logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۳۸۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

جزئیات ششمین طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

جزئیات-ششمین-طرح-ملی-گفتمان-نخبگان-علوم-انسانی
عضو شورای علمی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی گفت:ششمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور بیش از ۶۰۰ نفر ورودی جدید از نخبگان برگزیدۀ کنکور علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش موج رسا;  ششمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ آبان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران افتتاح می‌شود. این طرح از سال ۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرده و هر سال پذیرای نخبگان علوم انسانی بوده ولی در این دوسال اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا برگزاری آن به تعویق افتاده بود و امسال ششمین دوره آن پس از این وقفه نسبتاً طولانی مجدداً کار خود را آغاز کرد.

طرح مذکور توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مشارکت شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، بنیاد نخبگان، دفتر، تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه قم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حال برگزاری است.

به همین منظور با محمدرضا قائمی نیک، یکی از اعضای شورای علمی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی درباره جزئیات این طرح گفتگوی مختصری انجام دادیم.

مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید؛

قائمی نیک گفت: ششمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور بیش از ۶۰۰ نفر ورودی جدید از نخبگان برگزیده کنکور علوم انسانی و همچنین داوطلبین سال‌های گذشته در شرایط خاصی که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور وجود دارد، فعالیت آموزشی خود را به‌صورت مجازی از ۱۵ آبان آغاز خواهد کرد. مراسم افتتاحیۀ این دوره ظهر امروز یعنی چهارشنبه ۱۲ آبان ماه به‌صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود. این مراسم با پیام الهام بخش آیت‌الله جوادی آملی (حفظه‌الله) آغاز می‌شود و سپس حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری سخنرانی می‌کند. سپس پیام محمدعلی زلفی‌گل، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم قرائت و بعد هم کتاب‌های تازه‌منتشرشده طرح ملی نخبگان با حضور اساتید، رونمایی می‌شود.

وی افزود: در ادامه مراسم افتتاحیه نیزغلامعلی حداد عادل، ریاست محترم شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، به صورت حضوری سخنرانی می‌کنند. درپایان این مراسم که به دلیل شرایط بهداشتی، با حضور محدود مدعوینی از اعضای جدید و قدیم این طرح برگزار می‌شود توضیحاتی دربارۀ کیفیت برنامه‌های دوره ششم این طرح توسط مسئولین طرح به مخاطبین حضوری و مجازی ارائه می‌شود.این طرح ۱۵ آبان‌ماه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند و به مدت شش هفته هم ادامه خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی سپس به تشریح این دوره پرداخت و توضیح داد: طرح ملی نخبگان علوم انسانی، اکنون در کشور دیگر نامی ناشناخته نیست، بلکه در نزد عموم نخبگان علوم انسانی طرحی شناخته شده است که توانسته پنج دوره متوالی در گستره قابل توجهی فرایند آموزش و بعضاً پژوهش دانشجویان علوم انسانی را با عمق و دقت قابل توجهی دنبال کند.

قائمی نیک ادامه داد: برخلاف ادوار قبلی که در تابستان و به‌مدت دو هفته به‌صورت حضوری در قالب اردوی علمی برگزاری می‌شد، دورۀ ششم به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شش هفته و به‌صورت مجازی و البته برای مخاطب گسترده‌تر که حدود ۶۰۰ دانشجوی برگزیده علوم انسانی در کنکور سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است برگزار می‌شود.

عضو شورای علمی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی افزود: در هفته اول این دوره که ۱۵ آبان ماه آغاز می‌شود رضا داوری اردکانی، استاد فلسفۀ دانشگاه تهران و رئیس فرهنگستان علوم، درباره موضوع «تأملی تاریخی-نظری در باب مواجهۀ ما با تجدد» برای دانشجویان دوره سخنرانی می‌کند. در هفتۀ دوم که ۲۲ آبان برگزار می‌شود سیدحمید طالب زاده، دبیر شورای تحول در علوم انسانی درباره «ماهیت علوم انسانی مدرن» سخنرانی می‌کند. در هفتۀ سوم در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه، حسین کچویان با موضوع «زمینه‌های تاریخی-اجتماعی ظهور علوم انسانی مدرن» مباحث را ادامه خواهد داد. مسعود درخشان هم در هفته چهارم که ششم آذر ماه می‌شود درباره موضوع «ماهیت اقتصادی جهان مدرن» مطالب خود را ارائه خواهد داد. حجت‌الاسلام سید یدالله یزدان‌پناه در هفته پنجم در تاریخ ۳۰ آذرماه با عنوان «حیات حقیقی انسان به روایت قرآن» دوره خود را برگزار می‌کند و در نهایت، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا در ۲۰ آذرماه با عنوان «جایگاه و نقش علوم در تاریخ و تمدن اسلامی» به ارائۀ دیدگاه تخصصی خود خواهد پرداخت.

قائمی نیک گفت: هر یک از اساتید این دوره، دو روز بعد از سخنرانی اصلی خود، با دانشجویان دوره به پرسش و پاسخ در فضای مجازی خواهند پرداخت و سپس مطابق اقتضائات خاص دورۀ گفتمان، شاگردان اساتید مذکور و یا اساتیدی جوانی که شایستگی لازم برای شرح و بسط اندیشۀ استاد اصلی را دارند، در قالب جلساتی در روز سوم بعد از سخنرانی اساتید، ساعت ۱۹ تا ۲۱، بحث را برای دانشجویان تبیین کرده و به پرسش‌های آنها پاسخ خواهند داد. در حاشیه این جلسات در روزهای دیگر هفته نیز مربیان علمی دوره گفتمان، به ارتباط مستمر خویش با دانشجویان طرح ادامه می‌دهند. در کنار این برنامه اصلی، دو تک‌سخنرانی دیگر، توسط جمیله علم‌الهدی با عنوان «تکوین نهاد آموزشی مدرن در ایران» در روز ۲۴ آذر و محمدیوسف نیری با عنوان «انسان در عرف عرفان؛ تلقی انسان در نگاه مولوی» در ۱۷ آذر ارائه خواهد شد.

وی گفت: ششمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی برنامه‌های جنبی بسیار دیگری نظیر مطالعۀ متون، جزوات علمی، گوش دادن به پادکست‌های علمی، بسته‌های چند رسانه‌ای، اخذ آزمون‌های موضوعی و … دارد که علاقمندان می‌توانند از آن بهره ببرند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: مطابق برنامه طرح ملی گفتمان، دانشجویان همراهی که در این شش هفته توانسته باشند معیارها و ملاک‌های همراهی با طرح را کسب کنند، بعد از این دوره مقدماتی، وارد دوره پنج ساله آموزشی و پنج ساله پژوهشی می‌شوند که شامل مباحث عمومی و تخصصی در رشته‌های فلسفه، حقوق، علوم اجتماعی، مدیریت، اقتصاد، روان‌شناسی، علوم‌تربیتی و علوم سیاسی است. امید است این طرح بتواند در پرتو الطاف الهی و با هدایت علمی اساتید شاخص حوزه و دانشگاه، گامی بلند در ارتقای سطح علوم انسانی و نیل به اهداف و آرمان‌های مذکور در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی بردارد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر