logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۳۶۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان خبرداد

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۵ درصد در استان زنجان

کاهش-رعایت-پروتکل‌های-بهداشتی-به-۴۵-درصد-در-استان-زنجان-
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان گفت: در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان زنجان ۴۵ درصد است که عادی انگاری می‌تواند موج ششم را رقم بزند.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در حال حاضر ۷۳ درصد گروه‌های هدف در استان زنجان دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده و ۵۰ درصد نیز هر دو دوز را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۹۱ درصد جمعیت هدف بالای ۶۰ سال واکسینه شده‌اند، افزود: ۴۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و ۴۳ درصد افراد بالای ۱۲ سال نیز نسبت به دریافت واکسن اقدام کرده‌اند.

این مسئول روال واکسیناسیون را در استان زنجان خوب ارزیابی کرد و گفت: در صورت رعایت پروتکل‌ها و انجام واکسیناسیون امیدواریم پیک ششم مهیب و بحرانی نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان ادامه داد: تزریق واکسن و فوت متعاقب آن کار علمی جدی می‌خواهد که در سطح دانشگاهی کمیته‌ای در این زمینه وجود دارد و در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است قسمت عمده مرگ‌ها به علت واکسن نیست و این افراد یا مبتلا به کرونا بوده و یا بیماری زمینه‌ای یا کهولت سن داشته‌اند که منجر به فوت فرد شده است و این همزمانی لزوما به معنای مرگ به دلیل تزریق واکسن نیست و اگر موردی باشد در کمیته علمی بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

قزلباش تصریح کرد: واکسن کرونا از نظر سیستم بهداشت برای ما قطع نظر از نوع و برند یک اصل اساسی است چرا که ثابت شده است واکسن در درگیری، میزان بستری و کاهش مرگ و میر موثر هستند،اما به دلیل متنوع بودن ممکن است اثرگذاری آنها متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه واکسن سینوفارم بیشترین ابزار کشور برای کنترل بیماری کرونا است بیان کرد: بر اساس واقعیت و واکسن‌های موجود فعلا تمرکز استان بیشتر برای تزریق واکسن دوز دوم و یادآور است.

این مسئول یادآورشد: کشوری که در مبارزه با کرونا موفق باشد هنوز وجود ندارد و حتی کشورهایی که میزان واکسیناسیون آنها بالا است تنها برخی محدودیت‌ها را برداشته‌اند، اما عادی سازی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با بیان اینکه در بخش سرپایی روند کاهشی مطلوب بوده و به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در هفته و به مراکز منتخب رسیده است، ابراز کرد: میزان بیماران بستری روند کاهشی داشته اما کندتر از بخش سرپایی است که در حال حاضر ۲۶۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

قزلباش تصریح کرد: نیمه دوم آبان احتمال درگیری با موج ششم وجود دارد اگرچه طول موج و مدت زمان آن هنوز مشخص نیست چرا که باید پارامترهای متعددی از جمله میزان واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از برگزاری تجمعات و  اعمال محدودیت‌ها در این زمینه مورد توجه قرار گیرد اگرچه معتقدیم باید میزان محدودیت‌ها بیشتر شود.

وی گفت: دو گروه اصلی کادر بهداشت و درمان و بیماران دارای بیماری زمینه و دارای کهولت سن دوز سوم واکسن کرونا را تزریق می‌کنند.

این مسئول خاطر نشان کرد: روزهای سختی در زمینه بیماری کرونا را سپری کرده‌ایم که عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌ها به ۴۵ درصد و برگزاری مراسم‌های تجمعی و سفرهای اخیر در کشور احتمال بروز پیک ششم کرونا را محتمل کرده است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر