logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۳۷۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

ارائه جزئیاتی از گفتگوی رهبران اروپا و آمریکا درباره ایران

ارائه-جزئیاتی-از-گفتگوی-رهبران-اروپا-و-آمریکا-درباره-ایران
یک مقام ارشد آمریکایی در هیأت همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جزئیاتی از گفت و گوی رهبران انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا درباره ایران اعلام کرد.

به گزارش موج رسا; به نقل از سی ان ان، یک مقام ارشد آمریکایی که در هیأت همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس گروه ۲۰ در شهر رم ایتالیا حضور داشته است، در گفتگویی اعلام کرد که گفت و گوی رهبران انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در مورد ایران بسیار غیر رسمی، فعال، مفصل و راهبردی بوده است.

به ادعای این مقام آمریکایی، واشنگتن معتقد است یک راه حل دیپلماتیک بهترین راه حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

این منبع ناشناس که نامی از وی برده نشده، همچنین افزوده است که رهبران اروپا و آمریکا درباره گام‌های بعدی در چند هفته آینده برای موفقیت مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن گفت و گو خواهند کرد، هرچند به گفته او در این مورد تاریخی تعیین نشده است.

پیش از این، سران ۴ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز شنبه پس از دیدار در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در رم ایتالیا و گفتگو پیرامون ایران و برجام بیانیه مشترکی در این باره صادر کردند. در بیانیه مشترک چهارجانبه سران این کشورها بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و تداوم انفعال اروپا در قبال تعهداتش در برابر تهران ادعا شده است: ما عزم خود برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نتواند به توسعه سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن بپردازد را اعلام کردیم و نگرانی شدید و فزاینده مان را هم در این باره به اشتراک گذاشتیم.

بیانیه مذکور در ادامه مدعی شد: ایران مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از ماه ژوئن متوقف کرده و گام‌های تحریک آمیز هسته‌ای نظیر تولید اورانیوم با درصد غنای بالا و اورانیوم فلزی غنی شده را شتاب بخشیده است.

بیانیه مذکور می‌افزاید: پیشرفت‌های اخیر ایران در افزایش سریع میزان اورانیوم غنی شده و میله‌های سوخت فلزی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد؛ بلکه برای ساخت سلاح هسته‌ای لازم است! ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای این اقدام نداشته، اما هر دو اقدام برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای مهم هستند! این گام‌ها تنها باعث افزایش هشدارها می‌شود. همزمان با این گام‌ها، ایران همکاری و شفافیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

بیانیه مذکور اضافه می‌کند: توافق کردیم که ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و موانع فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان بازگشت به برجام را با خطر مواجه می‌کند.

در بیانیه چهارجانبه مذکور آمده است: مطمئنیم که امکان رسیدن به درکی مناسب برای بازگشت به پیروی کامل از این توافق وجود دارد.... و این موضوع در صورتی ممکن است که ایران مسیر خود را تغییر دهد! از رئیس جمهور «رئیسی» می‌خواهیم تا از فرصت استفاده کرده و با حسن نیت عمل کند تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری شود. این تنها راه مطمئنی است که می‌توان با استفاده از آن از تنش‌های خطرناک جلوگیری کرد، چیزی که به نفع هیچ کشوری نیست.

پیشتر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که برای دیدار و گفتگو با مقامات روسی، شامگاه پنجشنبه با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه وارد مسکو شده بود، در بدو ورود به روسیه، گفته بود: قرار است روز جمعه با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه و مذاکره‌کننده ارشد روسیه و نیز میخائیل باگدانوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا درباره ساز و کارهای از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه ضد ملت ایران رایزنی کنیم. وی گفت: مذاکرات درباره لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، با حضور سه کشور اروپایی، چین و روسیه از سر گرفته خواهد شد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر