logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۳۰۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان:

200 هزار نفر عضو تعاونی‌های استان زنجان هستند

200-هزار-نفر-عضو-تعاونی‌های-استان-زنجان-هستند
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه ممکن است یک نفر، عضو چندین تعاونی باشد اگر با همپوشانی حساب کنیم، بالغ بر 200 هزار نفر در سطح استان عضو تعاونی‌ها هستند اما اگر همپوشانی را در نظر نگیریم، طبق آخرین آمار 950 هزار نفر در سطح استان زنجان عضو تعاونی‌ها هستند.

به گزارش موج رسا; محمدرضا انصاری، صبح امروز در برنامه زنده تلویزیونی «سلام زنجان» از شبکه استانی اشراق زنجان ضمن تبریک هفته تعاون (13 تا 19 شهریور) به تعاونگران، اظهار داشت: تعاونگران در راستای ترویج فرهنگ همکاری و تعاون در تشکیل تعاونی و جذب اعضا کارهای بزرگی در سطح استان و کشور انجام داده‌اند که در تمام آموزه‌های دینی و احادیث به روحیه تعاون، تعاونگری، همکاری و همفکری تاکید شده است.

وی در خصوص تعداد شرکت‌های تعاونی در سطح استان خاطرنشان کرد: جای خوشحالی دارد که بالغ بر 5 هزار تعاونی در سطح استان وجود دارد که اکثر آن‌ها فعال و تعداد کمی غیرفعال بوده و بعضی از آن‌ها نیز با توجه به اساسنامه در شُرف انحلال قرار دارند.

انصاری افزود: با توجه به اینکه ممکن است یک نفر، عضو چندین تعاونی باشد اگر با همپوشانی حساب کنیم، بالغ بر 200 هزار نفر در سطح استان عضو تعاونی‌ها هستند اما اگر همپوشانی را در نظر نگیریم، طبق آخرین آمار 950 هزار نفر در سطح استان زنجان عضو تعاونی‌ها هستند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: این تعداد تعاونی و اعضای آن نشان می‌دهد که زنجان، مردم کاملاً دلسوزی دارد و همیشه با هم بودن را در ادوار مختلف تجربه کرده‌اند و روحیه و فرهنگ تعاون به خوبی در بین مردم استان زنجان جا افتاده است.

وی با بیان اینکه 950 هزار نفر عضو، آمار خوبی می‌تواند باشد که در چرخه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند، اظهار کرد: تعاونی‌های متشکل از توزیعی، کشاورزی و سایر بخش‌ها که طبق اساسنامه خود، اقدام به عضوگیری و فعالیت می‌کنند.

انصاری در خصوص حمایت از تعاونی‌ها خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی اصلی در معاونت تعاون اداره کل، حل مشکل تعاونی‌هایی است که متاسفانه به مشکلاتی برخورد کرده‌اند که به‌خصوص اتفاقاتی در بخش تعاونی‌های مسکن افتاده که در حال بررسی و حل مشکلات و است که البته این مشکلات به صورت ریشه‌ای باید حل شوند.

این مسئول با اشاره به برنامه‌های هفته تعاون ابراز کرد: مهمترین برنامه، ترویج فرهنگ تعاون و روحیه همکاری است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به انتخاب تعاونی‌های برتر که فرآیند آن از اردیبهشت آغاز شده است، گفت: از نظر بنده، واقعا مجموعه تعاونی‌ها و اعضای آن‌ها با توجه به اتفاقات و تحولاتی که با دست آن‌ها در اقتصاد استان انجام شده، کاملاً قابل احترام و برگزیده هستند و از تک‌تک آن‌ها باید تقدیر شود.

وی با اشاره به فرآیند تعریف‌شده برای انتخاب تعاونی‌های برتر شامل ثبت‌نام، تکمیل مدارک، ورود اطلاعات و داوری اظهار داشت: خوشبختانه داوران این بخش از طریق خود تعاونگران و بدون دخالت بخش دولتی انتخاب شده که این روحیه خوبی می‌تواند باشد.

انصاری با بیان اینکه 113 پرونده تعاونی در این فرآیند، تکمیل و خوداظهاری کرده بودند که بررسی شد، خاطرنشان کرد: در نهایت با توجه به امتیازبندی‌ها 17 تعاونی با انتخاب شدند که 7 تعاونی شایسته تقدیر و 10 تعاونی نیز تعاونی برتر استان هستند که در روز سه‌شنبه (16 شهریور) همزمان با سراسر کشور و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آن‌ها تقدیر می‌شود.

وی با بیان اینکه روحیه برابری و مساوات با توجه به سهم‌ها مزیت تعاون و تعاونگری است، افزود: برخلاف تمام شرکت‌ها، تمام اعضای تعاونی‌ها همیشه سهم مساوی دارند و این مساوی و برابر بودن، موضوعی است که در فرهنگ، آموزه‌های دینی و احادیث مختلف اشاره شده است.

انصاری با بیان اینکه مردم از تعاونی‌ها استقبال کرده‌اند و خوشبختانه کارهای بزرگی هم انجام شده است، ادامه داد: کارهای بزرگی در بخش‌های مختلف تعاونی‌ها علی‌الخصوص تعاونی‌های مسکن انجام شده و شاید اتفاقات ناخوشایندی هم افتاده اما در مجموع، کاری که انجام شده، بزرگ است چرا که تعاونی‌های مسکن در بخش تولید مسکن فعال هستند که گروه‌های شغلی مختلفی با این بخش، درگیر هستند که با فعالیت این تعاونی‌ها چرخه اقتصادی کشور، حرکت مثبتی دارد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه بخش عمده برنامه‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از بدو ورود به سمت تعاون رفته است، گفت: ساماندهی، حمایت و رفع مشکلات تعاونی‌ها در برنامه قرار دارد ضمن اینکه با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی که امسال را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها؛ مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کرده‌اند، ما نیز وظیفه داریم که این برنامه‌ها را به بخش تعاون بیاوریم و حمایت کنیم و مسائل و مشکلات مختلف تعاونی‌ها با کمک اعضای تعاونی‌ها، نمایندگان اتاق تعاون استان و بخش‌های مختلف حل شود.

وی با اشاره به خدماتی که به تعاونی‌ها ارائه می‌شود، اظهار داشت: تشکیل تعاونی، مشاوره، آموزش و خدمات الکترونیکی که از سامانه جامع تعاونگران ارائه می‌شود و وظیفه ما این است که از بدو ورود متقاضیان این خدمات را ارئه دهیم.

انصاری خاطرنشان کرد: مشاوره‌های مختلف و نشست‌های تخصصی با اعضا که با همکاری، همفکری و هم‌افزایی آمده‌اند، خدماتی است که ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه یک بخش از حمایت از فعالیت‌های اقتصادی از تعاونی‌ها رویکرد تسهیلات است، گفت: بانک توسعه تعاون به عنووان بانک تخصصی این حوزه تشکیل شده ضمن اینکه صندوق‌های مختلف بیمه‌گر و شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذای در این زمینه وجود دارند که همه آن‌ها حمایت‌های لازم مبنی بر ورود به بخش‌های مختلف را انجام می‌دهند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان زنجان تصریح کرد: وظیفه حاکمیتی بخش دولتی در طول فعالیت تعاونی‌ها نظارت و جلوگیری از انحرافات این تعاونی‌ها است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر