logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۳۲۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس جهادکشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا:

اصلاح الگوی کشت در استان زنجان با کشاورزی قراردادی و تجاری امکانپذیر است

اصلاح-الگوی-کشت-در-استان-زنجان-با-کشاورزی-قراردادی-و-تجاری-امکانپذیر-است
رئیس جهادکشاورزی استان زنجان اجرای الگوی کشت را منوط به اجرای ساز و کار‌های عملی دانست و گفت: الگوی کشت در استان زنجان با راه اندازی کشاورزی قراردادی و تجاری امکانپذیر است.

جواد تاراسی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه الگوی کشت طرحی که به صورت دستوری یا مصوبه‌ای باشد قابل اجرا نیست اظهار کرد: این طرح باید با ساز و کارهایی عملی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح الگوی کشت نیازمند این است که ساز و کار عملی تعریف شده و برای کشاورزان توجیه اقتصادی داشته باشد بیان کرد: تا زمانیکه این ساز و کار تعریف نشود عملیاتی شدن اجرای طرح الگوی کشت بسیار مشکل است.

رئیس جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه طرح الگوی کشت امکان اجرایی شدن دارد و برای تحقق این موضوع باید کشاورزی قراردادی و تجاری را در استان زنجان راه اندازی کنیم بیان داشت: به طور مثال اگر شرکت ماء‌الشعیر در استان زنجان راه اندازی شود. این شرکت نیازمند مواد اولیه جو خواهد داشت که برای رسیدن به مواد اولیه از کشاورزان درخواست کشت جو می‌کند و در واقع با این روش تغییر کشت محصول اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه با راه اندازی چنین واحدهای صنعتی می‌توان الگوی کشت مورد نظر را در سطح استان زنجان پیاده سازی کرد افزود: همچنین در استان زنجان می‌توان با ایجاد یک واحد تولیدی روغن کشی طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی را در استان زنجان پیاده کرد.

تاراسی با بیان اینکه باید زمینه را طوری فراهم شود که کشاورزان با میل خود کشت محصولات خود را تغییر دهند عنوان کرد: یکی از عواملی که در استان زنجان موجب افزایش کشت گندم شده خرید تضمینی آن است بنابراین با این ساز و کارها می‌توان به راحتی الگوی کشت محصولات کشاورزی را در استان زنجان اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولید گوشت قرمز و پرورش دام در استان در حال راه اندازی است که با تکمیل این واحدها بخشی از کشت استان به سمت کشت گیاهان علوفه‌ای مانند یونجه و سایر گیاهان علوفه‌ای خواهد رفت خاطر نشان کرد: بنابراین باید به دنبال استقرار صنایعی که مستعد توسعه در استان هستند، باشیم./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر