logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۳
[ شناسه خبر : ۲۴۱۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

گفتگوی برجامی «رابرت مالی» با مقامات روسیه و چین

گفتگوی-برجامی-«رابرت-مالی»-با-مقامات-روسیه-و-چین
نماینده آمریکا در امور ایران بدون اشاره به خروج کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، از گفتگوی برجامی خود با مقامات چین و روسیه خبر داد.

به گزارش موج رسا; «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران امروز یکشنبه در پیامی توییتری به گفتگوی خود با معاونان وزرای خارجه روسیه و چین در ارتباط با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام اشاره کرد.

نماینده آمریکا در امور ایران بدون اشاره به خروج کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ میلادی در این خصوص نوشت: همانطور که در تلکنفرانسی که با حضور «ژائوژو ما» (معاون وزیر خارجه چین) و سرگئی ریابکوف (معاون وزیر خارجه روسیه) برگزار شد، باید با یکدیگر کار کنیم تا به طور مشترک راه حل دیپلماتیک موفقی از طریق پایبندی متقابل به برجام را به پیش ببریم.

گفتگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر، ایران اخیراً با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در شهر وین، موافقت کرده است حال آنکه تاکید می‌کند که هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست؛ بلکه حصول توافقی ملموس و احترام به منافع متقابل است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: در تماس تلفنی با آقای انریکه مو را، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

تهران تأکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد؛ اما علیرغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما با کارشکنی‌های طرف غربی، پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر