logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۶
[ شناسه خبر : ۲۳۳۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان:

تامین زیرساخت‌های جهش تولید مسکن به صورت تخصصی در کارگروه آمایش سرزمین بررسی می‌شود

تامین-زیرساخت‌های-جهش-تولید-مسکن-به-صورت-تخصصی-در-کارگروه-آمایش-سرزمین-بررسی-می‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: تامین زیرساخت‌های مورد نیاز جهت اجرای قانون جهش تولید مسکن با طرح شدن در کارگروه آمایش سرزمین به صورت تخصصی و کارشناسی بررسی می‌شود.

به گزارش موج رسا; مهرداد سلطانی امروز در سومین جلسه شورای مسکن استان زنجان در سال جاری اظهار داشت: تولید مسکن در کشور همواره تقاضامحور بوده و تقاضاهایی که به وجود می‌آیند تحت تاثیر زیرساخت‌هایی است که دولت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نحوه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای ساخت مسکن از وظایف کارگروه آمایش سرزمین است، خاطرنشان کرد: این کارگروه باید شرایط اقلیمی و سایر ویژگی‌ها را در نظر بگیرد.

سلطانی افزود: کارگروه آمایش سرزمین باید مسیر توسعه در حوزه‌های مختلف از قبیل صنعت، اسکان جمعیت و کشاورزی را متناسب با داشته‌ها و تقاضا در نظر بگیرد چرا که تقاضا را نمی‌توان سرکوب کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه وظیفه کارگروه آمایش سرزمین، هدایت توسعه است، گفت: رویکرد کلی قانون جهش تولید مسکن، برنامه‌ریزی برای تولید مسکن طی 4 سال آینده است که تامین آب، برق، گاز و سایر زیرساخت‌ها در کارگروه آمایش سرزمین باید مطرح شود تا به صورت تخصصی و کارشناسی مرود بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به تفاهنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی با تعدادی از دستگاه‌های اجرایی جهت تامین زمین مورد نیاز کارکنان آن دستگاه‌ها اظهار کرد: هیچکدام از این تفاهمنامه‌ها اجرایی نشده که علت آن عدم تامین زمین مورد نیاز توسط دستگاه‌های طرف تفاهم بوده و در انتظار تامین زمین از سوی آن‌ها است که به هر دلیلی نتوانسته‌اند از ظرفیت تفاهمنامه استفاده کنند.

سلطانی با بیان اینکه بخشی از متقاضیان مسکن با مراجعه مستقیم به سامانه در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که تخصیص پروژه شده و در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: بخشی دیگر در قالب تفاهمنامه اجرا خواهد شد که فقط سپاه و نیروی انتظامی، زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن برای 609 نفر را در اختیار راه و شهرسازی قرار داده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه طبق پیگیری‌ها امکان ثبت‌نام اعضای 8 دستگاه اجرایی دارای تفاهمنامه فراهم شده است، افزود: اما هنوز زمینی جهت ساخت مسکن، تخصیص نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به واریز حدود یک هزار میلیارد تومان از مجموع 3 هزار میلیارد تومان آورده نقدی کشور توسط متقاضیان زنجانی گفت: این در حالی است که استان زنجان تنها 1.3 درصد جمعیت کل کشور را دارد اما 30 درصد آورده‌ها توسط متقاضیان زنجانی واریز شده است.

وی ابراز کرد: یکی از مشکلات اجرای طرح اقدام ملی مسکن، تامین زمین در شهرهای خرمدره و قیدار بود که خوشبختانه حل شده و به زودی در اختیاز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

سلطانی با اشاره به گزارش اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در خصوص تسهیلات بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی خاطرنشان کرد: این اقدامات سبب شده که زنجان در این بخش، جزء استان‌های پیشرو و برتر کشور باشد.

*‌ خرید و فروش سیمان فقط از طریق بورس امکان دارد

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه گفت: مشکل عمده تامین مصالح در اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در حوزه سیمان از اوایل تیر امسال به دلیل محدودیت در تامین برق کارخانه‌ها (تامین 10 تا 20 درصد برق) بود.

وی با اشاره به فعالیت 82 کارخانه تولید سیمان در کشور اظهار داشت: ظرفیت تولید این کارخانه‌ها بالغ بر 90 میلیون تُن است که حدود 65 میلیون تُن نیاز کشور بوده و بقیه در برنامه صادراتی قرار می‌گرفت.

فغفوری با بیان اینکه عدم تامین برق مورد نیاز سبب تولید ناکافی سیمان شد، خاطرنشان کرد: تولید 2 کارخانه سیمان در استان زنجان بیش از 4 هزار تُن است که سیمان مورد نیاز استان حداکثر 3 هزار تُن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: علی‌رغم کمبودهایی که در تامین سیمان داشتیم خوشبختانه مدیریت خوبی نسبت به دیگر استان‌ها صورت گرفت و 100 درصد سیمان‌های داخل کارخانه‌ها به پروژه‌های داخل استان تزریق شد و در سیمان پاکتی به یک ثبات رسیده‌ایم و محدودیت‌ها کمتر شده است.

وی با بیان اینکه تامین برق کارخانه‌ها نیز مشکلی ندارد، گفت: از 22 شهریور امسال بر اساس ابلاغ کشوری، تمام سیمان‌ها باید از طریق بورس به فروش برسد و فروش سیمان خارج از بورس به عنوان توزیع خارج از شبکه تلقی می‌شود.

فغفوری با بیان اینکه این کار برای فولاد و پتروشیمی هم آغاز شده و اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: کاهش قیمت در سیمان اتفاق افتاده و مصرف‌کنندگان عمده سیمان باید سیمان مورد نیاز خود را با دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت از طریق بورس خریداری کنند و خرید سیمان منحصراً از طریق بورس اتفاق می‌افتد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر