logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۳۶۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

سناریوهای احتمالی تشکیل دولت در عراق

سناریوهای-احتمالی-تشکیل-دولت-در-عراق
یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تشریح علل اعتراضات به انتخابات پارلمانی عراق گفت: الکترونیکی بودن انتخابات و استقرار سرور اصلی در امارات و همچنین اختلاف دو میلیونی آرای اخذ شده و آرای کاندیداها از دلایل اصلی این اعتراضات است.

به گزارش موج رسا; علیرضا مجیدی، کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه نقش جهان شبکه افق با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و اعتراضات پس از آن گفت: محور اعتراضات به انتخابات در بغداد، بصره و کوت بوده و در شهرهای نجف و ناصریه نیز اعتراضاتی وجود داشته است؛ زمان قانونی اعلام اعتراضات پایان یافته اما ۳ روز مهلت رسیدگی به این اعتراضات وجود دارد که پس از آن نتیجه قطعی اعلام می شود.

 
تقسیم‌بندی گروه‌های ذینفع و معترض در انتخابات عراق
 
این کارشناس مسائل عراق درباره تقسیم بندی گروه های ذی نفع و معترض در انتخابات عراق توضیح داد: در این دوره از انتخابات اولین گروهی که سود برد، جریان صدر بود که ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی را کسب کردند، دومین گروه که بیش از ۴۰ کرسی را از آن خود کرده و البته اتفاق تازه ای هم بود، لیست تقدم به ریاست محمد الحلبوسی بود.
 
وی ادامه داد: الحلبوسی سابقه سیاسی نداشته و استاندار الانبار بود و در رقابتهای سیاسی داخلی و با نفوذ در پارلمان از سال ۲۰۱۸ توانست ریاست پارلمان را بر عهده گیرد و با همین نفوذ بخش زیادی از بودجه بازسازی عراق را به بازسازی استان الانبار اختصاص دهد و با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس توانست این استان را بازسازی کند و در همین انتخابات هم شعارش بازسازی عراق با همان الگوی که الانبار را بازسازی کردند، بود.
 
وی درباره حمایت مالی سعودی ها از گروه های پیروز در انتخابات عراق، تصریح کرد: شارژ مالی که می‌توان مستند از آن یاد کرد همین بودجه بازسازی است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه گروه سوم را لیست ائتلافی اهل تسنن دانست که از اولین انتخابات پس از صدام در سال ۲۰۰۵ تا الان برای اولین بار است که لیست ائتلافی جامعه اهل تسنن در عراق رتبه دوم را به دست آورده است.
 
مجیدی اضافه کرد: بعد از آن لیست دولت قانون به ریاست نوری المالکی است که جزء باسابقه‌ترین لیست ها از سال ۲۰۱۰ بوده و این چهارمین انتخاباتی است که تحت همین لیست شرکت می کنند./فارس
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر