logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۴۰۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
وزیر راه و شهر سازی:

یک میلیون و 300 هزار نفر در طرح ملی جهش مسکن ثبت نام کرده‌اند/کلنگ زنی 17 هزارواحد مسکونی طرح ملی جهش مسکن در استان زنجان

یک-میلیون-و-300-هزار-نفر-در-طرح-ملی-جهش-مسکن-ثبت-نام-کرده‌اند-کلنگ-زنی-17-هزارواحد-مسکونی-طرح-ملی-جهش-مسکن-در-استان-زنجان
وزیر راه و شهر سازی با اشاره به تعداد واحد های مسکونی در حال ساخت در کشور، گفت: بیش از 20 هزار واحد مسکونی در استان زنجان در حال ساخت است.

به گزارش موج رسا; رستم قاسمی امروز در آیین کلنگ‌زنی 17 هزار و 430 واحد مسکونی در استان زنجان با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا، اظهار کرد: سفر رئیس جمهور به استان زنجان حتما خیر و برکت زیادی برای استان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه راه و شهرسازی ما مسئولیت های مختلفی از جمله ساخت مسکن داریم، ابراز کرد: دولت از روز اول آغاز به کار و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن برنامه ساخت 4 میلیون مسکن را دنبال می کند.

وی بیان کرد: ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال شدنی است و تاثیرات فراوانی در اقتصاد کشور دارد. درست است که برخی از مسئولیت‌های بنده در سالیان گذشته بخشی در صنعت نفت بوده اما بیش از 20 سال در حوزه عمرانی کشور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا بودم و هزاران مسکن، هزاران کیلومتر راه، هزاران کیلومتر راه‌آهن و طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی در دوره مسئولیتم در کشور اجرا کردم. 

قاسمی خاطر نشان کرد: ساخت این تعداد مسکن به اندازه جمعیت برخی از کشور های همسایه ما است و شاید برای برخی ساخت این تعداد مسکن باور کردنی نباشد.

وی با بیان اینکه من امروز می خواهم با عدد و رقم با شما صحبت کنم که این اتفاق چگونه ممکن است اتفاق بیفتد، افزود: از مولفه‌های ساخت مسکن چند موضوع اساسی وجود دارد، از جمله موضوعات تامین زمین است آیا واقعا امکان تامین زمین رایگان درون شهر‌های کشور وجود دارد یا خیر؟ دوم تسهیلاتی که برای ساخت 4 میلیون مسکن وجود دارد که آیا کشور قبول می‌کند یا خیر؟ بخش‌های دیگر نیز شامل بخش‌های اجرایی، فنی و مهندسی کشور است یعنی پیمانکاران، تامین مواد برای 4 میلیون مسکن وجود دارد یا خیر؟

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه از اولین اقداماتی که در وزارت راه و شهر سازی انجام دادم راه اندازی بانک اطلاعاتی زمین بود، عنوان کرد: یکی از راهبرد‌های ما این بود که باید زمین تامین کنیم، باید مشخص می‌شد ما چه میزان زمین در شهر‌ها داریم، چه کاربری دارند، چه میزان می‌توان برای مسکن بارگذاری کرد.

وی با بیان اینکه حدود 50 روز است که قانون جهش تولید مسکن به دولت ابلاغ شده است ابراز کرد: در قانون چند ماه برای ایجاد زیر ساخت ها جهش تولید مسکن و برای شروع عملیات اجرایی وقت داده شده است.

قاسمی با بیان اینکه همکاران من درسازمان ملی زمین مسکن به طور شبانه روز در حال کردن هستند تصریح کرد: ما برای دو میلیون 400 هزار واحد مسکونی زمین آماده در سراسر کشور داریم.

وی بیان کرد: از این 4 میلیون مسکن، حدود یک میلیون مسکن روستایی است، و حدود سه میلیون مسکن شهری است که در بخش روستایی مشکل زمین نداریم و با بنیاد مسکن توافق کردیم حدود یک میلیون مسکن روستایی را ظرف مدت چهار سال بسازد که در گام اول حدود 500 هزار واحد مسکونی ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: از حدود سه میلیون واحد شهری تا به امروز برای دو میلیون 400 هزار واحد زمین پیش بینی شده است.

وزیر راه و شهر سازی خاطر نشان کرد: در آخرین جلسه‌ای که در شورای عالی پول و اعتبار داشتیم بحث‌های بسیاری انجام شد، هر سال در حدود 360 هزار میلیارد تومان که تقریبا یک سوم بودجه کشور است بر اساس قانون جهش تولید مسکن تسهیلات در اختیار این طرح قرار می‌گیرد. با این وجود با توافقی که با شورای پول و اعتبار با بانک مرکزی شده سقف هر واحد در هر استان ابلاغ شده است و می‌تواند اولین دریافت‌ها را با شروع کار داشته باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت های خوبی برای ساخت مسکن در کشور ما وجود دارد افزود: سال ها است پیمانکاران و انبوه سازان بی کار بوده اند.

قاسمی بیان کرد: در این 20 هزار واحدی که در این استان در حال انجام است پیمکانکاران  توانمندی برای این کار در این استان وجود دارد و ما تدبیرمان این است که از ظرفیت ها خود استان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در مورد ساخت ما چند روش را پیش بینی کرده ایم تصریح کرد: در روستاها با بنیاد مسکن قرار داد  بسته ایم که الان 200 هزار نفر تا دیروز برای مسکن ثبت نام کرده اند که این 200 هزار مسکن را بنیاد مسکن با نام و مشخصات روستاییان شروع کرده و ما پیشرفت ها را بر اساس زمانبندی ها کنترل می کنیم تا در زمان مقرر تحویل مردم شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مورد مصالح ما ظرفیت های کشور را خوب می شناسیم که در حال حاضر 75 تا 80 میلیون تن، ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور وجود دارد اگر ما بخواهیم استارت اجرایی 2 میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم حدود 40 میلیون تن از این 80 میلیون تن ظرفیت تولید کشور به این واحد‌ها اختصاص می‌یابد، بنابراین 50 درصد مازاد وجود دارد که مازاد برای صادرات استفاده خواهد داشت. با این وجود در فولاد نیز 30 میلیون تن ظرفیت تولید سالانه کشور است که برای ساخت 2 میلیون واحد مسکونی در فاز نخست در حدود 15 میلیون تن مصرف و بقیه صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه خدمات و حمایت‌های دولت در قانون جهش تولید مسکن، صندوق ملی مسکن به وزارت راه اجازه داده تا آن را ایجاد کند تا از محل درآمد صندوق برای بخش‌های زیرساختی و خدماتی استفاده شود و تجربه ما این است که همزمان با ساخت واحدهای مسکونی زیرساخت‌های آن از جمله درمانگاه، مدرسه، فضای سبز نیز ایجاد شود افزود: امروز در بخش مشکلات معیشتی غیر از کوچک شدن سفره‌های مردم، یکی از موضوعات بحث مسکن است در شهر‌های بزرگ بیش از 50 درصد درآمد خانواده به مسکن اختصاص می یابد و هدف ما این است که 4 میلیون مسکن حتما در عرض چهار سال احداث شود.

قاسمی با اشاره به اینکه نباید شعار داد و باید واقعیت‌ها را گفت، عنوان کرد: اینکه ذکر شود در سال یک میلیون واحد مسکن می‌سازیم غیر واقعی است، اما برای رسیدن به هدف، ما برای اجرای همزمان 2 میلیون واحد مسکونی را شروع می‌کنیم و قبل از تمام شدن فاز نخست، برنامه‌ریزی‌های لازم برای فاز دوم 2 میلیون واحد را نیز انجام می‌دهیم تا در پایان چهار سال به برنامه زمانبندی خود یعنی ساخت 4 میلیون واحد مسکن برسیم.

 وی خاطر نشان کرد: استارت اجرایی 2 میلیون واحد مسکونی که در کشور اعلام شده امروز در استان زنجان کلنگ‌زنی می‌شود، با این حال سهم نهضت ملی مسکن در چهار سال در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها کاملا مشخص است و همه موظف هستند طبق دستور رئیس جمهور همکاری و کمک کنند تا قبل از پایان سال 1400 عملیات استارت اجرایی این تعداد مسکن در  تمام استان‌ها زده شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نهضتی که در صنعت تولید مسکن‌ ایجاد می‌شود سبب رونق و اشتغال‌زایی در کشور خواهد شد، گفت: مسکن پیشران اقتصاد و اشتغال در کشور است که سبب رونق کارخانه‌های متعدد در کشور می‌شود و کشور تبدیل به یک کارگاه بزرگ تولیدی می‌شود.

 وی با بیان اینکه تا روز گذشته بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در طرح جهش مسکن ثبت نام کرده‌اند، گفت: هر کسی که ثبت نام نکرده حتما ثبت نام کند، چرا که با این طرح متقاضی محور است و هر تعداد متقاضی وجود داشته باشد می سازیم.

قاسمی با بیان اینکه مصوبه دو روز گذشته شورای عالی مسکن این بود که مردان مجرد نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند اما به شرطی که در هنگام تحویل واحد متاهل شده باشند، عنوان کرد: این اقدام در راستای ترویج ازدواج جوانان شکل گرفته است که قبلاً نیز مصوباتی برای ثبت نان زنان بالای 35 سال، مردان بالای 45 سال، و زنان بی سرپرست وجود داشت و ثبت نام مردان مجرد نیز به این قانون اضافه شد.

قاسمی در پایان بیان کرد: امروز در حدود 17 هزار واحد مسکونی جدید در سطح استان زنجان کلنگ‌زنی می‌شود با این حال 4 هزار واحد نیز در حال اجرا است به عبارتی بیش از 20 هزار واحد مسکونی در استان زنجان در حال انجام است.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر