logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۳۲۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پژوهشگر و استاد دانشگاه:

آمریکا در ملت‌سازی و دولت‌سازی در افغانستان شکست خورد

آمریکا-در-ملت‌سازی-و-دولت‌سازی-در-افغانستان-شکست-خورد
پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: آمریکا در حوزه ملت‌سازی در افغانستان شکت خورد و امروز فرار مردم با آویزان شدن از چرخ‌های هواپیما، آثار تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد آمریکا بوده و ملت‌سازی، یکی از محورهای شکست آمریکا در افغانستان بود.

به گزارش موج رسا; فتح‌الله پریشانی، در گفت‌وگوی زنده مجازی با موضوع تحلیلی بر اوضاع افغانستان اظهار داشت: اتفاق مهمی در همسایه شرقی ما یعنی افغانستان افتاده که از منظرهای مختلفی در بستر تحولات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی قابل بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهم این است که آمریکایی‌ها با حضور در افغانسان و به تبع آن در کل منطقه پس از 20 سال با تمام هزینه‌هایی که کردند و با تمام تلفات مادی و انسانی که به منطقه و به ویژه ملت مظلوم افغانستان تحمیل کردند، یک شکست راهبردی خورده و به اصطلاح مجبور شدند که دُم‌شان را روی کول‌شان بگذارند و از منطقه فرار کنند.

پریشانی تصریح کرد: شکست راهبردی امریکا در منطقه و به‌ویژه افغانستان، یکی از مباحثی است که باید به آن توجه کنیم.

پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: رسانه‌های جهانی و تبع آن رسانه‌های آمریکایی و هم رسانه‌هایی که در خدمت ترویج تفکر غربگرایی هستند و از جمله رسانه‌های غربگرا و وابسته به جریان اصلاحات در کشورمان به دنبال این هستند که خروج آمریکا از افغانستان را به صورت دیگری جلوه دهند و اینطور القا کنند که آمریکا با طراحی استراتژیک، منطقه را ترک می‌کند.

وی با بیان اینکه برای بررسی این موضوع باید ببینیم که آمریکا با چه اهدافی در منطقه حضور پیدا کرده و امروز بعد از 20 سال و با هزینه روزانه 300 میلیون دلار آیا توانستند به اهداف و آرمان‌های خود در منطفه و افغانستان دسترسی پیدا کنند، اظهار کرد: اگر این اتفاق افتاده باشد که با سربلندی و پیروزی، منطقه را ترک کرده وگرنه عنوان آن را هر چیزی بگذارید، جز شکست از آن چیزی درنمی‌آید.

پریشانی با بیان اینکه باید ببینیم آمریکایی‌ها برای چه به منطقه و افغانستان آمدند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها طی یک خودزنی در سال 2001 زمینه انفجار ساختمان‌های تجارت جهانی (دوقلو) خود را فراهم کردند که 19 نفر از تبعه منطقه به‌ویژه عربستانی‌ها دخیل در آن موضوع بودند.

وی افزود: آمریکایی‌ها این موضوع را به تعبیر خودشان، مستمسک و بهانه‌ای برای هژمونیک نظامی در منطقه برای مبارزه با تروریسم قرار دادند در حالی که آمارها خلاف این را نشان می‌دهد.

*‌ آمریکا در ملت‌سازی در افغانستان شکست خورد

پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ملت‌سازی در افغانستان نیز شکست خوردند، گفت: آمریکایی‌ها حدود 10 هزار ngo (سازمان مردم‌نهاد) در افغانستان تشکیل دادند، 208 شبکه تلویزیونی و 2 برابر آن نیز شبکه رادیویی تمام‌وقت برای تبیین ارزش‌های دموکراتیک غربی در افغانستان راه‌اندازی کردند اما نتوانستند ملت تراز غرب را بسازند چرا که مردم منطقه از آمریکایی‌ها متنفر شدند و آمریکایی‌ها در حوزه ملت‌سازی نیز شکست خوردند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در حوزه ملت‌سازی در افغانستان شکت خورده است، افزود: امروز فرار مردم با آویزان شدن از چرخ‌های هواپیما، آثار تشکیل همان سازمان‌های مردم‌نهاد است لذا ملت‌سازی، یکی از محورهای شکست امریکا در افغانستان بود.

*‌ آمریکا علاوه بر ملت‌سازی در حوزه دولت‌سازی نیز شکست خورد

پریشانی با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای شکست آمریکا در افغانستان، دولت‌سازی بود، اظهار کرد: دولتی مثل دولت اشرف غنی که آمریکایی‌ها در افغانستان ساختند در آخرین دوره انتخابات تنها 900 هزار رای آورده بود در حالی که حداقل 20 میلیون نفر از جمعیت 40 میلیونی افغانستان، واجد شرایط رای دادن بودند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه، آمریکایی‌ها علاوه بر ملت‌سازی در دولت‌سازی در افغانستان هم شکست خوردند و پشت دولت وابسته به آمریکا یعنی اشرف غنی را هم خالی کردند.

پژوهشگر و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آمریکا حتی نتوانست ریشه ترور و مواد مخدر در منطقه را بخشکاند، گفت: ارتش 300 هزار نفری آمریکا و افغان در برابر 70 هزار طالبانی، شکست خوردند و ناتوانی آمریکا در ایجاد ساختار مناسب امنیتی در منطقه نیز مشخص شد و علاوه بر آن حتی نتوانستند ثبات اقتصادی در کشورهایی که حضور داشتند، ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا ادعا می‌کرد که تولید و تجارت مواد مخدر را با کاهش مواجه کرده و کنترل می‌کند و از بین می‌برد، اظهار داشت: اما آمار چیز دیگری می‌گوید چرا که همزمان با حضور آمریکایی‌ها در افغانستان، تولید مواد مخدر 850 تُن بود اما تا چند روز پیش که آمریکایی‌ها افغانستان را تخلیه کردند آمار تولید مواد مخدر 12 هزار تُن است یعنی آمریکایی‌ها نه تنها نتوانستند تولید مواد مخدر را کاهش داده و از بین ببرند بلکه به مسیر تولید و تجارت مواد مخدر کمک کرده و بستر تولید بیشتر را فراهم کردند.

پریشانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها مدعی بودند که مهاجرین افغانی را به این کشور برمی‌گردانند، تصریح کرد: نه تنها مهاجرین برنگشتند بلکه امروز افغانی‌ها در پشت مرزها نشسته‌اند و منتظرند تا کشورهای همجوار آن‌ها را راه دهند و مهاجرت بیشتر شده است.

وی افزود: 49 درصد مردم فعلی افغانستان، خواستار رفتن از کشور خود هستند که این فاجعه‌ای است که آمریکا در آنجا ایجاد کرده است ضمن اینکه با حضور آمریکایی‌ها گسل‌های قومی و مذهبی در منطقه نیز بیشتر شد.

*‌ هویت طالبان تغییر نکرده است

پژوهشگر و استاد دانشگاه در خصوص اینکه چگونه باید به تحولات امروز افغانستان نگاه کنیم و نسبت ایران با تحولات امروز افغانستان چگونه است، گفت: همانطور که جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های رسمی خود نیز اعلام کرده، خواستار حل مشکلات مبتنی بر مصالح کلان افغانستان است.

وی با اشاره به اولین دیدار هیات دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: معظم له در این دیدار فرمودند که ما مدافع حقوق ملت افغانستان هستیم و تعامل با دولت افغانستان هر کسی که باشد، بستگی به نوع تعامل دولت با ملت دارد.

پریشانی اظهار کرد: طالبان را بخشی از واقعیت امروز افغانستان می‌بینیم که نقش ویژه‌ای در اخراج آمریکا از منطقه داشت اما این به معنای این نیست که جمهوری اسلامی ایران معتقد است که طالبان از هویت گذشته خود جدا شده است.

وی با تاکید بر اینکه هویت طالبان تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد: اما با این حال، طالبان مانند وهابی و سلفیِ جهادی به معنای گروه‌های تروریستی و تفکیری هم نیست لذا نه باید طالبان را تطهیر کرد و نه سیاه‌نمایی کرد.

پریشانی افزود: برخی جریانات خاص سیاسی اصلاحات مانند روزنامه شرق به دنبال این بودند که حتی خواستار شکل‌گیری حشدالشیعی در افغانستان بودند در حالی که سطح بحث، یک تفاوت راهبردی دارد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر