logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۴
[ شناسه خبر : ۲۳۴۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 13 دقیقه ]
جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛

وضعیت فعلی بسیار شکننده است

وضعیت-فعلی-بسیار-شکننده-است-
درحالی که دوباره آمارها روند نزولی همه‌گیری در سراسر ایران را نشان می‌دهند برخی از کارشناسان معتقدند وضعیت رنگبندی شهرستان‌ها واقعیت همه‌گیری و شکننده بودن شرایط را به‌خوبی نشان می‌دهد.

به گزارش موج رسا; بررسی‌ آماری نشان می‌دهد اگرچه نقاط پرخطر کرونایی رفته رفته از روی نقشه ایران یکی پس از دیگری حذف می‌شوند و رنگ آبی جایگزین آنها می‌شود اما کارشناسان براین باورند که واقعیتی کاملاً نمایان در این بین وجود دارد که باید آن توجه ویژه داشته باشیم.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به تعداد و درصد شهرستان‌های کم خطر و پرخطر روی نقشه کرونایی ایران می‌گویند: بررسی‌های رفتاری ویروس در پیک‌های گذشته و البته میزان بالای سرایت‌پذیری ویروس دلتا کاملا شفاف نشان می‌دهد که شرایط فعلی بسیار شکننده است و درصورت بی‌توجهی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان احتمال بروز بحرانی تازه به نام پیک ششم بسیار وجود دارد.

این گروه تاکید می‌کنند اگرچه مسئولان وزارت بهداشت با تمام ظرفیت‌های موجود نسبت به واکسینه کردن تعداد بیشتری از جامعه گام‌های موثری برداشته‌اند اما نباید فراموش کنیم که واکسیناسیون به معنای پایان همه‌گیری نیست و همچنان تا ریشه‌کنی کامل کرونا رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی تعیین کننده شرایط است.

در این زمینه گروه یاد شده با اشاره به وضعیت رنگبندی شهرستان‌های کشور می‌گویند: براساس آخرین آمار رسمی از سوی وزارت بهداشت از مجموع ۴۴۲ شهرستان هم اکنون ۱۶ شهرستان قرمز، ۱۹۸ شهرستان نارنجی، ۱۷۶ شهرستان زرد و نهایتاً ۵۸ شهر هم در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند؛ اما واقعیت امر نه روی کمیت اعداد مورد نظر بلکه در بخش درصد آنها از کل نمایان خواهد شد.

به گفته کارشناسان در آمارهای اعلام شده می‌بینیم که تنها ۱۶ درصد از شهرستان‌های کشور در وضعیت پرخطر یا همان قرمز کرونایی قرار دارند که در نگاه اول می‌تواند امید بخش باشد اما درصد از کل حکایت خوشه‌هایی نیمه فعال از بیماری در گوشه گوشه ایران دارد که می‌تواند به سرعت به شعله‌هایی مخرب تبدیل شود و در عین حال همین شرایط برای درصد تعداد شهرستان آبی با سخک ۱۳.۱۲ درصدی است.

این گروه تاکید می‌کنند این سهم تعداد شهرستان‌های آبی نیز زیاد قابل اعتماد نیست چون از مجموع ۴۴۲ شهرستان تنها ۵۸ شهرستان آنهم در نقاطی بسیار کوچک شرایط آبی وجود دارد و خبری از بهبود شرایط در کلانشهرها یا مراکز استانی نیست، درحالی که براساس رفتارشناسی قبلی ویروس می‌دانیم این کلانشهرها و شهرهای صنعتی هستند که می‌توانند محلی برای دست به دست شدن ویروس کرونا شناخته شوند و سایر نقاط ایران را با چالشی جدی روبرو کنند.

کارشناسان بهداشت و درمان در ادامه می‌گویند سهم ۴۴.۵ درصدی شهرستان‌های نارنجی از کل شهرستان‌ها که پتانسیل تغییر وضعیت سریع را نیز در آنها می‌بینیم درکنار سهم ۳۹.۸ درصدی شهرستان‌های دارای وضعیت زرد می‌تواند زنگ هشداری به همه باشد که بی‌توجهی و عادی انگاری در شرایط فعلی بسیار شکننده است و هرگونه عادی انگاری و بی‌توجهی به سیاست‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند پیک ششم با شرایط بدتری را به کشور تحمیل کند.

استان آذربایجان غربی/۴۰ هزار نفر دیگر واکسن کرونا را دریافت کردند

جواد آقازاده با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۴۰ هزار و ۴۹۹ نفر واکسن کرونا را دریافت کردند اظهار داشت: مجموع افرادی که تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به دو میلیون و ۹۶ هزار نفر رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین در شبانه روز گذشته ۱۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان دادند تا مجموع قربانیان این بیماری به ۶ هزار و ۳۷۲ نفر برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی‌ با اشاره به اینکه کرونا یک هزار و ۶۶ نفر دیگر را نیز آلوده کرد بیان کرد: از آغاز این بیماری تعداد ۲۷۸ هزار و ۹۱۱ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی بیان کرد: هم اکنون ۹۲۱ نفر بیمار مشکوک به کرونا، ۳۰۲ نفر بستری در بخش آی سی یو، ۵۳ نفر وصل به ونتیلاتور و یک هزار و ۸۲۴ نفر بستری سندروم حاد تنفسی در استان ثبت شده است

استان اصفهان/ ۴۱۵ مورد ابتلای جدید شناسایی شد

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۱۴۵۳  نفر بودند که ۴۱۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۳۱۹  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۲۶۳ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  ۲۰۰۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۳۱۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۹ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام / روند بستری‌های کرونایی نزولی است

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۰ هزار و ۱۳۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۷۷ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۷ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۵۸ هزار و ۹۲۳ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دو مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط به شهرستان ایلام گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و ۷۸ نفر بوده است.

استان بوشهر/ ۱۷۷ بیمار در بخش کرونایی مراکز درمانی بستری هستند

سعید کشمیری، با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان بوشهر اظهار داشت: از ۱۰ شهرستان استان بوشهر اکنون شهرستان‌های بوشهر، تنگستان و عسلویه نارنجی، دیلم، گناوه، دشتستان، دشتی و دیر زرد و ۲ شهرستان جم و کنگان در وضعیت آبی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از کاهشی شدن تعداد مبتلایان به کرونا خبر داد و بیان کرد: با گذر از پیک پنجم کرونا، تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونایی روند نزولی دارد و اکنون از هر یک‌هزار نفر تست، کمتر از ۶ درصد مبتلای جدید شناسایی می‌شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران بستری‌های بخش کرونایی از یک‌هزار نفر به کمتر از ۲۰۰ نفر دانست و بیان کرد: اکنون ۱۷۷ بیمار در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که ۳۹ نفر روز گذشته به این بیماران افزوده شد.

وی از بستری ۲۰ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۱۱ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به فوت ۲ بیمار کرونایی دیگر در روز گذشته خاطر نشان کرد: تاکنون یک‌هزار و ۹۶۰ نفر در استان بوشهر به سبب ابتلا به بیماری کرونا جان‌باخته‌اند که ۲ نفر آنان روز گذشته ثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت ۲۵ مرکز واکسیناسیون در شهرهای استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: روزانه افزون بر ۱۵ هزار نفر واکسن کرونا دریافت می‌کنند و تاکنون به ۷۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر این واکسن تزریق شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر همکاری و مشارکت همگانی را عامل موفقیت طرح واکسیناسیون دانست و بیان کرد: موفقیت کامل طرح واکسیناسیون عمومی کرونا در گرو همت و مشارکت همه مردم در اجرا این طرح ملی است تا جامعه در برابر این ویروس ایمن شود.

استان خراسان رضوی / تست‌های مثبت ۴۰ درصد کم شد

محمدحسن درخشان اظهارداشت: میانگین تست‌های پی.سی.آر مثبت بیماران سرپایی از ۶۰ به ۲۰ درصد کاهش یافته و در بخش تست سریع کرونا هم از ۴۰ درصد مثبت به ۱۰ درصد رسیده است.

وی افزود: تاکنون با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم، موج پنجم بحران کرونا فروکش کرده و به کنترل درآمده اما این به معنای پایان بحران نیست و نباید وضعیت را عادی انگاشت و هرگونه سهل انگاری و وادادگی می‌تواند ما را گرفتار موج ششم بحران کرونا کند.

درخشان تصریح کرد: هم اکنون روزانه ۲ هزار و ۵۰۰  بیمار سرپایی به مراکز منتخب کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می‌کنند و اگرچه این عدد به یک سوم آمار روزهای اوج موج پنجم رسیده است اما هنوز با عدد هزار نفری قبل از موج پنجم فاصله زیادی داریم.

در همین حال حمیدرضا رحیمی، رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت اجرایی کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهارداشت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی  به ۱۸۰ نفر در روز رسیده‌ است که این میزان در ابتدای مهر ماه ۲۶۰ نفر در روز بود.

وی افزود: اگرچه روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی همچنان ادامه دارد اما با توجه به مناسبت‌های پیش روی وضعیت شکننده و ناپایدار است و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر شیوع بیماری را در بردارد.

رحیمی تصریح کرد: تعداد کل بستری شدگان کرونایی در بیمارستان‌های خراسان‌رضوی اکنون ۹۷۰   نفر است که ۶۹۵ نفر از این تعداد بیماران کرونایی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند که این دانشگاه علاوه‌ بر کلانشهر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر استان را زیر پوشش دارد.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت اجرایی کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: در حال حاضر ۳۰۰ بیمار در بخش‌های مراقبت ویژه در استان بستری هستند که از این تعداد ۲۴۷ نفر در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه قرار دارند.

گفتنی است؛ در حال حاضر ۴۲ مرکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای افراد با علائم مشکوک در بخش سرپایی دایر است. 

استان زنجان/ روند بستری‌شدگان نزولی است

علیرضا آرمانی‌کیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در رابطه با کاهش مبتلایان کرونایی گفت: خوشبختانه همچنان روند مبتلایان و بستری‌شدگان در استان نزولی است.

وی با ابراز خرسندی از افزایش تعداد واکسیناسیون در سطح جامعه گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد از اهالی روستاهای استان زنجان واکسینه شده‌اند و این بسیار برای ما حائز اهمیت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در روز گذشته فقط ۳۹۶ نفر در سطح استان موارد مثبت سرپایی بوده‌اند و خوشبختانه این آمار روز به روز کاهشی است.

استان فارس/ بازگشت رنگ آبی به نقشه کرونایی منطقه

آخرین بررسی رنگ‌بندی استان‌ها نشان از تغییر محسوس شهرهای استان فارس از وضعیت پرخطر به سمت کم خطر یا خطر متوسط است. بر این اساس در حال حاضر ۲ شهرستان فیروزآباد و مهر در استان به رنگ آبی درآمدند که نشان از وضعیت کم خطر این شهرستان‌ها دارد. 

همچنین ۱۴ شهرستان استان که شیراز نیز جزئی از اینها است در حالت نارنجی یا خطر متوسط و مابقی در وضعیت زرد هستند که در صورت جدیت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن می‌توان امیدوار بود که وضعیت کل استان به زودی به رنگ آبی و زرد درآید. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۶۸۷ تست کرونا شامل یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۴۰۵ هزار و ۶۱۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۱۸۹ هزار و ۵۵۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۲ هزار و ۴۱۸ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۴۸ هزار و ۳۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام جان باختن ۱۰ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹  به ۶ هزار و ۶۷۷ نفر رسیده است. همچنین بر این اساس ۳۱۳ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و هم اکنون دو هزار و ۸۴ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند. 

از مجموع بیماران بستری شده در استان فارس ۲۲۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

استان کرمان/ ۶۸ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به روند نزولی بیماری در استان کرمان اظهار داشت: کاهش موارد ابتلا به کرونا در استان مشهود است با این وجود کمی نگران افزایش موج بیماری هستیم که شاید به ایام پیش رو و بازگشایی‌هایی که بعد از ماه صفر انجام می‌شود مربوط باشد.

وی با بیان اینکه در اوج پیک پنجم کرونا آمار فوتی‌های در سطح استان به ۱۸۰ نفر در هفته رسیده بود و در حال حاضر این عدد به ۴۸ نفر رسیده افزود: امیدواریم این روند کاهشی در استان همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در استان کرمان و اینکه هیچ محدودیتی نداریم و واکسن تأمین شده است بیان کرد: ظرفیت تزریق واکسن دو تا سه برابر کاری است که در حال حاضر انجام می‌شود.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۶۱ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۹۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۲۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۳۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۲۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۸۳ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۶۸ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۹ هزار و ۷۴۹ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۱ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۷۲۸ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۴۲۲ هزار و ۲۳۷ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۶۲۲ هزار و ۲۸۹ مورد است.

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر