logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۳۲۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد؛

مسدود شدن مسیر ورودی پل حاج سیدمحمد بعد از دوخطه کردن راه‌آهن زنجان

مسدود-شدن-مسیر-ورودی-پل-حاج-سیدمحمد-بعد-از-دوخطه-کردن-راه‌آهن-زنجان
مسیر ورودی پل تاریخی حاج سید محمد در جنوب شهر زنجان که در مسیر راه‌آهن قرار گرفته با دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین، مسدود شده و علاوه بر ورودی پل، تردد باغداران حاشیه این پل تاریخی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش موج رسا; پل حاج سید محمد مربوط به دوره قاجار است که بر روی رودخانه زنجانرود در شهر زنجان واقع شده و قدمت آن به حدود سال 1300 قمری برمی‌گردد. طول پل حاج سید محمد در حدود 195 و عرض آن 6.5 متر بوده و دارای 3 چشمه یا دهانه بزرگ و 2 دهانه کوچک بر روی پایه‌های سنگی با طاق‌های جناغی است. پایه‌های پُل تا ارتفاع 2 متر با سنگ‌های سفید به ابعاد 55 در 10 سانتی‌متر و مَلات ساروج، ساخته شده و در داخل و هسته پایه‌ها از سنگ‌های درشت رودخانه استفاده شده است. در هسته آجری این پل نیز فضاهای خالی طاقدار زیادی تدارک دیده شده که این امر باعث سبکی وزن پل، فشار کمتر بر پایه‌ها و صرفه‌جویی در مصالح می‌شود و این فضاها به تعداد 12 عدد در پایه‌های متکی بر کناره‌های رودخانه و در فاصله بین دهانه‌ها تعبیه شده است. بستر رودخانه در محل برپایی پل، سنگ‌فرش شده بود که بعد از خرابی، توسط سازمان میراث فرهنگی با سنگ‌های رودخانه‌ای بازسازی شده است. پل حاج سید محمد در سال 1336 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره۱۴۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ورودی پل حاج سید محمد در زنجانرود از خط راه‌آهن عبور می‌کند که به دلیل عدم ایجاد مسیر مناسب همواره تردد را با مشکل مواجه کرده و علاوه بر ورودی پل، تردد صاحبان باغ‌های اطراف آن را نیز با مشکل مواجه کرده است. هرچند در گذشته مسیری برای عبور خودروها از داخل آب بوده اما با دوخطه کردن مسیر راه‌آهن زنجان – قزوین و تعریض این مسیر، امکان تردد وجود ندارد و رانندگان نسبت به این موضوع معترض هستند.

*‌ راه‌آهن، مسیر ورودی پل حاج سید محمد و باغ‌های اطراف آن را از بین برده است

سید بهروز حسینی، یکی از نمایندگان باغداران حاشیه منطقه پل حاج سید محمد که پیگیر مشکلات است به خبرنگار موج رسا؛ گفت: با توجه به گردشگری بودن منطقه، تنها مسیری که منتهی به پل تاریخی حاج سید محمد می‌شود و از آنجا نیز به سمت خانه بوران می‌رود که در اختیار شهرداری است متاسفانه تاکنون هیچگونه تبلیغ و اطلاع‌رسانی مبنی بر سهولت رفت‌وآمد مردم انجام نشده است.

وی با بیان اینکه مسیر ورودی پل و همچنین باغ‌ها از خیام به سمت راه‌آهن، تنها مسیر ارتباطی است، اظهار داشت: شهرداری قبلاً مسیر را اصلاح کرده بود اما در حین دوخطه کردن راه‌آهن زنجان – قزوین، یک زیرگذر جهت عبور فاضلاب به آنجا زدند تا فاضلاب از زیرگذر و مردم نیز از روی آن تردد کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: راه‌آهن، ستون‌های زیرگذر را زد و وعده و عیدهای شش‌ماهه و یک‌ساله برای تکمیل آن داد اما وقتی دوخطه کردن راه‌آهن افتتاح شد، متاسفانه راه‌آهن (صفری، سرپرست راه‌آهن شمالغرب) به زیر حرف خود زد و گفت که ما آنجا را راهِ مال‌رو برای عبور چهارپایان می‌شناسیم  و به عنوان راه اصلی نمی‌شناسیم!

نماینده باغداران حاشیه منطقه پل حاج سید محمد با بیان اینکه ما به این موضوع اعتراض کردیم، گفت: این مسیر در گذشته به سمت پل تاریخی می‌رفت که 200 سال قدمت دارد و این یعنی پل حاج سید محمد قبل از راه‌آهن ایجاد شده و در واقع این راه‌آهن است که مسیر را اشغال کرده است.

وی افزود: ضمنا اگر این مسیر در گذشته مال‌رو بوده، امروز با توجه به توسعه شهرها و اختراع وسایل نقلیه جدید، دیگر کسی با چهارپایان تردد نمی‌کند و خودرو ها جای مال‌ها را گرفته‌اند لذا راه‌آهن باید این مهم را در نظر گرفته و اشغالات و ایرادات آن را رفع می‌کرد.

حسینی با بیان اینکه مسیری در خیابان خیام وجود دارد که قرار است بازگشایی شود، اظهار داشت: متاسفانه آوردند سنگ‌هایی را بر روی کانال گذاشتند که آن موقع هم اعتراض کردیم اما ترتیب اثر ندادند و متاسفانه آنجا نشست کرد و سیلاب آمد و چون پل، جلوی آب را گرفته بود، آنجا را به کلی به هم زده است.

وی با اشاره به پیگیری موضوع از طریق شورای شهر و اینکه قول داده بودند تا اصلاح را آغاز کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون هیچگونه حرکتی انجام نشده و این در حالی است که مسیر مذکور، تنها مسیر ارتباطی منطقه گردشگری زنجانرود است.

حسینی تصریح کرد: هیچگونه راه ارتباطی به سمت زنجان وجود ندارد و از سمت جاده بیجار نیز گاردریل زده‌اند و مردم و باغداران باید برای عبور به این منطقه به سمت اتوبان رفته و با خود را با مسیرهای جایگزین به شهر برسانند.

نماینده باغداران حاشیه منطقه گردشگری پل حاج سید محمد با بیان اینکه متاسفانه در حق مان خیلی اجحاف شده است، گفت: بعضی از باغ‌های حاشیه پل به سمت پل، پیشروی کرده‌اند و مسیری که بین پُل و باغ‌ها باقی مانده در حدود 6 متر است که خودروها در هنگام تردد به دلیل برخورد با شاخ و برگ درختان سبب ایجاد لرزش شده و به تیع آن دیوارهای پل الان ریخته شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع را با معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در میان گذاشتیم، اظهار داشت: معاونت گردشگری را به این محل آوردیم تا نسبت به حریم پُل، تذکرات و دستورات لازم را بدهند که از تخریب آن جلوگیری شود اما متاسفانه در این خصوص نیز هیچ اقدامی انجام نشده است.

*‌ حل این مشکل نیاز به راهکار بلندمدت دارد

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه مسیری که به سمت پُل می‌رود، ارتباطی با دوخطه کردن راه‌آهن نداشت، گفت: دوخطه کردن راه‌آهن فقط عرض آن پُل را زیاد کرده است.

وی با بیان اینکه پل از گذشته وجود داشته و از متاسفانه از گذشته هم مسیر عبور خودروها و هم آب‌رو بوده است، اظهار داشت: شهرداری در گذشته، اقدامات عمرانی در آنجا انجام داده بود و مسیر آب‌رو را با یک کانال به سطحی پایین‌تر جهت مسیر عبور خودروها قرار داده بود منتها به تدریج چون فشار آب از بالا و زباله‌هایی که آب از بالا با خود می‌آورد، کانال پایینی را مسدود کرد به تدریج آن مسیر بسته شد.

سلطانی با بیان اینکه بسته شدن مسیر، مشکلاتی را ایجاد کرد و در واقع تردد را سخت کرد، افزود: قبل از اجرای این طرح، خودروها از روی آب عبور می‌کردند اما با تخریبی که انجام شد، خودروها دوباره مجبور شدند از داخل آب عبور کنند و شرایط کمی بدتر شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه برای اصلاح این مسیر باید همان اقدام عمرانی که در گذشته انجام شده و مسیر آب از مسیر عبور خودرو جدا شده بود، الان بار دیگر مرمت شود، گفت: این اتفاق در روزهای اخیر افتاد و هفته گذشته این مرمت به صورت سطحی توسط شهرداری انجام شده و مسیر خودروها دوباره بازگشایی شد.

وی بیان کرد: اگر بخواهد اقدام اساسی‌تری در این مسیر انجام شود، راه‌آهن مطرح می‌شود که یک کانال عریضی در عمق، ایجاد شود و روی آن مسیر خودرو شود که در این صورت مستلزم هماهنگی بین راه‌آهن و شهرداری است چرا که راه‌آهن می‌گوید از نظر ما این مسیر، مسیر عبور خودرو نیست و مسیر آب است و شهرداری هم می‌گوید تا زمانی راه‌آهن آنجا را به عنوان راه، اعلام نکند نمی‌توانیم بازسازی کنیم.

سلطانی خاطرنشان کرد: با توجه به این اِشکالی که وجود داشت، بهترین کاری که در کوتاه‌مدت می‌شد انجام داد همین اقدام فعلی است و دوباره تردد در آنجا برقرار است اما حل بلندمدت این مشکل، نیاز به هماهنگی بیشتر بین راه‌آهن و شهرداری دارد.

وی در پاسخ به اینکه استانداری به عنوان نهاد حاکمیتی چه نقشی در ایجاد این هماهنگی بین راه‌آهن و شهرداری دارد، ابراز کرد: هماهنگی‌ها صورت گرفته و به همین دلیل، فعلاً این مرمت و بازگشایی معبر انجام شده اما متاسفانه اقدام بلندمدت انجام نشده که امیدواریم به‌موقع انجام شود.

خبرنگار پایگاه خبری موج رسا؛ جهت بررسی بیشتر این موضوع، قصد مصاحبه با مسئولان راه‌آهن را داشت که متاسفانه پاسخگو نبودند و حتی این قول را دادند که بازدیدی به همراه خبرنگار موج رسا و مسئولان راه‌آهن از مسیر انجام شده و توضیحات چامع در آنجا داده شود که این قول و وعده نیز عملی نشد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر