logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۳۰۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

مروری بر بحران مدرنا

مروری-بر-بحران-مدرنا
در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده آلودگی در واکسن مدرنا، ژاپن استفاده از ۱.۶ میلیون دز از این واکسن را متوقف کرد؛ شرکت مدرنا هم در گزارشی تایید کرد مواردی از وجود ذرات خارجی در ویال‌های واکسن کووید ۱۹ مشاهده شده است.

به گزارش موج رسا; در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده آلودگی در واکسن مدرنا، ژاپن استفاده از ۱.۶ میلیون دز از این واکسن را متوقف کرد؛ شرکت مدرنا هم در گزارشی تایید کرد مواردی از وجود ذرات خارجی در ویال‌های واکسن کووید ۱۹ مشاهده شده است؛ ماجرای آلودگی واکسن‌های آلوده مدرنا به همینجا ختم نشد و در روزهای بعد گزارش‌هایی از آلودگی‌ ویال‌های واکسن در چندین منطقه از ژاپن به‌علاوه جان باختن تعدادی از افرادی که این واکسن‌ها را تزریق کرده بودند منتشر شده است که مقامات ژاپنی گفته‌اند در حال بررسی ارتباط مرگ آن‌ها با تزریق واکسن‌های آلوده هستند. در این گزارش به مرور این موارد می‌پردازیم:

* آلودگی در ویال‌های واکسن‌ مدرنا عامل توقف تزریق

 ژاپن تزریق ۱.۶۳ میلیون دز واکسن کروناویروس مدرنا را  از پنج شنبه، یک هفته پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وجود آلودگی در برخی از ویال‌های این واکسن متوقف کرد. مسئولان ژاپن و شرکت مدرنا اعلام کرده‌اند هیچ مشکلی در رابطه با ایمنی یا کارآیی این واکسن‌ها مشخص نشده و تنها برای احتیاط تزریق این واکسن‌ها به حالت تعلیق درآمده است اما این اقدام باعث شده تا چندین شرکت ژاپنی واکسیناسیون کارکنان خود را که طبق برنامه ریزی برای امروز تعیین شده بود، لغو کنند. علاوه بر این، وزارت بهداشت این کشور گفته مواد خارجی در برخی از دزهای یک بچ (دسته) حدودا ۵۶۰ هزار ویالی دیده شده است. کمپانی داروسازی تاکدا که توزیع این واکسن را در ژاپن برعهده دارد، گفته است که مدرنا به دلیل رعایت موارد احتیاطی، تزریق سه بچ از این واکسن‌ها را موقتا متوقف کرده است

* مرگ دو شهروند ژاپنی پس از دریافت واکسن آلوده 

وزارت بهداشت ژاپن  روز شنبه اعلام کرد که دو نفر در پس از دریافت واکسن کووید ۱۹ مدرنا جان خود را از دست داده‌اند؛ براساس اعلام این وزراتخانه، افراد جان باخته، دو مرد سی ساله بوده‌اند که پس از دریافت دز دوم واکسن خود در ماه جاری فوت کرده‌اند؛  مقامات ژاپنی طی مصاحبه‌هایی اظهار کرده‌اند، ارتباط مرگ این افراد با واکسن مدرنا در حال بررسی است. در همین راستا شبکه دولتی NHK ژاپن به نقل از منابع وزارت بهداشت گزارش داد، تصور می‌شود، محموله واکسن مدرنا که در اسپانیا پر و بسته‌بندی شده‌ حاوی آلاینده ذرات فلزی بوده است.

* شناسایی محموله‌های جدید از واکسن‌های آلوده مدرنا در ژاپن

 براساس اعلام رسانه‌های ژاپنی، در یکی از مراکز بزرگ واکسیناسیون در استان اوکیناوا وجود مواد آلوده در واکسن‌های کرونا شرکت مدرنا تایید شده که به دنبال آن تزریق واکسن به حالت تعلیق درآمده است. واکسن‌های موجود در اوکیناوا از محموله‌های مختلف مدرناست که توقف تزریق آنها از هفته گذشته در دستور کار قرار گرفت؛ در گزارش رسانه‌های ژاپنی آمده است که ترکیب‌های سیاه رنگی در سرنگ و ویال‌های واکسن شناسایی شده و در سرنگ‌های پر شده از واکسن در مرکز واکسیناسیون اوکیناوا ذرات صورتی رنگی مشاهده شده است.

* سومین مورد آلودگی در واکسن‌های مدرنا در ژاپن

 در تازه‌ترین مورد شناسایی واکسن‌های کرونای آلوده در ژاپن یک گزارش مبنی بر مشاهده آلودگی در واکسن کرونای استان گونما در نزدیکی توکیو ثبت شد. یکی از مقامات استان گونما در رابطه با این آلودگی گفت: یک ماده ریز و سیاه در یک ویال واکسن «Moderna Inc» یافت شده که باعث شد تزریق با واکسن مدرنا متوقف شود. مقامات استان گونما اعلام کردند، سری واکسن آلوده شناسایی‌شده در این استان با واکسن‌هایی که قبلاً به‌دلیل آلودگی متوقف شده بودند متفاوت است.

* وزارت بهداشت ژاپن: ۱۱ نفر از دریافت‌کنندگان واکسن مدرنا فوت کرده‌اند

سی‌ان‌بی‌سی نوشت: وزارت بهداشت ژاپن گفته است تا هشتم اوت (۱۷ مرداد) ۹۹۱ نفر از دریافت‌کنندگان واکسن فایزر و ۱۱ نفر از دریافت‌کنندگان واکسن مدرنا فوت کرده‌اند؛ هنوز رابطه علت و معلولی بین تزریق واکسن و فوت این افراد پیدا نشده است و هیچ گونه اترباطی بین تزریق واکسن مدرنا و مرگ افراد تأیید یا تکذیب نشده؛ مقامات وازت بهداشت ژاپن گفته‌اند: ممکن است فقط یک رابطه زمانی بین واکسیناسیون و مرگ وجود داشته باشد و با توجه به چیزهای زیادی که وجود دارد اما ما هنوز درباره آنها نمی‌دانیم نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی کرد؛ شبکه دولتی NHK به نقل از منابع وزارت بهداشت نیز گزارش داد، تصور می‌شود آلاینده‌های موجود در برخی از ویال‌های واکسن ذرات فلزی باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر