logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۷
[ شناسه خبر : ۲۳۵۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان:

بسیاری از اثرات حوادث و بلایا به عدم درک خطر برمی‌گردد

بسیاری-از-اثرات-حوادث-و-بلایا-به-عدم-درک-خطر-برمی‌گردد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به نشست سندای ژاپن برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در سال 2015 در ژاپن گفت: مهمترین اولویتی که در جمع‌بندی سندای به آن رسیده‌اند، درک خطر است چرا که تمام تلفات انسانی و مادی در حوادث به درک خطر برمی‌گردد و یک بی‌احتیاطی کوچک می‌تواند تبدیل به حادثه جبران‌ناپذیر شود.

به گزارش موج رسا; سیدقاسم موسوی امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: امروز مناسبت‌های مختلف ملی و بین‌المللی از جمله 21 مهر (13 اکتبر)، 8 آذر و 5 دی برای کاهش بلایای طبیعی داریم که تمرکز اصلی بر بلایای طبیعی است.

وی با بیان اینکه وقتی حوادث و بلایا را نام می‌بریم، همه نوع بلا از بیماری کووید 19 گرفته تا زلزله، سیل، طوفان، صاعقه و خشکسالی را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی 21 مهر (13 اکتبر) بیشتر به حوادث و بلایای طبیعی است اما با توجه به شرایط جامعه، تمام بلایا را در نظر گرفته‌ایم و باید برای همه حوادث و بلایا برنامه داشته باشیم.

موسوی تصریح کرد: تمام سازمان‌ها اعم از خصوصی، دولتی، عمومی و خیریه‌ها باید برای کاهش اثرات بلایای طبیعی، برنامه داشته باشند و چک‌لیست‌هایی برای این منظور آماده شده که جمعیت هلال احمر چند سال قبل بر روی آن‌ها کار کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به سایت «خادم» گفت: خادم، یکی از پیشروترین سایت‌ها در کشور است و هر سال هم به امکانات سایت افزوده می‌شود.

وی اظهار داشت: در سطح دنیا از سال 1990 به این نتیجه و جمعبندی رسیده شده که 13 اکتبر مصادف با 21 مهر به عنوان روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شود و مقرر شد از هر 10 سال، یک بار برنامه جهانی و کشوری برای این امر گذاشته شود.

موسوی با اشاره به آخرین نشست مربوط به کاهش اثرات بلایای طبیعی در سال 2015 در کشور ژاپن خاطرنشان کرد: تمام دولت‌ها مکلف‌اند که به چهارچوب سندای برسند.

وی افزود: چهارچوب سندای، برنامه همه کشورها و خط مشی آن‌ها را تعیین کرده و 7 هدف را نیز انتخاب کرده و 4 اولویت دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: مهمترین اولویتی که در جمع‌بندی سندای ژاپن به آن رسیده‌اند، درک خطر است چرا که تمام تلفات انسانی و مادی در حوادث به درک خطر برمی‌گردد چرا که یک بی‌احتیاطی کوچک می‌تواند تبدیل به حادثه جبران‌ناپذیر شود.

وی با بیان اینکه بر این مبنا دولت‌ها مکلف شده‌اند درک خطر در جامعه خود را بالا ببرند، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر طبق برنامه‌ها و قوانین بالادستی، وظیفه آموزش همگانی مردم را بر عهده دارد و هلال احمر می‌خواهد این وظیفه را به نحو احسن انجام دهد.

موسوی با بیان اینکه در 6 ماهه اول سال جاری 9 هزار و 767 نفر تحت انواع آموزش‌های همگانی و تخصصی قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: طی این مدت 337 مورد حادثه در استان داشتیم که به اطلاع هلال احمر رسیده و شامل 276 تصادف جاده‌ای، 14 حادثه کوهستان، 11 مورد سیل و آب‌گرفتگی و 7 مورد غرق‌شدگی در سدها و همه این‌ها به دلیل بی‌احتیاطی و عدم درک خطر صورت گرفته که جوانان و نوجوانان را ازد ست می‌دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه چهارچوب سندای ژاپن، نقشه راه برای کشورها است تا به نقطه و هدف مورد نظر برسند، گفت: ایران در برابر حوادث و بلایای طبیعی می‌تواند مثل ژاپن و حتی بهتر و پیشرفته‌تر از آن باشد.

وی با بیان اینکع علت پیشرفت ژاپن در کاهش اثرات بلایای طبیعی این است که آن‌ها از سران حاکمیت تا سطوح پایین جامعه، درک خطر کرده‌اند، ابراز کرد: در همین بیماری کرونا عدم درک خطر باعث شده که زنگ خطر پیک ششم روشن شود و به دلیل عادی‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز هم احتمال ورود به پیک کرونا وجود دارد.

موسوی با بیان اینکه آموزش در هلال احمر منحصر به یک روز یا هفته نیست و در طول سال ادامه دارد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزشی فشرده‌ای در تمام شهرستان‌ها انجام می‌شود و سایت خادم نیز برنامه خاصی برای این روز دارد ضمن اینکه برای امادگی نیروهای امدادی، چند مانور پناهگیری انجام می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه همکاری بین بخشی در کاهش اثرات بلایای طبیعی بسیار مهم است، گفت: سندا گفته که دولت به تنهایی نمی‌تواند به 7 هدف مذکور برسد لذا تمام سازمان‌ها باید در رسیدن به اهداف نشست سندای، کمک کنند و در کشورمان نیز هلال احمر به عنوان بخشی از مدیریت بحران است.

وی با بیان اینکه قوانین مختلفی برای دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است، اظهار داشت: برای مثال؛ در تابستان کم‌آب و کم‌برق امسال فقط شرکت‌های آب و برق، درگیر نبودند بلکه همه دستگاه‌ها درگیر این موضوع بودند.

موسوی با تاکید بر اهمیت اجرای آئین‌نامه 2800 در ساخت‌وسازها خاطرنشان کرد: این قانون که بعد از زلزله سال 69 در زنجان و گیلان تدوین شده متاسفانه به صورت ناقص اجرا شده و نسخه جدید آن پس از زلزله سرپل‌ذهاب، تدوین شده است.

وی با بیان اینکه تمام نواقص در ساخت‌وساز ساختمان‌ها به عدم درک خطر برمی‌گردد، افزود: این مهم باید یکی از مطالبات از سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد.

موسوی با بیان اینکه از حوادث و اتفاقات باید درس بگیریم، گفت: درک خطر به فرهنگسازی در جامعه برمی‌گردد. برای مثال؛ سالانه 16 تا 20 هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات جاده‌ای سر صحنه فوت می‌کنند در حالی که این میزان در کشورهای دارای جمعیت و وسعت مشابه با ایران به میزان یک‌سوم است لذا درک خطر باید در کنار مسائل فرهنگی باشد و فرهنگسازی شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر