logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۳۵۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

سانسور فساد ممنوع!

سانسور-فساد-ممنوع!
قاضی القضاهًْ در همین مدت کوتاه نشان داده عزم او برای برآوردن انتظارات شش گانه رهبر معظم انقلاب که در حکم انتصاب او تصریح شده، جدی است

به گزارش موج رسا; با گذشت صد روز از ریاست حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه، رویکردهای تحولی او در دستگاه قضا، مورد اذعان و استقبال همه جریان‌های سیاسی در کشور است و قاضی القضاهًْ در همین مدت کوتاه نشان داده عزم او برای برآوردن انتظارات شش گانه رهبر معظم انقلاب که در حکم انتصاب او تصریح شده، جدی است. در این میان علاوه بر حضور میدانی در مراکز قضایی، زندان‌ها و سفرهای هفتگی به استان‌ها، رویکرد ضد فساد محسنی اژه‌ای از غلظت بیشتری برخوردار است. همان رویکردی که در نخستین انتظار رهبر انقلاب از رئیس قوه قضائیه تبلور یافته و معظم له بر گسترش عدالت، و احیای حقوق عامّه، و تأمین آزادی‌های مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه قاطع با فساد تأکید کرده‌اند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای روز گذشته طی سخنانی در آیین چهلمین سالروز تأسیس سازمان بازرسی کل کشور، بار دیگر از ضرورت مبارزه با فساد گفت و فراتر از آن تأکید کرد: «می‌توان برای اصلاح امور، پیشگیری از جرم و تشویق افراد برای مبارزه با فساد بسیاری از مسائل را با مردم درمیان گذاشت و نباید در این خصوص خودسانسوری کرد.»‌

رئیس قوه قضائیه که به سازمان بازرسی کل کشور رفته بود، از نمایشگاه اقدامات و دستاوردهای این سازمان بازدید کرد و در جریان فرایندهای کشف، احصا و رسیدگی به تخلفات و مفاسد اداری قرار گرفت. در این بازدید مسئولان بخش‌های مختلف سازمان بازرسی کل کشور گزارشی از نظام مسائل مطرح در کشور، گلوگاه‌های فساد و نحوه دریافت گزارش‌های مردمی و گزارشگران فساد و همچنین روند بررسی و رسیدگی به این گزارش‌ها ارائه کردند.

محسنی اژه‌ای سپس با حضور در آیین نکوداشت چهلمین سالگرد تأسیس سازمان بازرسی کل کشور که با حضور مدیران عالی و معاونان این سازمان برگزار شد، از نظارت به عنوان یکی از لوازم حکمرانی صحیح و مقبول یاد کرد و متذکر شد بدون توجه به نظارت، نمی‌توان انتظار داشت دستگاه‌های حاکمیتی به وظایف خود دقیق و درست عمل کنند.

اختیارات ویژه سازمان بازرسی کل کشور

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اختیارات گسترده سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی می‌تواند گزارش تخلفات و جرایم مدیران دستگاه‌ها را به دادگستری گزارش دهد تا ظرف سه ماه خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد. سازمان بازرسی حتی اجازه دارد به آرای صادره از سوی دادسراها و دادگاه‌ها اعتراض کند و بر اساس ماده ۴۷۷ خواستار اعاده دادرسی شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین به مأموریت‌های سازمان بازرسی کل کشور برای بازرسی از همه دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر حسن اجرای قوانین اظهار داشت: هم اجرای قانون مهم است و هم آنکه قانون درست اجرا شود و اگر سازمان بازرسی متوجه شد در جایی قانون اجرا نشده و یا درست اجرا نمی‌شود باید موضوع را پیگیری کند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با تأکید بر لزوم حسن اجرای امور در دستگاه‌های اجرایی افزود: اگر دستگاهی به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کند، سازمان بازرسی مأموریت دارد با بررسی و تحلیل مسئله به آن دستگاه تذکر و هشدار بدهد.

در مبارزه با فساد نباید خودسانسوری کرد

رئیس قوه قضائیه بر لزوم اطلاع رسانی از فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان بازرسی کل کشور هم تأکید کرد و گفت: خود من که در رأس دستگاه قضا هستم نسبت به همه اقدامات و توفیقات سازمان بازرسی اطلاع ندارم و مردم نیز طبعاً در جریان کارهای این مجموعه نیستند.

محسنی اژه‌ای با نادرست دانستن این برداشت که گفته می‌شود همه گزارشات سازمان بازرسی محرمانه است، تأکید کرد: طبق آیین دادرسی اطلاع رسانی درباره همه مسائل قضایی ممنوع نیست و منعی برای اطلاع رسانی درباره اقدامات، دستاوردها و همه گزارش‌های سازمان بازرسی وجود ندارد. اژه‌ای تصریح کرد: می‌توان برای اصلاح امور، پیشگیری از جرم و تشویق افراد برای مبارزه با فساد بسیاری از مسائل را با مردم درمیان گذاشت و نباید در این خصوص خودسانسوری کرد. وی برای نمونه به برخی گزارش‌های مردمی اشاره کرد که بدون ارتباط با سازمان بازرسی به این مجموعه گزارش می‌شود و متذکر شد اینکه مردم سازمان بازرسی را ملجأ مورد اعتماد می‌دانند خوب است، اما اگر آگاه‌سازی صورت گیرد از ارائه گزارش‌های غیرمرتبط پیشگیری می‌شود.

رئیس قوه قضائیه بر لزوم ارزیابی جدی‌تر و به روزتر درباره فرایند پیگیری گزارش‌های مربوط به دستگاه‌های اجرایی برای اثربخش‌تر شدن عملکرد سازمان بازرسی تأکید کرد و گفت: باید بررسی شود که چه میزان از گزارش‌های سازمان بازرسی مورد توجه قرار گرفته و چه میزان از این گزارشات و به چه علت بی‌نتیجه مانده است. وی ادامه داد: اگر پیشنهادی برای حسن اجرای امور یا درباره تخلفات در دولت یا قوه قضائیه اعلام شده و یا جرمی به دادگستری ارجاع شده، باید تا حصول نتیجه پیگیری شود.

سازمان بازرسی پرونده‌های زمین مانده را گزارش کند

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مسئولان سازمان بازرسی از گذشته تا به امروز نسبت به عدم توجه به گزارش‌های این سازمان در دادگستری‌ها گلایه داشتند که یا رسیدگی نشده یا با تاخیر به آن‌ها رسیدگی شده است، خواستار بررسی علت این مسئله شد.

رئیس قوه قضائیه گفت: سال گذشته ۱۸۰۰ گزارش از سازمان بازرسی به قوه قضائیه ارسال شد، اما تنها حدود ۵۰۰ گزارش منتهی به حکم قضایی شده که باید چرایی این مسئله آسیب شناسی شود.

محسنی اژه‌ای بر همین اساس به رئیس سازمان بازرسی مأموریت داد که به سرعت با مسئولان دادگستری‌ها و دادسراها جلسه بگذارد و این موضوع را بررسی کند تا مشخص شود اشکال کار از کجاست و گزارش‌ها و مستندات سازمان ایراد داشته یا دستگاه قضایی کوتاهی کرده است.

اژه‌ای افزود: وقتی قانون تصریح دارد گزارش برای شخص رئیس‌جمهور ارسال شود، نباید برای معاون اول ارسال شود. وی بر همین اساس از رئیس سازمان بازرسی خواست که ماهیانه به او گزارش دهد که چه میزان پرونده درباره دستگاه‌ها رسیدگی شده و کدام موارد بر زمین مانده‌اند.

سازمان بازرسی همه دستگاه‌ها را به شفافیت ملزم کند

وی با اشاره به نزدیکی وظایف و مسئولیت‌های سازمان بازرسی کل کشور با سایر دستگاه‌های نظارتی گفت: از آنجا که ممکن است ملاک‌ها و معیارهای تشخیص و پیگیری مسائل اولویت‌دار کشور از سوی دستگاه‌های نظارتی متفاوت باشد، لازم است که برای جلوگیری از موازی‌کاری یا خنثی‌سازی اقدامات انجام شده، هماهنگی لازم میان سازمان بازرسی کل کشور با سایر دستگاه‌های نظارتی برای به اشتراک‌گذاری مسائل کشور ایجاد شود.

رئیس قوه قضائیه بر ضرورت بازخواست دستگاه‌هایی که در راستای شفافیت قرار بود اطلاعاتشان را در سامانه‌ها قرار دهند تأکید کرد و با انتقاد از عدم تحقق این مسئله گفت: سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند هم دولت و هم دستگاه قضا را ملزم کند تا هوشمندسازی هم در کل کشور و هم در این سازمان عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای همچنین بر لزوم افزایش آگاهی مردم از فرایند شکایت علیه نهادهای دولتی تأکید کرد و گفت: لازم است آموزش‌ها در خصوص «آمبودزمان» که نهاد رسیدگی‌کننده به شکایات مردم علیه دولت است، از طرق مختلف به مردم ارائه شود.

شناسایی و معرفی بسترهای فسادزا به دولت

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی سخنانی با بیان اینکه نظارت بر حسن انجام امور در کشور مهم‌ترین مأموریت سازمان بازرسی کل کشور است، گفت: مطالبه‌گری و پیگیری انجام وظایف دستگاه‌های اجرایی و همچنین مطالبه‌گری از همه کسانی که در دستگاه‌های اجرایی وظایف نظارتی بر عهده دارند، از جمله وظایف سازمان بازرسی کل کشور است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، تقدم نظارت بر اقدامات دستگاه‌های اجرایی را یکی از رویکردهای این سازمان عنوان کرد و گفت: ما از این طریق باید دستگاه‌های مختلف را در خصوص وظایف‌شان به جهت جلوگیری از تخطی از قانون آگاه کنیم.

درویشیان ارسال هشدارهای به موقع و ضروری درمواقعی را که تصمیم خلافی در حال اتخاذ شدن است یا قبلاً گرفته شده است، دیگر رویکرد سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد و افزود: طی ۵۰ روز اخیر نیز به مدیران جدید دستگاه‌های اجرایی هشدارهای لازم در همان ابتدای کار داده شد و همچنین بسترهای فسادزا در دولت نیز به آن‌ها معرفی شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این سازمان در بحث شناسایی بسترها و گلوگاه‌های فساد در کشور، گزارشی را تهیه کرده که در حال اهدا به رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت است، گفت: در این گزارش راه‌ها و پیشنهادهای برون‌رفت از گلوگاه‌های فساد نیز آورده شده است.

منبع: جوان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر