logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۳۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

سهم استان زنجان از درآمد‌های کل کشور 731 میلیارد تومان است/ پیش‌بینی بودجه عمرانی استان زنجان 260 میلیارد تومان شده است

سهم-استان-زنجان-از-درآمد‌های-کل-کشور-731-میلیارد-تومان-است-پیش‌بینی-بودجه-عمرانی-استان-زنجان-260-میلیارد-تومان-شده-است

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به سهم استان از درآمدهای کل کشور گفت: استان‌ها سهم 48 درصدی از درآمدهای کل کشور را به خود اختصاص دادند که سهم استان زنجان از این رقم 731 میلیارد تومان گزارش شده است.

به گزارش موج رسا; شهرام طهماسبی شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بودجه‌ریزی یک برنامه نظام‌مند و فرآیندی تدریجی است و این سعی کرده بی‌نظمی لایحه بودجه را کنترل کند.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف پروژه های عمرانی نیمه تمام، از تعهدات استان به شمار می آید، اظهار کرد: برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که این میزان، سه برابر بودجه استان است.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان تامین و اختصاص اعتبار لازم برای اجرای پروژه های عمرانی را مهم دانست و افزود: بخش عمده ای از اعتبارات در استان برای پروژه های مستمر و در دست اجرا هزینه می شود و در کنار آن، بخش دیگری از اعتبارات برای تکمیل پروژه های نیمه تمام اختصاص می یابد که برخی از آنها در حوزه عمران شهری قرار دارند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود برخی پروژه های دارای عدم توجیه اقتصادی در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: نظام برنامه‌ریزی در کشورهای رو به توسعه دارای مشکلاتی بوده و وجود برخی پروژه‌های عمرانی که مشکلاتی از نظر توجیه اقتصادی دارند در همه دولت‌ها وجود دارد، اما نسبت این پروژه‌ها در دولت یازدهم با دولت قبل آن بسیار متفاوت و اندک است.

طهماسبی با بیان اینکه تدوین و اجرای نظام بودجه ای کشور یک فرایند است، یادآور شد: این فرایند در بازه زمانی مشخص و طولانی به نتیجه می رسد و لایحه بودجه نیز برای تدوین و اجرا از این فرایند بهره می برد.

وی درآمدهای کشور را 173 هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت‌: این درآمدهای از محل فروش نفت، پرداخت مالیات و سایر منابع تأمین می‌شود که سهم فروش نفت چیزی حدود 30 درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه دولت در سال‌های اخیر سعی کرده تا اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهد، ابراز کرد: اتکا به درآمدهای زاتی و زاینده از برنامه‌های دولت است.

وی شناسایی و برنامه‌ریزی روی منابع درآمدی کمتر پرداخته شده و یا منایع جدید از برنامه‌های این دولت خواند و افزود: بخش مالیات بسیار گسترده است که می‌توان روی این برنامه‌ریزی کرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه 85 هزار میلیارد تومان از درآمدهای کشور از طریق منابع استانی تأمین می‌شود، بیان کرد: استان‌ها سهم 48 درصدی از درآمدهای کل کشور را به خود اختصاص دادند که سهم استان زنجان از این رقم 731 میلیارد تومان گزارش شده است.

وی بودجه عمرانی کشور را 71 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در بودجه سال 96، 19 هزار میلیارد تومان به عنوان اعتبارات عمرانی به استان‌ها اختصاص یافته که این رقم بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه بودجه عمرانی استان زنجان در سال گذشته 119 میلیارد تومان بود، تصریح کرد: سهم استان زنجان از اعتبارات عمرانی در بودجه سال 96، 260 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم حاکی از رشد 120 درصدی اعتبارات نسبت به سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های دولت کاهش یافته است، ابراز کرد: دولت تلاش کرده با هدفنمند کردن هزینه‌ها و کاهش هزینه‌های جاری بالر مالی خود را کمتر کند.

طهماسبی کاهش توزیع پول نقد در کشور را از سیاست‌های دولت خواند و گفت: توزیع پول نقد تورم زا است و از این رو در کشورهای پیشرفته نیز از نقدینگی خارج شدند وبه لحاظ کنترل تورم و گردش مالی  به سمت توزیع اسناد مشارکت و اوراق بهادار رفتند.

وی با اشاره به اینکه تخصیص منابع مالی پیش‌بینی شده در بودجه به عوامل مختلفی از جمله تحقق درامدهای پیشبینی شده، تغییر قیمت نفت، تحولات منطقه و سایر عوامل بستگی دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه امسال اعتبارات اختصاصی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است، با فرض ثابت بودن میزان تخصیص همانند سال گذشته، باز هم منابع بیشتری کسب می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه بیش از 120 پروژه نیمه‌تمام در استان زنجان شناسایی شده است، تصریح کرد: تکمیل این پروژه‌ها در حال حاضر به 600 میلیارد تومان نیاز دارد که بخشی از آنها قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بخشی از بودجه به هزینه‌های جاری و پروژه‌های مستمر مثل عملیات راهداری اختصاص دارد، ابراز کرد: بخشی بودجه نیز به تکمیل پرژه‌های نیمه تمام اختصاص می‌یابد و این اعتبارات با اولویت پروژه‌های خاتمه یافته در قالب مطالباتت پیمانکار و نیز پروژه‌هایی که درصد پیشرفت فیزیکی بالتری دارند توزیع می‌شود.

طهماسبی تأکید کرد: پروژه‌های عمرانی توجیه مناسبی ندارند نباید اجرا شوند و مجبور هستیم اجرای آنها را متوقف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در همه دولت‌‎ها شاهد تصمیمات بدون توجیه فنی یا اقتصادی بودیم، ابراز کرد: در این دولت این موضوع کاهش یافته و هر پروژه‌ای که بخواهد در استان آغاز شود باید دارای مطالعات در زمینه‌های مختلف باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان خاطرنشان کرد: درآمد سرانه افراد در استان زنجان با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی قابل قبول نیست و اقداماتی برای بهتر کردن این شاخص از جمله بهبود فضای کسب و کار و فعال‌سازی بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سهم بخش خدمات از اشتغال کشور 57 درصد است، بیان کرد: این رقم در استان زنجان کمتر از 37 درصد گزارش شده در حالی که در کشورهای پیشرفته سهم بخش خدمات بیش از 75 درصد است و برای این منظور باید فرصت‌های جدید ایجاد کرده به دنبال خلق ارزش باشیم.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر