logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۳۲۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان در گفت‌و‌گو با موج رسا مطرح کرد؛

اخطار جدی محیط زیست به صنایع تبدیلی زیتون در طارم بدون ارائه راهکار

اخطار-جدی-محیط-زیست-به-صنایع-تبدیلی-زیتون-در-طارم-بدون-ارائه-راهکار
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اخطار جدی محیط زیست به صنایع تبدیلی زیتون در طارم گفت: هیچ راهکاری برای صنایع تبدیلی زیتون به منظور کنترل پساب ارائه نمی‌شود و این موضوع سرمایه‌گذاران این صنایع را سردرگم کرده است.

مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه استان زنجان از لحاظ کیفیت و میزان تولید زیتون رتبه یک کشوری را دارد اظهار کرد: با این وجود در کاشت و تولید آن مشکلاتی هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه ترکیه در تولید زیتون و تنوع تولید آن موفق عمل کرده و در خصوص انتقال و استفاده از تجربیات آن‌ها برنامه‌هایی را در نظر گرفتیم تصریح کرد: به دنبال این هستیم که تجربیات آنها را به تولیدکنندگان خود انتقال دهیم تا بتوانند در تولید زیتون گام‌های موثرتری بردارند.

رنگرونا با اشاره به اینکه در حوزه زیتون میزان مصرف ما نیاز داخل کشور را تامین می‌کند و مازاد بر تولید نداریم افزود: در صادرات سایر محصولات کشاورزی مشکلات زیادی را داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: در تولید زیتون محیط زیست به واحدهای صنایع تبدیلی در حوزه پساب اخطار جدی داده است و این موضوع به حق است و هیچ کسی منکر این نیست که پساب این صنایع به محیط زیست آسیب نمی‌زند اما مشکلی که وجود دارد این است که کسی راهکار عملی به این واحدها نشان نمی‌دهد که در کنترل پساب باید چه اقدامی انجام دهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان خاطر نشان کرد: دومین نکته این است که چرا محیط زیست بعد از سال‌ها به این فکر افتاده و چرا در همان بدو صدور مجوز این واحدها را ملزم به رعایت مسائل زیست‌ محیطی نکرده است و اگر از همان ابتدای سرمایه‌گذاری این راهکار در اختیار و زیرساخت‌ها به تولیدکننده اجبار می‌شد الان مشکلاتی در این حوزه وجود نداشت و محیط زیست هم آسیب نمی‌دید.

وی با اشاره به اینکه مدیریت نادرست باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران صنایع زیتون شده و به نوعی سرمایه‌گذاران این حوزه را نیز از ادامه فعالیت دلسرد کرده است ادامه داد: مسئولان باید در صدور مجوز تولید همه دغدغه‌ها در همه جهات مختلف را به سرمایه‌گذار اعلام کنند و همچنین به سرمایه‌گذاران کمک کنند و راهکار‌های عملی پیش‌ پای سرمایه‌گذاران قرار دهند.

رنگرونا بیان کرد: اگر همه راهکارها برای تولیدکننده گفته شود و تولیدکننده آن را رعایت نکند باید جریمه شود اما اینکه هیچ راهکاری به تولیدکننده ارائه نشود و به یکباره تولیدکننده تحت فشار قرار گیرد کار درستی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید زیتون مشکلات پساب آن باعث شده برخی از تولیدکنندگان نتوانند به تولید خود ادامه دهند./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر