه تایمز چاپ لندن گفت: اینکه ایران اکنون در پیشرفته‌ترین نقطه توانایی خود در غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد، دیگر راز نیست. ما در حال حاضر در جنگ سرد با آنها هستیم. در ۳۰ سال اخیر ایران در اطراف ما مستقر شده تا ما را به خود مشغول کند و از عمل باز دارد. 

از طرف دیگر، پیشرفت چشمگیر برنامه هسته‌ای ایران و گسترده‌تر شدن ابعاد آن در کنار ذخایر ترسناک غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ و ۲۰ درصد ایران برای تل‌آویو، راهی جز پذیرش احیای توافق هسته‌ای نزد سران صهیونیست نگذاشته است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که اخیرا خدمتکار شخصی‌اش به جاسوسی برای ایران متهم شد یکشنبه‌شب گفت از توافق طولانی‌تر و با نظارت دقیق‌تر با ایران حمایت می‌کند. 

به نوشته پایگاه عروتص شوع، «بنی گانتس» در نشستی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: «من از توافق هسته‌ای که طولانی‌تر، قوی‌تر و با نظارت دقیق‌تر باشد، حمایت خواهم کرد».

وزیر جنگ اسرائیل پیش از این در تابستان و در مصاحبه با فارین پالیسی گفته بود تل‌آویو حاضر است توافق هسته‌ای و بازگشت آمریکا به آن را بپذیرد. گانتس اعلام کرد تل‌آویو حاضر به پذیرش توافق هسته‌ای ایران که طرف‌های برجام و ایالات متحده و جمهوری اسلامی در حال مذاکره درباره آن هستند، است.

علاوه بر گانتس، «آحارون زیوی» رئیس سابق دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی هم گفته توافق هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا از برجام بدتر خواهد بود اما گفت حتی چنین توافقی که ضعیف‌تر از برجام است از نبود هیچ توافقی بهتر است. مقام سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست گفته بود حتی یک توافق بد به اسرائیل فرصت خواهد داد «تهدید هسته‌ای تهران» را تا سال ۲۰۳۱ به عقب بیندازد، در حالی که ایران در حال حاضر در آستانه هسته‌ای شدن است. زیوی گفته انتظار دارد توافق جدید بر سر برجام ظرف چند ماه آینده حاصل شود. 

وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی جدیدترین نفری است که به برجام راضی است. «موشه یعلون» طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی روزنامه هاآرتص گفت: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته درباره ایران درمی‌یابیم اشتباه اصلی خروج از توافق بود. این توافق به خودی خود یک اشتباه تاریخی بود اما خروج از آن بهانه‌ای برای ادامه [غنی‌سازی] به آنها داد. ترامپ تصمیم خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ را با تشویق‌ها و تمجید نتانیاهو اتخاذ کرد».

وزیر سابق جنگ اسرائیل با ادعای اینکه هنوز می‌توان مانع دستیابی ایران به آنچه شد که او آن را قابلیت تسلیحات اتمی خواند، گفت: «این به دولت آمریکا بستگی دارد. توصیه من به کابینه کنونی اسرائیل این است که از نزدیک و بی‌سروصدا با دولت بایدن همکاری کند و از درگیری‌های عمومی مانند سخنرانی نتانیاهو در کنگره در سال ۲۰۱۵ خودداری کند». یعلون همچنین افزود: «در آن زمان از این موضوع راضی نبودم. ما می‌توانیم بحث کنیم اما نباید با آمریکایی‌ها بجنگیم. ما باید درباره اختلافات با آنها صحبت کنیم، نه اینکه به آنها حمله کنیم. هر چند با این ایده که آمریکا می‌تواند از خاورمیانه عقب‌نشینی کرده و جدا شود، مخالف هستم. اگر از تروریسم فرار کنید، تروریسم پیش شما می‌آید». وی مدعی شد: «ایران منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه است و امیدوار است به یک چتر اتمی دست یابد تا مداخله تهاجمی خود را در دیگر کشورهای منطقه تشدید کند».

* هشدار واشنگتن به تل‌آویو

«نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت در ۲۰ ماه گذشته عوامل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران را ترور کرده و انفجارهای بزرگی را در ۴ تأسیسات هسته‌ای و موشکی ایران به راه انداختند به این امید که سانتریفیوژهای تولیدکننده سوخت هسته‌ای را فلج کنند و روزی را به تاخیر بیندازند که ایران ممکن است قادر به ساخت بمب باشد اما مقامات اطلاعاتی آمریکا و بازرسان بین‌المللی می‌گویند ایرانی‌ها به سرعت دوباره آنها را احیا کرده‌اند، اغلب با نصب ماشین‌های جدیدتر که می‌توانند اورانیوم را با سرعتی بسیار بیشتر غنی‌سازی کنند.

در ادامه این گزارش آمده: زمانی که کارخانه‌ای که قطعات کلیدی سانتریفیوژ را می‌ساخت، اواخر بهار دچار آنچه انفجاری فلج‌کننده به نظر می‌رسید، شد که بسیاری از موجودی قطعات و دوربین‌ها و حسگرهای نصب شده توسط بازرسان بین‌المللی را از بین برد، تولید تا اواخر تابستان از سر گرفته شد. یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی آن را طرح «بازسازی بهتر» تهران خواند.

نیویورک‌تایمز به نقل از چند مقام آگاه از بحث‌های پشت صحنه گزارش داد مقامات آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود هشدار داده‌اند حملات مکرر به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است از نظر تاکتیکی رضایت‌بخش باشد اما این حملات در نهایت نتیجه خلاف انتظار دارند.

به ادعای این گزارش، مقامات اسرائیلی گفته‌اند قصد کاستن از این اقدامات را ندارند و هشدارها را مبنی بر اینکه چنین اقداماتی ممکن است تنها بازسازی سریع برنامه ایران را تشویق کنند، نادیده گرفته‌اند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، گام‌های تهاجمی‌تر که سال‌ها پیش موفقیت‌آمیز بود، ممکن است نتیجه‌ای را که در ذهن دارند به همراه نداشته باشند. در آژانس امنیت ملی و فرماندهی سایبری ایالات متحده، اتفاق نظر وجود دارد که اکنون انجام آن نوع حمله سایبری که ایالات متحده و اسرائیل بیش از یک دهه پیش انجام دادند، زمانی که به ادعای این روزنامه آمریکایی، یک عملیات مخفی با نام رمز «بازی‌های المپیک» سانتریفیوژها در سایت غنی‌سازی هسته‌ای نطنز را برای بیش از یک سال فلج کرد، بسیار سخت‌تر است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی و صهیونیست خاطرنشان می‌کنند ایرانی‌ها از آن زمان به بعد سیستم دفاعی خود را بهبود بخشیده و نیروهای سایبری خود را ساخته‌اند که دولت آمریکا هفته گذشته هشدار داد به طور فزاینده‌ای در داخل ایالات متحده فعال هستند. 

* چرا اسرائیل به دنبال برجام است؟

روند بازدارندگی هسته‌ای ایران به حدی برای تل‌آویو دردسرساز شده که مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در کابینه بنیامین نتانیاهو هم اخیرا درباره از سرگیری مذاکرات در وین طی یادداشتی برای اندیشکده «بنیاد اورشلیم برای استراتژی و امنیت» خواستار گرفتن تعهد تل‌آویو از واشنگتن برای بسته شدن سریع توافق شد.

«یاکوف عمیدرور» نوشت: «اسرائیل نمی‌تواند و نباید در مذاکرات آمریکا با ایران دخالت کند. با این حال، اسرائیل باید از آمریکا تعهد بگیرد که مذاکرات را در زمان کوتاهی به اتمام برساند و اجازه ندهد ایران ماه‌ها مذاکرات را معطل کند».

علاوه بر این، خود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم چندی قبل اعلام کرد در برابر ایران ضعیف هستیم و سپس «دان حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی گفت تل‌آویو تنها یک قدرت منطقه‌ای است و توانایی مقابله با ایران را ندارد و «توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است».

در یکی از این گزارش‌ها در تاریخ ۲۴ آبان با عنوان «کابوس دائمی» آمده بود: حرکت فزاینده ایران به سمت بازدارندگی هسته‌ای با گسترش حجم برنامه غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته، در کنار اوضاع متزلزل دولت بایدن در داخل و خارج از ایالات متحده که منجر به خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از غرب آسیا شده، مواجهه و مقابله تل‌آویو با طیفی از تهدیدات پیش رو را به یک معمای لاینحل تبدیل کرده است.

رمزگشایی از مواضع مقامات سابق و فعلی این رژیم نشان می‌دهد تل‌آویو هیچ گزینه‌ای ندارد و آنها به احیای توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام راضی شده‌اند، چرا که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بیش از هر چیزی برای اسرائیل یک کابوس دائمی است. 

گروسی: امیدوارم فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران از سر گرفته شود   

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در توئیتی درباره سفرش به تهران توضیحاتی ارائه داد. وی در این باره نوشت: امروز به تهران سفر می‌کنم تا با مقامات ایرانی دیدار کنم و به سوالات مهم در ایران بپردازم. امیدوارم بتوانم یک کانال ثمربخش و مشارکتی گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری را در این کشور از سر بگیرد. 

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر