logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۴۱۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 20 دقیقه ]
گزارش موج رسا به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج؛

بسیجیان در راه اعتلای انقلاب همواره در صحنه‌اند/ مبارزه بی‌امان با جنگ نرم دشمن مهمترین وجهه بسیجیان است

بسیجیان-در-راه-اعتلای-انقلاب-همواره-در-صحنه‌اند-مبارزه-بی‌امان-با-جنگ-نرم-دشمن-مهمترین-وجهه-بسیجیان-است
بسیج، نیروی مردمی و داوطلبانه است که بدون ادعا و چشم‌داشت همواره در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی پیشگام بوده و ضمن حراست از مرزهای کشور در عرصه‌های مبارزه بی‌امان با جنگ نرم و فرهنگی و همچنین مدیریت بیماری کرونا نقش مهمی ایفا کرده است.

به گزارش موج رسا; وقتی کلمه «بسیج» به گوش می‌رسد، ناخودآگاه اذهان به سمت داوطلبانه بودن، از خود گذشتگی و تلاش شبانه‌روزیِ بی‌منت برای خدمت به ملت می‌رود. بسیج، یک حرکت اجتماعی و شجره طیبه‌ای است که از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد و همواره به فراخور مقطع زمانی در دوران مختلف، پشتیبان کشور و نظام و گره‌گشای مشکلات عمومی مردم بوده و نقش مهمی در راستای حراست از مرزها و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.

*‌ بسیج در نگاه امام خمینی(ره)

باید یاد‏‎ ‎‏بگیرید و یاد بدهید رفقایتان را، جوان‌ها را یادشان بدهید و همه جا باید اینطور بشود که‏ یک مملکت بعد از یک چند سالی بشود یک کشوری با ۲۰ میلیون جوان که دارد 20‏‎ ‎‏میلیون تفنگدار داشته باشد. 20 میلیون ارتش داشته باشد و این یک همچنین مملکتی‏‎ ‎‏آسیب‌بردار نیست. (صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۱۲۲)

*‌ فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج

حضرت امام خمینی(ره) طی سخنانی در جمع نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 4 آذر سال 1358 در موضوع اهمیت شناخت موقعیت و شرایط زمان برای طرح مسائل بر رویارویی قدرتمندترین زورگوی جهان و ضرورت مواجهه همه قوا بر علیه آمریکا تاکید کردند و به اجتناب از تشنج در راه هدف اصلی و پرهیز از اختلاف‌افکنی توجه دادند و ضمن بیان نصایح و اندرزهایی به پاسداران، سنگ بنای یکی از مردمی‌ترین نیروها و تشکل‌های مردمی یعنی ارتش 20 میلیونی یا همان «بسیج مستضعفین» را بنیان گذاردند که حضور با برکت این نهاد مردمی در صحنه‌های مختلف اجتماعی و به‌ویژه دوران دفاع مقدس بر اهمیت نظر و صائب بودن اندیشه آن بزرگوار در این امر صحه گذاشت.

سخنان امام(ره) مبنی بر لزوم آموزش نظامی همگانی و تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی، خیلی زود مورد استقبال طیف‌های مختلف گروه‌های سیاسی و مردم قرار گرفت. چند روز بعد یعنی در ۱۲ آذر‌‌ همان سال بود که قانون اساسی جمهوری اسلامی در یک همه‌پرسی به تایید مردم رسید. در اصل ۱۵۱ این قانون، تصریح شده بود که به حکم آیه کریمه «واعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم» دولت موظف است برای همه افراد کشور، برنامه و امکانات آموزش نظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم نماید به‌طوری که همه افراد همواره توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند ولی داشتن اسلحه باید با اجازه مقامات رسمی باشد.

همچنین امام خمینی(ره) در این رابطه می‌فرمایند: « قضیه بسیج، همان مساله‌ای است که در صدر اسلام بوده و این مساله جدید نیست و در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است باید هر جوانی، یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کسی در هر شغلی که هست، مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان.»

*‌ تشکیل بسیج پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 2 مرحله قابل توجه است

1-‌‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد حرکتی فرهنگی بودیم که به واقع در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی‌مان به شمار می‌آید و در این مسیر، شاهد تشکیل ارگان‌ها و هسته‌های انقلابی نظیر سپاه، کمیته‌های انقلاب و... بودیم که نقش مردم در این حرکت و تلاش، چشمگیر و موثر بود و به نظر می‌رسد بعد از رشد این نهادها مردم به این فکر می‌افتند که باید جهت کسب آمادگی در مقابله با دشمنان انقلاب، آموزش‌های رزم نظامی را ببینند و طبیعتاً حرکتی به نام بسیج در پایگاه‌ها و مساجد به وجود می‌آید که آموزش‌هایی هم داده می‌شود.

2- مرحله دوم، مصادف با تصرف لانه جاسوسی آمریکا است که با اشغال این لانه فساد توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، شیطان بزرگ برای نجات خود از وضعیت موجود به توطئه‌هایی از جمله حمله نظامی به طبس علیه جمهوری اسلامی دست زد اما غافل از اینکه شِن‌ها مامور الهی شده و این توطئه را خنثی کردند.

امام(ره) همیشه در جهاد با دید وسیع و پیامبرگونه‌شان به خوبی دریافته بودند که شیطان بزرگ بیکار نمی‌نشیند لذا در ۵ آذر ۱۳۵۸ فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را صادر فرمودند. در این فرمان، حرکت‌هایی را که به نام بسیج در جامعه مطرح بود، تسریع نموده و انسجام بخشیدند و از آن تاریخ بود که مسئولین به این فکر افتادند که سازمانی به نیروهای موجود در جامعه بدهند و در پی فرمان امام امت، زن و مرد و پیر و جوان از نوجوان ۱۲ ساله تا پیر ۷۰ ساله، عاشقانه به فرمان رهبر خود لببیک گفتند.

*‌ تعریف بسیج

در اساسنامه بسیج مستضعفین، بسیج را به این صورت، تعریف کرده‌اند: «بسیج، نهادی است تحت فرماندهی مقام معظم رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و جهاد در راه خدا و گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلا و حوادث غیرمترقبه است.»

*‌ چرا بسیج تشکیل شد؟

دفاع از مقدسات و ایدئولوژی اسلام ایجاب می‌کند که در مقابل خطراتی که آن را تهدید می‌کند به‌گونه‌ای منطقی و شیوه‌ای صحیح با آن خطر برخورد کرد. امام خمینی(ره) در مورد اهمیت و ضرورت تشکیل بسیج فرمودند: «دفاع از اسلام و کشورهای اسلامی، امری است که در مواقع خطر، تکلیف شرعی، الهی و ملی بوده و بر تمام قشرها و گروه‌ها واجب است.»

همچنین اصل پیشگیری، ایجاب می‌کند که امت اسلامی برای مقابله با هرگونه خطر احتمالی از سوی دشمنان اسلام در آماده‌باش کامل به سر بُرده و آمادگی دفاعی برای هرگونه خطری که اسلام را به مخاطره افکند را داشته باشند. فرمان صریح قرآن کریم در آیه شریفه «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه» که برای ترساندن دشمنان خدا و اسلام و امت اسلامی آمده، دال بر صحت این ادعا است. از این رو است که می‌بینیم در سفارشات اولیای اسلام نیز بر آماده بودن برای خطرات احتمالی بسیار تاکید شده و از مسلمانان خواسته‌اند که در هنگام خواب، وصیت‌نامه و شمشیر را در زیر سر قرار دهند و این نیست جز فرمان آماده‌باش برای لقاء الله و همچنین برای دفاع از دین خدا؛ لذا سُلاله نبوت، رهبر راحل انقلاب اسلامی در این مورد خطاب به امت اسلامی فرموده‌اند: «مملکت اسلامی باید همه‌اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد. یکی از ابواب فقه باب، رمی است، باب تیراندازی است. آن وقت تیراندازی بوده حالا هم تیراندازی هست به یک طور دیگری»

بدین‌ترتیب مقدمات تشکیل بسیج با نام اولیه سازمان بسیج ملی، فراهم شد. چند ماه پس از سخنان امام(ره) درباره ارتش ۲۰ میلیونی، شورای انقلاب در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ لایحه قانونی تشکیل سازمان بسیج ملی را تصویب و برای اجرا به وزارت کشور ارسال کرد.

متن کامل لایحه قانونی تشکیل سازمان بسیج ملی بدین شرح بود:

ماده یک: در اجرای فرمان رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد، آموزش و بسیج ارتش 20 میلیونی جهت پیشگیری و مقابله با هرگونه تهدید و تجاوز نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سوانح طبیعی، سازمانی به نام سازمان بسیج ملی زیر نظر فرمانده کل قوا و وابسته به وزارت کشور تشکیل می‌گردد.

ماده ۲: شرح وظایف و تشکیلات و پست‌های سازمانی سازمان بسیج ملی با تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه خواهد شد.

ماده ۳: آئین‌نامه اجرایی این لایحه قانونی به وسیله وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تنظیم و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

*‌ بسیج در دوران دفاع مقدس

در پی شروع جنگ تحمیلی، موضوع آموزش نظامی همگانی و تشکیل بسیج بسیاری از مشکلات پیش روی کشور را حل کرد و مردم آموزش‌دیده، فوج‌فوج به جبهه‌ها اعزام شدند. ۲۸ دی ۱۳۵۹ شهید رجایی (نخست‌وزیر وقت) با ارسال نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «قانون راجع به ادغام سازمان بسیج ملی (مستضعفین) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در جلسه مورخه 28 دی ۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۱۶/ق/م مورخه 21 بهمن 1359 ریاست‌جمهوری به نخست‌وزیر واصل گردیده برای اجرا به پیوست ابلاغ می‌گردد.

بدین‌ترتیب سازمان بسیج ملی که حالا نام بسیج مستضعفین را بر پیشانی داشت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد و در طول 8 سال جنگ تحمیلی، نیروهای رزمی مردمی را برای اعزام به جبهه‌های جنگ سازماندهی کرد.

امام خمینی(ره) در 2 آذر 1367 در پیامی پرشور به بسیجیان نوشتند: «من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام.»

علاوه بر این، بسیج برای مقابله با تهاجم فرهنگی و حضور موثر در فرهنگ‌سازی انقلابی و یا بحران‌های ناشی از حوادث و سوانح به عنوان یک سازمان نظامی و بخشی از نیروهای مسلح ماموریت دارد تا از تمامیت ارضی و استقلال کشور دفاع نماید و با تهدیدات داخلی و خارجی مقابله کند. به‌یادماندنی‌ترین و پُرآوازه‌ترین حضور بسیج در رویارویی با تهدیدات خارجی 8 سال دفاع مقدس بود که با تقدیم بیش از 90 هزار نفر شهید در کنار سایر نیروهای مسلح، دشمن متجاوز را از خاک میهن اسلامی بیرون کرد. در این مقطع حساس، نقش نظامی و نیز معنوی بسیج در ساماندهی یک ارتش کاملاً اسلامی و مردمی بسیار برجسته بود.

*‌ بخش‌ها و اقشار مختلف بسیج

بسیج، اقشار مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بسیج دانش‌آموزی، دانشجویی، جامعه پزشکی، جامعه مهندسین، اساتید، ورزشکاران، رسانه، خواهران، ادارات (بسیج کارمندی)، مساجد و محلات، طلاب و روحانیون، اصناف، سایبری، کارخانجات و شرکت‌ها (بسیج کارگری)، ویژه برون‌مرزی (بسیج موقت مورد نیاز در هر مکان و زمان) و سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج اشاره کرد.

*‌ کارکردهای بسیج در نظام جمهوری اسلامی

نقش و کارکرد بسیج در نظام جمهوری اسلامی منحصر به دفاع از وطن و حضور در جبهه‌ها نبوده و بسیج، نقش به‌سزا و موثری در صحنه‌های مختلف انقلاب و نظام اسلامی داشته و خنثی‌کننده تحریم‌ها و تهدیدها بوده و در حوادثی مانند زلزله و سیل همواره بدون ادعا و چشم‌داشت در صف اول و خط مقدم رسیدگی به مردم و حل مشکلات داشته و پس از امام خمینی(ره) نیز همواره گوش به فرمان مقام عظمای ولایت بوده‌اند.

*‌ بسیج؛ شجره طیبه

امام راحل، بسیج را در قلمرو عشق و عرفان توصیف کرده و ویژگی‌های فطری نابی برای آن قائل شده‌اند. دارندگان این نوع نگرش، برای کسب رضایت معبود، آغوش خود را برای هر خطری باز کرده و به پیشواز شهادت می‌روند. این دیدگاه، ما را به حقیقت حقّه، بسیار نزدیک می‌سازد. آثار خجسته آن در جبهه‌های دفاع مقدس، عیان شد و بسیجیان لبریز از عشق، یک‌شبه ره صد ساله را پیمودند و در وصایای مانده از خودشان، برادران و خواهران دینی خود را به پیوستن به این قافله فراخواندند.

امام خمینی(ره) فرمودند: «بسیج، شجره طیبه و درخت تناور و پُرثمری است که شکوفه‏های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌‏دهد. بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت، سر داده‌‏اند. بسیج، میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‏یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی‌‏نشانی گرفته‏اند. بسیج، لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌‏اند.»

*‌ خصوصیات بسیج

ایمان به خدا و اعتقاد قلبی و باور درونی به خالق یكتا یا همان مکتبی بودن، مهمترین ویژگی بسیج است اما علاوه بر آن از جمله ویژگی‌های بسیج می‌توان به اطاعت از ولایت فقیه، اخلاص، تواضع و فروتنی، غیرت دینی، حُسن خلق، شجاعت، مردمی بودن، شهادت‌طلبی، پاسداری از انقلاب، تلاش در عرصه علم و فرهنگ، تلاش در عرصه اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی ایرانی – اسلامی و آماده‌باش بودن اشاره کرد که تمام این ویژگی‌ها در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی نمایان شده و بسیج همواره به عنوان یک بازوای محکم و استوار در کنار مسئولان کشور برای برون‌رفت از بحران‌های مختلف قرار گرفته است.

*‌ طرح شهید سلیمانی

همانطور که گفته شد، نقش بسیج در کشورمان محدود به دوران دفاع مقدس نبوده و بسیج همواره نقش موثری در برهه‌ها و بحران‌های مختلف کشور ایفا کرده است. حدود 2 سال است که کشورمان با شیوع ویروس منحوس کرونا مواجه شده و مدیریت این بیماری جز با حضور و مشارکت بسیجیان همیشه در صحنه در کنار کادر بهداشت و درمان و مدافعان سلامت، ممکن نبود و این بسیجیان بودند که در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی به صحنه ورود کرده و در بخش‌های مختلف آموزش، بیماریابی، توزیع کمک‌های مومنانه، واکسیناسیون و... در کنار مدافعان سلامت قرار گرفتند.

کرونا از ابتدا تاکنون باعث اتفاقات بسیاری شد که ایجاد فاصله‌گذاری فیزیکی و نزدیک شدن و اتحاد میان قلب‌ها و نیت‌های خیر مردم از جمله این رخدادهاست که شناسایی این ویروس به‌ویژه از ابتدای شیوع آن سبب ایجاد بحران در بسیاری از مشاغل و افزایش تلفات انسانی و ورود شهرها به وضعیت قرمز کرونایی شد که بسیجیان در این میان، جزء نخستین گروه‌هایی بودند که در میدان مبارزه با کرونا حضور پیدا کرده و با تهیه الکل و تولید لباس و ماسک سعی کردند تا مایحتاج اولیه بهداشتی مورد نیاز کادر درمان و سپس جامعه را تامین کنند همچنین گروه‌های بسیج محلات در اکیپ‌های مختلف به میان جامعه آمده و با ضد عفونی کردن معابر و مکان‌های پُرتجمع به مقابله با این ویروس پرداختند.

در ادامه نیز با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر طرح مواسات و همدلی، بسیجیان در قالب جمع‌آوری و توزیع مایحتاج برای کمک به خانواده‌های نیازمند و محروم و خانواده‌هایی که بر اثر تعطیلی مشاغل، دچار مشکلات عدیده‌ای شده بودند، شتافتند.

مرداد 1399 بود که دکتر نمکی (وزیر بهداشت) در آیین رونمایی از پوستر بخش مدافعان سلامت جشنواره فیلم مقاومت در همین ارتباط گفت: در روزهای آخر دی ماه سال گذشته (1398) که خبر شیوع این ویروس در چین منتشر شد ما کار سنگرسازی را از همان زمان آغاز کردیم.

دکتر سعید نمکی افزود: یک بار دیگر وفاق ملی بعد از دوران دفاع مقدس تجربه شد و برای مبارزه با ویروس کرونا همه به میدان آمدند و با توجه به تحریم‌های ظالمانه و تنگناهای شدید اقتصادی در مقابل طوفان این بیماری درنماندیم و دلیل آن تمرکز بر شیوه جهادی و بسیجی بود.

وی با اشاره به طرح ریشه‌کنی فلج اطفال با همیاری نیروهای بسیجی ادامه داد: آن روزها همه می‌گفتند که بسیجی‌ها از واکسیناسیون چه می‌دانند ولی با تکیه بر نیروهای بسیج، فلج اطفال در کشور ریشه‌کن شد.

وزیر بهداشت گفت: در موضوع کرونا هم سعی کردیم به جای اینکه ویروس به سراغ ما بیاید ما با بسیجی‌ها به سراغ ویروس برویم و توانستیم علاوه بر کاهش بار بیمارستان‌ها، موارد ابتلا به کرونا را در نخستین مراحل، تشخیص دهیم و در کمتر از 2 ماه، موارد مرگ را به یک‌چهارم و موارد ابتلا را به یک‌پنجم رساندیم که در جهان بی‌سابقه بود.

*‌ هفته بسیج

از 29 آبان تا 5 آذر 1400 به عنوان هفته بسیج نامگذاری شده تا همزمان با 5 آذر (سالروز تشکیل بسیج) خدمات و تلاش‌های این قشر، مورد قدردانی قرار گیرد و شجره طیبه یادگار امام(ره) با انگیزه فراوان به خدمات و تلاش‌های خود ادامه دهد.

عناوین روزهای این هفته شامل بسیج؛ اقتصاد مقاومتی، بسیج؛ علم و پژوهش، بسیج؛ عدالت و مبارزه با فساد، بسیج؛ عزت ملی و مرزبندی با دشمن، بسیج؛ استقلال و آزادی و بسیج؛ سبک زندگی است.

*‌ 2900 برنامه به مناسبت هفته بسیج در زنجان برگزار می‌شود

سردار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج گفت: اعتبار احداث 6 درمانگاه در این استان مصوب شده که عملیات احداث آن‌ها به زودی آغاز می‌شود.

وی اظهارداشت: انقلاب اسلامی از بزرگترین وقایع تاریخیِ تاریخ معاصر به رهبری امام خمینی(ره) است که به دلیل اهمیت این انقلاب، دشمنان با تمام قوا در عرصه‌های دفاعی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و روانی با همه ابزار بلافاصله وارد عمل شدند.

سردار کرمی ادامه داد: سپاه با تدبیر امام خمینی(ره) تشکیل و برای تکمیل این نهاد مقدس با صدور فرمان تاریخی امام راحل، نهاد مقدس بسیج در ۵ آذر 1358 تشکیل شد تا هم مردم را برای مدیریت کشور فعال کرده و هم همه معادلات ابرقدرت‌ها را برهم بزند.

این مسئول یادآورشد: فرمان تاریخی امام خمینی(ره) موجب شد بسیج روزبه‌روز قدرتمندتر به جامعه خدمات ارائه کرده و پایگاه‌های بسیج، فتنه‌های دشمنان را خنثی کردند همچنانکه اقشار مختلف بسیج در صحنه دفاع مقدس در برابر ابرقدرت‌های جهان ایستاده و مقاومت کرده و صحنه‌های زیبای تاریخی را خلق کردند.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان خاطرنشان کرد: بسیج، صحنه‌های تاریخی در دوران دفاع مقدس رقم زد و پس از این دوران نیز این نهاد در حوزه و دانشگاه و پس از آن در همه اقشار، فعالیت خود را آغاز کرد که امروز هم این فعالیت‌ها می‌درخشند.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان زنجان، گفت: از طریق تیم‌های نظارتی، کشفیات بسیاری از سوی بسیج در زمان اجرای این طرح در استان زنجان ثبت شد.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به فعالیت یک هزار و ۱۵۰ گروه جهادی و اجرای ۶۴ پروژه آبرسانی در استان زنجان، اظهار داشت:  بیش از ۹۲ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۷۰ روستای استان زنجان مصوب شده است.

سردار کرمی با بیان اینکه ۹۰ پروژه آب، خانه محروم و پروژه‌های مختلف در هفته بسیج افتتاح می‌شود، افزود: ۱۰۰ واحد خانه سازمانی نیز در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: بسیجیان امروز در آمادگی کامل دفاعی و امنیتی قرار داشته و برای مقابله با فتنه‌های دشمنان، گردان‌ها و لشگرهای بسیج سازماندهی و آموزش دیده‌اند تا فتنه‌های دشمنان را در نطفه خفه ‌کنند.

سردار کرمی از اجرای طرح گشت رضویون بسیج در مناطق مختلف استان زنجان خبرداد و گفت: از طریق اجرای این طرح با هماهنگی نیروی انتظامی استان زنجان، امنیت پایدار توسط مردم محقق شود.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال روستایی توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی و بسیج سازندگی استان زنجان انجام می‌شود، ادامه داد: ۵۱۰ صندوق قرض‌الحسنه در استان راه‌اندازی شده است.

سردار کرمی از فعالیت یک هزار و ۶۵ کانال در قالب طرح ثامن با عضویت ده‌ها هزار نفر خبرداد و گفت: اعتبار احداث 6 درمانگاه مصوب در استان زنجان مصوب شده است که عملیات احداث آن‌ها به زودی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث یک بیمارستان نیز که بخشی از اعتبار آن مصوب شده در ۶ و نیم هکتار آغاز می‌شود، افزود: احداث 2 مجمتع علمی نیز تصویب شده که بخشی از اعتبار محقق شده است.

سردار کرمی یادآور شد: بسیج بانوان سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان، تنها تشکل بزرگ بانوان است که در زمینه‌های مختلف فعال بوده و برنامه‌های بصیرتی، دینی و طرح شهید بهنام محمدی را اجرایی می‌کند.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان از اعزام تیم‌های بهداشتی به مناطق محروم و ارائه خدمات رایگان به مناسبت هفته بسیج خبرداد و گفت: فضاسازی محیطی، توزیع بسته‌های بهداشتی، نواختن زنگ مقاومت در ۴۴۰ مدرسه، برگزاری نمایشگاه اقتصاد مقاومتی، برگزاری جشنواره جهادگران علم و فناوری و تجلیل از مدافعان سلامت از جمله برنامه‌های این هفته محسوب می‌شود.

سردار کرمی ادامه داد: برگزاری نشست‌ها و کارگاه آسیب‌های اجتماعی، برگزاری رزمایش ثامن در کانال‌های بسیج، دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و برگزاری همایش اقتدار بسیج از دیگر برنامه‌های هفته بسیج در زنجان است.

وی از برگزاری 140 عنوان با 2 هزار و 900 برنامه به مناسبت هفته بسیج خبرداد و گفت: برنامه‌های هفته بسیج با شعار «بسیج پاره تن مردم» از 29 آبان سال جاری برگزار می‌شود.

*‌ فتح الفتوح مشکلات کشور، تفکر بسیجی و استفاده از این شبکه عظیم مردمی است

در بیانیه سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان به مناسبت هفته بسیج آمده است: هیچ بن‌بستی برای بسیج وجود ندارد و فتح الفتوح مشکلات کشور، تفکر بسیجی و استفاده از این شبکه عظیم مردمی است.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) از مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی است که امروز پس از گذشت ٤٢ سال از حیات پُربرکت انقلاب، ثمرات حماسه‌آفرینی‌ها، فداکاری‌ها و تلاش‌های این نهاد ارزشمند انقلابی و مردمی در تمام عرصه‌ها مشهود است.

کارکرد‌ها و اقدامات بسیج در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و جهانی باعث گردیده که این نهاد مردمی در دفاع از عزت انقلاب، جریانی پیشتاز بوده و با بصیرت، ولایتمداری، موقعیت‌شناسی، دشمن‌شناسی و با حضور به‌هنگام، نقش بی‌بدیلی در پیشبرد اهداف انقلاب که همان تحقق تمدن نوین اسلامی است، داشته باشد. بسیج بر اساس آگاهی، عقلانیت توام با حرکت، آرمانگرایی و معرفت دینی در عرصه‌های خطیر و سرنوشت‌ساز کشور و برای حفظ انقلاب و ارزش‌های نظام اسلامی وارد میدان می‌شود. عمق راهبردی فرهنگ و تفکر بسیج مرز‌های انقلاب را درنوردیده و فراتر از مرزها، مستضعفین جهان را زیر پرچم جبهه مقاومت، گرد هم آورده است.

امروز کشور‌های منطقه با الگوگیری از تفکر بسیجی و برای استقلال و عزت خود در مقابل استکبار، قد علم می‌کنند؛ لذا هفته بسیج، فرصتی برای زنده نگه داشتن ارزش‌ها و روحیه و معرفتی بسیجی در بین آحاد ملت به‌ویژه نسل جوان است تا نسل آینده‌ساز کشور بدانند هیچ بن‌بستی برای بسیج وجود ندارد و فتح الفتوح مشکلات کشور، تفکر بسیجی و استفاده از این شبکه عظیم مردمی است چرا که مهمترین رمز موفقیت بسیج، امید و توکل به خدای متعال برای پیمودن راه انقلاب است و اگر تفکر و فرهنگ بسیجی در کشور حاکم گردد، گره مشکلات باز شده و حرکت انقلابی کشور نیز تضمین می‌شود.

سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا و همچنین گرامیداشت هفته بسیج و تجدید بیعت با ولی فقیه زمان و فرمانده معظم کل قوا، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اعلام می‌دارد که نهاد مقدس مردمی بسیج باصلابت‌تر از گذشته در میدان‌های مبارزه با استکبار جهانی ضمن پیروی از مکتب سلیمانی که برگرفته از مکتب بسیج است، آماده‌تر از همیشه بوده و با شعار «بسیج، پاره تن مردم» با رویکرد نهضت خدمت خالصانه و مومنانه در عرصه‌های مختلف، درس پشیمان‌کننده و فراموش‌نشدنی به دشمنان می‌دهد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر