logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۳۳۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
خوانندگان حماسی از روزهای دفاع مقدس و اهمیت موسیقی مقاومت می گویند؛

نباید موسیقی دفاع مقدس قربانی مافیای موسیقی شود/ از نوازش روح با سمفونی تکرار نشدنی «مقاومت» تا ماجرای اعزام همکلاسی ها به جبهه

نباید-موسیقی-دفاع-مقدس-قربانی-مافیای-موسیقی-شود-از-نوازش-روح-با-سمفونی-تکرار-نشدنی-«مقاومت»-تا-ماجرای-اعزام-همکلاسی-ها-به-جبهه
خلق کنندگان آثار حماسی و دفاع مقدس در حوزه موسیقی، علاوه بر یادآوری روزهای حماسه ساز دفاع مقدس و خاطراتشان، از موسیقی مقاومت و اهمیت آن برایمان گفتند.

به گزارش موج رسا; به نقل از تهران پرس؛ فرارسیدن هفته دفاع مقدس بهترین فرصت برای مرور خاطرات هشت سال ایثار، از خودگذشتگی، فداکاری، رشادت و حماسه آفرینی است؛ به خصوص در حوزه موسیقی که شاهد تولید آثار خوبی در موضوعات حماسی و مقاومت بوده ایم و جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ به خوبی با موسیقی های حماسی آشنا هستند. به مرور زمان شاهد کم رنگ شدن موسیقی حماسی در کشورمان بودیم و عمده ترین دلیل آن را می توان عدم سرمایه گذاری و توجه مسئولان فرهنگی در امر ساخت موسیقی مقاومت و جنگ دانست و این در حالی است که جوانان امروزی در کنار تمام تهاجم فرهنگی که ازسوی دشمن متوجه کشورمان است، همچنان به اصالت و فرهنگ دفاع مقدس علاقمندند و موسیقی دفاع مقدس یکی از راه های هنری است که می تواند باعث ارتباط دلی نسل امروزی با نسل دیروز و یادگاران دفاع مقدس شود، به همین دلیل نباید گذاشت که موسیقی دفاع مقدس دستخوش فراموشی شود و به جای آن شاهد رشد و گسترش موسیقی بی محتوای غربی در کشورمان باشیم. به همین مناسبت، پای حرف های تعدادی از خوانندگان کشورمان و همچنین مداح مشهور دوران دفاع مقدس یعنی حاج صادق آهنگران نشستیم تا علاوه بر یادآوری روزهای حماسه ساز دفاع مقدس و خاطراتشان، از موسیقی مقاومت و اهمیت آن برایمان بگویند.

 
حاج صادق آهنگران: مفتخرم که متعلق به دزفول و پایتخت مقاومت هستم
حاج صادق آهنگران، مرد خوش نوای روز‌های دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به اینکه مفتخر است که زاده دزفول است، گفت: دزفول یکی از شهرهایی است که در دوران دفاع مقدس، مقاومت و ایثار زیادی از خود نشان داد تا در مقابله با دشمن ایستادگی کند و من مفتخرم که از پدر و مادر دزفولی زاده شده ام و همیشه به استان خوزستان به عنوان پایتخت دفاع مقدس افتخار کرده ام چرا که در مقابل تجاوز گری رژیم بعث عراق ایستادگی کرد و کوتاه نیامد و در نهایت با شجاعت رزمندگان شاهد بودیم که خاک کشورمان را از دشمن پس گرفتیم.
 
 
وی ادامه داد: دزفول همیشه به شهر مقاومت و ایثار معروف بوده است و بسیاری از مردم که می خواستند به دزفول سفر کنند، این شهر را حسینیه معرفی می کردند، چرا که به ارادت و عشق مردم این شهر به سالار شهیدان علیه السلام واقف بودند و در دوران جنگ تحمیلی، این شهر بارها مورد اصابت موشک های رژیم بعث عراق قرار گرفت اما مردمش دست از مقاومت برنداشتند و معتقدم که باید از دلیری و ایستادگی مردم این شهر، کتاب ها و فیلم ها ساخته شود تا سایر مردم کشورمان نیز با این رشادت ها آشنا تر شوند.
 
آهنگران تاکید کرد: استان خوزستان جزو استان هایی است که در طول هشت سال دفاع مقدس، درگیر جنگ تحمیلی بود و مردمش مشکلات و سختی های زیادی را متحمل شدند اما حاضر نشدند که دشمن به خاک کشورمان تجاوز کند و به همین دلیل امام خمینی(ره) فرمودند که خوزستان دین خویش را به اسلام ادا کرده است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: هفته دفاع مقدس یکی از بهترین فرصت ها برای بیان واقعیت های دفاع مقدس است که باید به زبان هنر بیان شود تا برای نسل های امروزی ماندگاری داشته باشد.
 
موسیقی دفاع مقدس نباید قربانی مافیای موسیقی شود
 
محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی و دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به اینکه جنگ فرهنگی، یعنی تبدیل ضدارزش ها به ارزش ها، گفت: سال ها از پایان جنگ تحمیلی گذشته است اما دشمن با استفاده از جنگ نرم و نفوذ در ابعاد مختلف همچون هنر، تلاش داشته که مردم را نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی دلسرد کند و برعکس، ضدارزش ها را تبدیل به ارزش کند.
 
 
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که دشمن تلاش داشته است تا با نفوذ در آن، باعث انحراف جوانان کشورمان شود، موسیقی بوده است چرا که موسیقی بر ذهن جوانان امروزی اثرات زیادی می گذارد و به همین دلیل، تلاش داشته که موسیقی هایی همچون موسیقی دفاع مقدس و انقلابی هیچ جایگاهی برای نسل های امروزی نداشته باشد و به جای آن، موسیقی بی محتوا جایگزین شود.
 
گلریز تاکید کرد: موسیقی دفاع مقدس و انقلابی در یک برهه زمانی اثرات زیادی بر روی مردم داشت و اکثریت جامعه مشتاق شنیدن چنین موسیقی بودند اما دشمن با خرج کردن هزینه های هنگفت، تلاش کرد که موسیقی های بی محتوایی را برای جوانان امروزی تولید کند و به همین دلیل باید گفت که جوانان امروزی به فرهنگ فاخر نیاز دارند که این فرهنگ از طریق آثار هنری همچون رهنگ حماسه، ایثارگری، فداکاری و از خودگذشتگی بین جوانان ترویج شود؛ اما متأسفانه به‌جای توجه به آثاری با این درونمایه، شاهد تولید و انتشار موسیقی‌های سطح پایین و بی‌محتوا هستیم.
 
گلریز در پایان با بیان اینکه موسیقی دفاع مقدس نباید قربانی مافیای موسیقی شود، گفت: نباید گذاشت که مافیای موسیقی باعث کم رنگ شدن ارزش موسیقی حماسی در کشورمان شود.
سمفونی مقاومت و خرمشهر هرگز برای مردم تکراری نمی شود
 
سمفونی خرمشهر و مقاومت هرگز تکراری نمی شود
 
مجید انتظامی، آهنگساز، نوازنده اُبوا و مدرس موسیقی که در زمینه دفاع مقدس، آثار موسیقی خوبی به یادگار گذشته است، در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس گفت: آهنگسازی آثاری همچون «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف» و «سفر سنگ» برایم خاطره انگیز و خاص است و حال و هوای دفاع مقدس را برای من و سایر مردم زنده می کند و خوشحالم که در این زمینه توانسته ام اثری ماندگار خلق کرده باشم.
 
 
وی ادامه داد: همیشه تلاش داشته ام که احساسم را در موسیقی بیان کنم و به همین دلیل ممکن است آثارم مورد استقبال برخی مسئولان قرار بگیرد و یا نگیرد و مهم این است که من به صورت دلی، یک موسیقی و آهنگ را می سازم.
 
انتظامی تاکید کرد: «سمفونی خرمشهر» از جمله کارهایی است که بارها با رهبران مختلف و به شیوه‌های متفاوت از جمله با حرکات موزون به اجرا در آمده است و این اثر به واسطه محتوای مردمی‌اش باعث شد گوش مردم با فرم سمفونی و موسیقی کلاسیک آشنا شود و آنقدر دوستش داشتند که هنوز هم که هنوز است اجرا می‌شود و خوشحالم که در این مسیر، قدم برداشتم و موثر بودم.
 
ماجرای اعزام امیر تاجیک و همکلاسی هایش به جبهه
 
امیر تاجیک خواننده حماسی در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به برخی از خاطراتش از دوران دفاع مقدس گفت: ۱۷ ساله بودم و به همراه همکلاسی هایم در دبیرستان در حال آواز خواندن بودیم که مدیر مدرسه مان به کنایه گفت که هم سن و سالان شما اکنون در جبهه در مقابل رژیم بعث عراق در حال جنگیدن هستند و شما در حال آواز خواندن؟ همین جمله اش باعث شد که من و همکلاسی هایمان تصمیم بگیریم که به جبهه برویم.
وی ادامه داد: به اهواز رفتیم و دوره های آموزشی را گذراندیم و اوایل در قسمت پشتیبانی جنگ بودم و اگر در جبهه نیاز به نیرو بود، ما کارهای هماهنگی اش برای اعزام را انجام می دادیم. به مرور زمان، ما را به بستان اعزام کردند چرا که تازه آزاد شده بود و همانجا بود که شرایط جنگ را از نزدیک مشاهده کردیم. بعد از مدتی خبر شهادت برخی از همکلاسی هایم را شنیدم و واقعا دوری از آنان برایم سخت بود.
 
 
تاجیک افزود: زمانی که کار خوانندگی را به طور جدی شروع کردم، تصمیم گرفتم که اثاری با موضوع دفاع مقدس هم تولید کنم و به همین دلیل یک اثر به نام “خاک خوب” را ساختم و آن را تقدیم به شهدا کردم.
 
خواننده حماسی کشور تاکید کرد: دفاع مقدس سراسر گنج بود و کسانی که به جبهه ها اعزام شدند، معتقدند که جبهه دانشگاه انسان سازی بود و به همین دلیل معتقدم هر کاری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کنیم، باز هم کم است و در این راستا، موسیقی حماسی و دفاع مقدس می تواند به خوبی موثر و اثرگذار باشد اما متاسفانه دشمن تلاش کرده که این اثار حماسی از خاطره مردم پاک شوند و به جای آن، فرهنگ و موسیقی غرب را به کشورمان و جوانان تحمیل کند و باید در مقابل این اقدامات دشمن هوشیار بود.
 
مجید اخشابی: شنیدن خبر آزادسازی خرمشهر برایم ماندگار بوده است
 
مجید اخشابی یکی از خوانندگان کشور در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به برخی از خاطراتش از دوران دفاع مقدس گفت: آزادی شهر خرمشهر یکی از وقایعی است که همیشه آن را به یاد دارم. روزهای جنگ، روزهای شاد و غمگینی بودند که گاهی با دلهره و نگرانی سپری می شد. من آن زمان، درک زیادی از جریانات سیاسی و فرهنگی کشورنداشتم و فقط از طریق رسانه ها اخبار را می شنیدم و در آن شرایط حساس، شنیدن خبرهایی همچون آزادی خرمشهر خیلی برایمان مهم و حیاتی بود.
 
وی ادامه داد: در روزهای جنگ، من و خانواده ام در شهسوار مازندران زندگی می کردیم.شهرمان زیاد در معرض بمباران های هوایی قرار نداشت. بستگان مادرم که در تهران زندگی می کردند؛گاهی برای رهایی از استرس بمباران های هوایی تهران به خانه ما می آمدند. پدرم باغ بزرگی داشت که از پدرش به ارث برده بود و آنها به آنجا می رفتند.
 
 
اخشابی تاکید کرد: در مدرسه مان، در طول سال با همکلاسی هایی مواجه می شدیم که تازه از شهرستان های کشور یا تهران آمده بودند. شرایط طوری بود که از شهرهای دیگر به شهر ما می آمدند و خودشان را با فرهنگ ما وقف می دادند و همه این ها به دلیل رهایی از استرس بمباران های هوایی تهران بود.
 
این خواننده ادامه داد: در طول جنگ، پسرخاله ام محسن به شهادت رسید. خانواده اش در حال آماده کردن مقدمات ازدواجش بودند و او اواخر دوره های سربازی اش را پشت سر می گذاشت که سال ۶۷در عملیات مرصاد به شهادت رسید. ما ۴۰ روزی از او خبری نداشتیم و نگرانش بودیم. خانواده اش می خواستند برای یافتنش به جنوب بروند که خبر شهادتش را دادند او ۲۱سال بیشتر سن نداشت. همرزمانش می گویند که در جبهه، از همه می خواهد که به پشت جبهه بروند و خودش در خط می ماند و شهید می شود. پدرش همیشه به این شجاعت محسن افتخار می کرد و می گفت: پسرم لایق شهادت بود.
 
وی افزود: به یاد دارم، یک بار از جبهه مرخصی گرفته بود و سرزده به خانه ما آمد وبا این کارش خیلی غافلگیر شدیم.
 
اخشابی با بیان اینکه ایران در طول جنگ تحمیلی سختی های زیادی را پشت سر گذاشت، افزود: بمباران های شیمیایی عراق علیه ایران جزو جنایت های جنگی محسوب می شود که هنوز هم ما تاوانش را پس می دهیم. ایران در زمینه اطلاع رسانی وقایع جنگ باید فعالیت گسترده تری انجام دهد تا نسل های امروزی نسبت به آن روزها اطلاعات زیادی کسب کنند.
 
وی تاکید کرد: کشور ما هم با نصب نمادهای در مناطق جنگی می تواند حماسه های آن روزها را به نسل های امروزی بیشتر بشناساند.امیدوارم تمام افکار و اراده هایمان در مسیر ادامه تفکر و سیره شهدا باشد.
این خواننده در پایان گفت: من پسرخاله ام را خیلی دوست داشتم و هنوز هم خاطراتش برایم شیرین است. خاله ام چند سال گذشته به رحمت خدا رفت اما همیشه یاد فرزندش را در دل داشت. به نظر بنده، خانواده های شهدا جزو افرادی هستند که سختی های جنگ را پس از جنگ هم متحمل شدند و باید همیشه از آنها سپاسگذار باشیم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر