logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۳
[ شناسه خبر : ۲۳۴۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه موقت زنجان:

آیت‌الله حسن‌زاده آملی، عالمی کم نظیر و سالک الی الله بود

آیت‌الله-حسن‌زاده-آملی،-عالمی-کم-نظیر-و-سالک-الی-الله-بود
امام جمعه موقت زنجان گفت: آیت‌الله حسن‌زاده آملی، عالم بسیار بزرگوار، کم نظیر، عارف، سالک الی الله و دارای نفس زکیه بودند.

به گزارش موج رسا; مراسم گرامیداشت مرحوم آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی امروز با حضور طلاب حوزه‌های علمیه، مسئولان و مردم زنجان در مسجد جامع زنجان برگزار شد.

امام جمعه موقت زنجان در این مراسم با تسلیت ایام سوگواری پیامبر گرامی اسلامی و مراسم‌های عزاداری دهه آخر ماه صفر، اظهار داشت: آیت‌الله حسن‌زاده آملی، عالم بسیار بزرگوار، کم نظیر، عارف، سالک الی الله و دارای نفس زکیه بودند.

حجت‌الاسلام سید یعقوب موسوی با اشاره به آیه 30 سوره زمر با عنوان" إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ" ،افزود:  این آیه نشان می‌دهد که همه انسان‌ها همه درگذشتنی بوده و باید شربت ناگوار مرگ را میل کرده و به سوی عالم ابدی و زندگی دائمی کوچ کنند و هیچ صاحب نفسی در این عالم حتی انبیا، اولیا و صلحا باقی ماندگار نیستند.

وی بیان داشت: مسئله معاد و زنده شدن پس از مرگ به این معنا است که مرگ پایان زندگی نیست و آغاز زندگی دائمی است و اگر انسان در این دنیا به دنبال خواسته‌های دل و هوای نفسانی و خواسته‌های شیطانی برود در عذاب دردناک الهی گرفتار شده و افرادی که به دنبال کمال و سعادت و خوشبختی در دنیای باقی باشند، در آن دنیا از نعمات الهی استفاده می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: فوت و ارتحال برخی افراد از جمله علما در جهان بشریت اثر گذار است که در این زمینه روایات بسیاری از بزرگان دین بیان شده است.

امام جمعه موقت زنجان ادامه داد: زیبایی و آراستگی به لباس نیست بلکه علم و ادب زینت هر انسانی محسوب می‌شود و پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می‌فرمایند: در روز قیامت همه مردم در پیشگاه خداوند متعال حاضر شده و خداوند متعال به انسان عابد خطاب می‌کند که به داخل بهشت شو و خطاب به عالم دستور می‌دهد که بایست و هر کس را که می‌خواهی شفاعت کن که این امر ناشی از جایگاه عالمان در پیشگاه خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام سید یعقوب موسوی با بیان اینکه انبیا، علما و شهدا شفاعت کننده در روز قیامت هستند، افزود: در حدیثی پیامبر گرامی اسلامی می‌فرمایند:" مزیت و برتری عالم به عابد همانند برتری من بر کمترین فرد امتم است."

وی ادامه داد: علم دارای تقوا و خدا ترسی انسان را به درجات عالی می‌رساند که آیت‌الله حسن‌زاده آملی دارای چنین علمی بوده و مقام معظم رهبری تعبیر ذوالفنون را برای ایشان به کار بردند.

این مسئول با بیان اینکه آیت‌الله آملی در علوم مختلف تفسیر، عرفان، فلسفه، فقه و اصول سرآمد بوده و تالیفات بسیاری را به یادگار گذاشته‌اند، افزود: ایشان دارای قلم رسا و بیان شیوا به برکت طهارت و پاکیزگی نفس داشتند.

امام جمعه موقت زنجان یادآور شد: آیت‌الله حسن‌زاده آملی حکیم  فیلسوفی بزرگ بودند که نام و یاد ایشان همواره در جامعه به یادگار خواهد ماند.

به گزارش موج رسا، آیت‌الله حسن‌زاده آملی متولد 1307 در آمل بود که صبح روز سوم مهر 1400 به دلیل بیماری ریوی دار فانی را در سن 93 سالگی وداع گفت.

از علامه حسن‌زاده آملی آثار ارزشمند و فاخری در زمینه‌های مختلف به رشته تحریر در آمده است که این آثار چراغ راهی برای پویندگان راه دانش است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر