logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۴۰۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا:

قانون جوانی جمعیت از خانواده‌های محروم به بهانه فرزندآوری حمایت می‌کند

قانون-جوانی-جمعیت-از-خانواده‌های-محروم-به-بهانه-فرزندآوری-حمایت-می‌کند
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به بهانه کمک به خانواده‌های ضعیف و محروم به برکت فرزندآوری با ارائه تسهیلات و تشویقاتی از این خانواده‌ها حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص اشکالات وارد بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از نظر عموم، اظهار داشت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون بسیار خوبی برای حمایت از خانواده‌های محروم و جامعه است که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان قانون اساسی رسیده و جهت اجرا نیز به قوه مجریه، ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این قانون شاید به لحاظ داشتن بار مالی، سخت باشد، خاطرنشان کرد: به اجرای این قانون، امیدواریم چرا که آیت‌الله رئیسی (رئیس‌جمهوری) نیز اصرار بر اجرای این قانون دارند.

حجت‌الاسلام باقری در پاسخ به مشکلات موجود در جامعه که فرزندآوری را دچار مشکل کرده است در خصوص ضرورت و کارا بودن تصویب این قانون بیان کرد: یکی از تجارب دوره نمایندگی بنده این است که با زبان قانون و قانونگذار آشنا نیستیم. همانطور که وقتی به یک کشور خارجی برویم که با زبان آن‌ها آشنا نباشیم سبب ایجاد مسائل مشتبه و سوءبرداشت‌ها و سوءتفاهم‌ها می‌شود در خصوص قوانین نیز اینطور است و جامعه هنوز در کشورمان به‌صورت عمومی با قانون و قانونگذار و ادبیات آن‌ها آشنا نیست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: هدف قانونگذار با وضع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت این نیست که لزوماً تمام خانواده‌ها باید 3 یا 4 فرزند داشته باشند بلکه هدف قانونگذار، حمایت از خانواده‌ها برای فرزندآوری است.

وی با بیان اینکه هدف قانونگذار، کمک به رشد جمعیت کشور به‌صورت عادی است، اظهار داشت: هدف از وضع قانون مذکور این است که برای مناطقی که جمعیت زیادی دارند با سایر مناطق، تفاوت‌هایی دیده شود.

حجت‌ااسلام باقری با بیان اینکه برخی قوانین به‌صورت تشویقی هستند، خاطرنشان کرد: قانون تشویقی باید منطقی و دارای مفهوم باشد چون نمی‌توان همه را در قبال برخی تسهیلات، تشویق به فرزندآوری کرد.

وی با بیان اینکه برخی از قسمت‌های این قانون، تشویقی است، تصریح کرد: اگر جزئیات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را ملاحظه کنید، تشویق‌هایی ارائه می‌دهد که فرد، آسودگی خاطر داشته و در صورت علاقه برای به دنیا آوردن فرزندهای سوم و چهارم، بعضی از نگرانی‌ها را نداشته باشد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی قوانین به‌صورت حمایتی هستند، گفت: قانون مذکور از خانواده‌هایی که فرزندان دو یا چندقلو به دنیا آورده‌اند، حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه قطعاً هر قانونی، استثنائاتی دارد، افزود: قانونگذار سعی می‌کند قانون را طوری تنظیم کند که وجه غالب جامعه را در نظر بگیرد در حالی که می‌داند شاید در بعضی جاها ایراداتی هم خواهد داشت.

حجت‌الاسلام باقری خاطرنشان کرد: مساله مهمی که در این قانون باید توجه کرد اینکه این قانون به فرزند دوم نمی‌انجامد و حتی خانواده‌ها در فرزند اول می‌توانند صاحبخانه شوند چرا که قانون جهش تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی، تمام این‌ها را پوشش می‌دهد.

وی اظهار داشت: علاوه بر تامین مسکن با قانون جهش، قانونگذار در قانون حمایت از خانواده می‌خواهد افرادی که به هر دلیلی تاکنون نخواسته و یا نتوانسته‌اند صاحبخانه شوند، بدانند که بعد از تولد فرزند سوم چنین امکانی برای آن‌ها فراهم است.

*‌ قانون جوانی جمعیت به دلیل ترویج دینداری و حفاظت از کیان خانواده، مورد هجمه قرار گرفته است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه نمایندگان مجلس فقط وضع قوانین نبوده بلکه یکی از وظایف ما ترویج و تبیین قوانین است، گفت: خود قانونگذار بهتر از دیگران می‌تواند قانون را تبیین کند لذا قوانین باید ترویج و تبیین شود و ضمناً از سوی واجدان شرایط نیز باید پیگیری شود تا به حقوق خود برسند.

وی با بیان اینکه تمام ایرادات این قانون، رفع شده و به تایید شورای نگهبان قانون اساسی رسیده است، اظهار کرد: این قانون تنها 2 مرحله به شورای نگهبان رفته و برگشته و اینکه می‌گویند به‌صورت پینگ‌پونگی بین مجلس و شورای نگهبان در حال گردش بوده، شیطنت است و می‌خواهند این قانون را تخریب کنند.

حجت‌الاسلام باقری با بیان اینکه بعضی قوانین حتی 14 دفعه نیز به شورای نگهبان رفته و به دلیل اشکالاتی برگشته است، خاطرنشان کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به بهانه کمک به خانواده‌های ضعیف و محروم به برکت فرزندآوری با ارائه تسهیلات و تشویقاتی از این خانواده‌ها حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این قانون از محرومین و مستضعفان حمایت می‌کند، تصریح کرد: اما چون برای حفاظت از کیان خانواده بوده و دینداری را ترویج می‌کند متاسفانه مورد هجمه و تخریب قرار گرفته است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر