logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹
[ شناسه خبر : ۲۳۴۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
از ستون‌کشی گسترده تا استقرار ۴۸ ساعته در مرز ارمنستان و آذربایجان؛

خط و نشان قاطع ایران با فاتحان خیبر

خط-و-نشان-قاطع-ایران-با-فاتحان-خیبر
برگزاری رزمایش نیروی زمینی ارتش در منطقه شمالغرب کشور و در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان با نام فاتحان خیبر، خط و نشان قاطعی برای آنهایی است که سودای تغییر در مرزهای کشورهای منطقه را دارند.

به گزارش موج رسا; طی روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران با محوریت نیروی زمینی ارتش رزمایشی را در شمالغرب کشور به مرحله اجرا گذاشت که محل برگزاری آن در مرزهای کشورمان با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین زمان برگزاری آن به دلیل شرایط خاص حاکم بر این منطقه مورد توجه جدی افکار عمومی قرار گرفته است؛ این رزمایش «فاتحان خیبر» نام داشت.

ماجرا از طرح یک ادعا از سوی جمهوری آذربایجان درباره منطقه‌ای آغاز می‌شود که «زنگزو» نام دارد؛ این منطقه که جزئی از سرزمین ارمنستان محسوب می‌شود، در حقیقت بین خاک جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان که بخشی از جمهوری آذربایجان است واقع شده و جمهوری آذربایجان در نظر دارد با تصرف این منطقه، پیوستگی میان خود و نخجوان ایجاد کند تا خط تدارکات آنها از ترکیه پیوسته باشد، به همین دلیل است که الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان درباره این موضوع در ابتدای سال جاری گفته بود: «ما دالان زنگزور را اجرا خواهیم کرد، ارمنستان بخواهد یا نخواهد. اگر بخواهد، آسان‌تر حل خواهد شد و اگر نخواهد با زور حل خواهیم کرد».

تصویر فوق نشان می‌دهد که در صورت اجرای طرح مورد نظر جمهوری آذربایجان، در حقیقت مرز ایران و ارمنستان نیز که کریدوری حساس برای تجارت و ترانزیت از ایران به قفقاز محسوب می‌شود از بین خواهد رفت؛ موضوعی که می‌توان از آن بعنوان خط قرمز اصلی ایران و دلیل اصلی تحرکات نظامی کشورمان در مرزهای شمال‌غرب یاد کرد.

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش هم در اینباره می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران کاملا نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس است و آن را قابل قبول نمی‌داند. همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به‌ هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد».

البته این تمام ماجرا نیست، رژیم صهیونیستی سال‌هاست تلاش دارد که کشورهای اطراف ایران را به پایگاهی برای اقدامات مخرب خود در عمق ایران قرار دهد، از سوی دیگر جنگ سال گذشته میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ فرصتی شد تا توسط یکی از کشورهای منطقه عناصر نیروهای تروریستی که در سوریه فعال بودند به قره‌باغ و مناطق هم‌مرز با جمهوری اسلامی ایران منتقل شوند، موضوعی که حساسیت ایران را در پی داشته است.

حالا اما وقت آن بود که ایران یک خط و نشان جدی برای همه عوامل در صحنه و پشت‌پرده این توطئه‌ها بکشد؛ رزمایشی توسط نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال‌غرب در محدوده بین پلدشت تا جلفا و در حاشیه جنوبی رود ارس طرح‌ریزی می‌شود، رزمایشی که نام آن بیشتر از خودش توجه‌ها را جلب می‌کند؛ «فاتحان خیبر» که بسیاری مخاطب اصلی آن را رژیم صهیونیستی بعنوان پشت پرده تمام این توطئه‌ها می‌دانند.

محدوده رزمایش فاتحان خیبر

پیش از آغاز رزمایش، تصاویر و فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از ستون‌های نظامی ایران که به سمت مرزهای شمالغربی کشور روانه بودند در جاده‌ها منتشر شده بود که حکایت از جابجایی ادوات سنگین زرهی و توپخانه به این مناطق داشت؛ آنگونه که فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالغرب نیروی زمینی ارتش گفته است، انتقال نیروها و تجهیزات تنها ظرف ۴۸ ساعت به مرزهای شمالغربی انجام شده است؛ موضوعی که خود حکایت از سرعت جابجایی بسیار بالا برای این حجم از نیروها را دارد.

اما استعداد نیروی زمینی ایران در این رزمایش چقدر بود؟ آنگونه که اعلام شده در این رزمایش ۲ تیپ زرهی (تیپ‌های ۲۱۶ و ۳۱۶ زرهی) یک تیپ نیروی مخصوص (تیپ ۲۵ واکنش سریع نیروی مخصوص)، یک گروه توپخانه (گروه ۱۱ توپخانه)، گروه پهپاد نزاجا، گروه جنگال نزاجا و گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش حضور داشته‌اند.

تست و ارزیابی سامانه‌های جدید بخش دیگری از این رزمایش بود که از جمله آنها می‌توان به سامانه پایشگر الکترواپتیک جلال برای پایش مرزها در منطقه عمومی رزمایش اشاره کرد که تصاویری از حضور این سامانه منتشر شد. جلال قابلیت پایش در طول شبانه‌روز و ارسال تصاویر به مراکز کنترل و فرماندهی را به صورت برخط دارد.

در کنار پایش زمینی، پایش هوایی منطقه رزمایش با استفاده از پهپادهای شناسایی و مراقبتی نیروی زمینی ارتش از دیگر اقدامات اجرا شده در این رزمایش با استفاده از پهپادهای مهاجر ۶ نزاجا بود؛ در کنار عملیات‌های شناسایی آنگونه که فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته، در این رزمایش از پهپادهای بردبلند و نقطه‌زن هم استفاده شده است.

پهپادهای انتحاری یکی از ابزارهای اصلی و موثر جنگ‌های منطقه در سال‌های اخیر بوده‌اند به طوریکه هر طرفی که دستش در این حوزه پُرتر بوده باشد، اثرگذاری‌اش بر طرف مقابل نیز بیشتر بوده؛ مثال واضحش جمهوری آذربایجان است که با خرید انبوه پهپادهای انتحاری از رژیم صهیونیستی در طول جنگ قره‌باغ توانست ضربات قابل توجهی را به ارمنستان وارد کند.

در نیروهای مسلح کشورمان نیز امروز در تمام سازمان‌ها اعم از ارتش و سپاه، حجم قابل توجه و انبوهی از این نوع پهپادها وجود دارد و در رزمایش‌های مختلف مورد تست و ارزیابی قرار گرفته و کارآمدی آن در صحنه‌های مهمی به اثبات رسیده است.

در رزمایش فاتحان خیبر باز هم آنگونه که اعلام شد، دو نوع سلاح ضدزره جدید تست شده است که البته جزئیاتی از آن اعلام نشده است؛ همچنین گفته شده که در بعضی کالیبرها نیز گلوله‌های هوشمند برای توپخانه توسعه داده شده که در این رزمایش تست و ارزیابی شده اند؛ به احتمال زیاد منظور از گلوله‌های هوشمند همان گلوله‌های کراسنوپول باشد که با استفاده از لیزر هدایت می‌شوند و دقت اصابت نقطه‌زنی دارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر