logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۳۵۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا خبرداد؛

خطر شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در بین دام‌های استان زنجان

خطر-شیوع-بیماری-طاعون-نشخوار-کنندگان-کوچک-در-بین-دام‌های-استان-زنجان-
معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان در مورد شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در برخی از استانها گفت: احتمال شیوع این بیماری در بین دام‌های استان زنجان نیز وجود دارد.

مجید اسکندرپور در گفت‌وگو با موج رسا; با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در برخی از استان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر این بیماری در استان زنجان مشاهده نشده اما در برخی از استان‌ها شیوع پیدا کرده است.

وی با تاکید براینکه احتمال شیوع این بیماری در استان زنجان وجود دارد و دامداران باید مراقب دام‌های خود باشند تصریح کرد: خطر شیوع این بیماری در برخی از استان‌های همجوار بالا است و احتمال شیوع این بیماری در استان زنجان نیز وجود دارد.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه انتقال این بیماری از حیوانات وحشی به دام‌های اهلی امکانپذیر است ادامه داد: دامداران مراقب دام‌های خود باشند چرا که این بیماری می‌تواند موجب افزایش تلفات دامی شود.

وی با تاکید براینکه این بیماری ارتباط مستقیمی با خشکسالی ندارد اما خشکسالی و کمبود تغذیه دام‌ها باعث افت سیستم ایمنی بدن آنها شده و این بیماری می‌تواند میزان شیوع بیماری را افزایش دهد اظهار کرد: این بیماری از بیماریها مشترک بین انسان و دام نیست و خطری برای سلامتی انسان ندارد.

اسکندر‌پور با تاکید براینکه برای ریشه کَنی این بیماری برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که از امسال این برنامه‌ها اجرا می‌شود خاطر نشان کرد: واکسیناسیون گسترده برای مقابله با بیماری طاعون در سطح استان زنجان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح واکسیناسیون نیاز به همکاری دامداران داریم بیان داشت: امیدواریم با این طرح این بیماری به صورت کامل ریشه کن شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه محدودیت مالی تامین واکسن را با مشکل مواجه کرده بود عنوان داشت: حدود 80 درصد از دام‌های استان زنجان واکیسنه شدند و این واکسیناسیون در مدت یک سال می‌توان دام را در برابر این بیماری ایمن نگه دارد./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر